גל הפרישות של בעלי תפקידים בכירים בעיריית באר־שבע נמשך: אחרי 35 שנות עבודה, אתי כהן, מנהלת אגף הרווחה בעירייה פורשת, לאחר ששימשה במגוון תפקידים באגף והגיעה עד לראש הפירמידה.
2 צפייה בגלריה
אתי כהן
אתי כהן
אתי כהן
(צילום: פרטי)

בחודשים האחרונים הודיעו על פרישה עוזר ראש העירייה, צביקה כהן, מנכ"לית העירייה, אבישג אבטובי, ומבקר העירייה, אבי פוגל, שיסיים את עבודתו בעירייה בסוף השנה. ההערכה היא כי המגמה של חילופי דורות בתפקידים הבכירים בעירייה תימשך.
אגף הרווחה והשירותים החברתיים נחשב לרגיש ביותר בעירייה ונוגע בעשרות אלפי אנשים ומשפחות. מדובר ביחידה מקצועית אשר ייעודה שיפור איכות החיים וטיפול במצוקות חברתיות לרווחת תושבי העיר.
אגף הרווחה על שלוחותיו, אחראי להבטיח לכל אדם, משפחה או קהילה בעיר, את מירב הרווחה הכלכלית, ולהגן על אלו המתקשים עקב מצוקה, משברים, עוני, אבטלה או ניצול.

2 צפייה בגלריה
אתי כהן (משמאל) לצד דנילוביץ' בחנוכת "מרכז יותם"
אתי כהן (משמאל) לצד דנילוביץ' בחנוכת "מרכז יותם"
אתי כהן (משמאל) לצד דנילוביץ' בחנוכת "מרכז יותם"
(צילום עיריית באר שבע)

נושאי הטיפול העיקריים של אגף הרווחה משתרעים על יריעה רחבה הכוללת משפחות השרויות בעוני, ילדים ונוער במצבי סיכון, אלימות במשפחה, נפגעי סמים ואלכוהול, זקנים, מובטלים או חסרי הכשרה מקצועית, ועוד.
"כדי להיות בתפקיד מנהל אגף רווחה צריך לבוא עם לב, נשמה ואוזן קשבת", נהג לומר סגן ראש העירייה, יצחק מרציאנו ז"ל, שהיה ממונה על האגף.
עובדים באגף מסכימים מאוד את הדברים. "הרבה פעמים עובד שמעניק שירות הוא גם פסיכולוג. קשישים שמגיעים לפה מחפשים גם מישהו שיקשיב לבעיות שלהם ויספק להם פתרון רגשי. מן הסתם צריך מנהל שיידע גם לתת מענה לעובדים שנותנים שירות לאוכלוסיה לא פשוטה. להיות פסיכולוג של הפסיכולוגים, מעבר לניהול השוטף של המחלקה והעבודה מול המנגנונים השונים של עיריית באר־שבע".

עבודה מסביב לשעון


תקציב אגף הרווחה לשנת 2024 עומד על כ־340 מיליון שקל. במהלך השנים, אותן פעולות רווחה נופלות על כתפיה של הרשות המקומית, ומנגד, מימון משרדי הממשלה הולך ופוחת.
גזבר העירייה, ליאור דיעי, ביטא זאת בישיבה של ועדת הכספים שהתקיימה בסוף חודש מרץ. "חשוב מאוד להבין", אמר דיעי, "שהמדינה בהסכמים שלה מול העירייה מתחייבת לממן 75 אחוזים מההוצאות של קהילת הרווחה והשירותים המיוחדים. בפועל, לאורך השנים, אנחנו הולכים וגדלים בהשקעה עירונית. היום אנחנו כבר עומדים על מצב בו 60 אחוז מההוצאות ממומנות על ידי הממשלה במקום 75 אחוזים, ו־40 אחוז על ידי הרשות".

קראו גם:

אתי כהן החלה את עבודתה בעירייה כעובדת סוציאלית במחלקה בשכונה ד' ושימשה במספר תפקידים, בהם רכזת נערות בסיכון, טיפול פקידת סעד לחוק הנוער ומדריכת ראש צוות. כמו כן, ניהלה את המחלקה לעבודה קהילתית במשך שנים רבות.
ניסיונה הרב בתחום העבודה הסוציאלית ובתפקידים שבהם עסקה, לא נעלמו מעיני הגורמים האחראים בעירייה. היא נבחרה לסגנית וממלאת מקום מנהלת האגף, ולאחר מכן למנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים, תפקיד שבו כיהנה בעבר אסתר עמר ז"ל.
"להיות בתפקיד מנהלת אגף רווחה משמעותו עבודה מסביב לשעון ומפגש בלתי פוסק עם מצוקות וקשיים", אומרים עובדי האגף.
אתי כהן הבינה זאת מיד כשקיבלה עליה את האחריות לנהל את אגף הרווחה, ובתחילת תפקידה היא הצהירה: "התפקיד שלנו הוא לסייע ולעזור ולשם זה נבחרנו. אני מקבלת את התפקיד בחרדת קודש, כולי מגויסת למשימה החשובה, ואעשה הכל כדי להקל על המצוקות ולעזור לאנשים הזקוקים לכך".
על רקע הפרישה הקרובה, נמסר מעיריית באר־שבע: "במסגרת תפקידה כמנהלת אגף הרווחה והשירותים החברתיים, הובילה אתי פרויקטים ושירותים למגוון האוכלוסיות החל בתחום המוגבלויות, מרכזים טיפוליים מעונות יום שיקומיים, קשישים, ועוד. התוכניות והפרויקטים דוגמת בית משפט קהילתי, המיזם לביטחון תזונתי, ועוד, הפכו למודלים ארציים".
בימים אלה נערכת העירייה לפרסום מכרז לבחירת מנהל/ת אגף הרווחה והשירותים החברתיים.