המספרים לא משקרים. על פי נתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמונה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בבאר־שבע בשנת 2023, כמעט פי שלושה יותר בהשוואה לשנת 2022 שבמהלכה נהרגו שלושה בני אדם בתאונות דרכים בעיר.
8 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בבאר שבע
תאונת דרכים בבאר שבע
תאונת דרכים בבאר שבע
(צילום: דוברות מד"א)

בנוסף, 57 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים במהלך 2023 לעומת 47 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנה קודמת, כלומר עלייה של 21 אחוז. זאת לצד אלפי הפצועים, כל זאת כאשר הנתונים של שנת 2024 לא נכללים, ובהם היו מספר הרוגים ועשרות פצועים.
מנכ"ל עמותת "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב, מודאג מאוד מהנתונים, וקורא לכל הנוגעים בדבר לשלב כוחות, ויפה שעה אחת קודם. "העלייה החדה בהרוגים בתאונות דרכים בבאר־שבע בשנת 2023 חייבת להדליק נורה אדומה בעירייה. מדובר בזינוק חד בהרוגים, וזה מחייב חקירה ובדיקה, היכן אירעו התאונות ואם ניתן היה למנוע אותן".
לדברי עו"ד יעקב, "חקירה לעומק של התאונות הקטלניות בעיר מטרתה להפיק לקחים ולמנוע את התאונה הבאה". הוא ממליץ לנקוט במספר צעדים: "יש למפות את נקודות התורפה בעיר ולרכז מאמץ לצמצום תאונות הדרכים. יש להגביר את הנוכחות המשטרתית בעיר ולרסן את מהירות הנסיעה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של הולכי רגל".

8 צפייה בגלריה
עו"ד יניב יעקב
עו"ד יניב יעקב
עו"ד יניב יעקב
(צילום: אור ירוק)

לדעתו של עו"ד יעקב, "שילוב כוחות של העירייה והמשטרה בנוסף להגברת המודעות וההסברה, יכולים להוביל לצמצום תאונות הדרכים בעיר. אנחנו בפתחו של החופש הגדול - תקופה שבה ישנה היפגעות גבוהה של ילדים, ולכן העירייה חייבת להיערך ולפעול על מנת לצמצם את הסיכון של ילדים להיפגע בתאונות דרכים".
על פי עמותת "אור ירוק", הולכי רגל הם משתמשי הדרך הפגיעים ביותר, מאחר ובניגוד לנהגים או לנוסעים, אין להם אמצעי הגנה שימנעו מהם להיפגע בתאונות דרכים.

התאמת רחובות


יוסי סעידוב, מייסד ארגון הולכי הרגל "ברחובות שלנו" ועוסק בתחום שנים רבות, אומר ל"ידיעות הנגב" כי "באר־שבע תוכננה ונבנתה עבור הרכב הפרטי ולא עבור הולכי הרגל. כדי לצמצם את מספר ההרוגים, יש לקדם רחובות המותאמים יותר להולכי רגל: צמצום נתיבי נסיעה, מיתון תנועה, יותר מעברי חצייה ויותר תחבורה ציבורית (שתצמצם את כמות כלי הרכב הפרטיים - י.ל.). רחובות שעברו שינויים מסוג זה הפכו לבטוחים יותר ולמשגשגים יותר", אומר סעידוב.

8 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב
יוסי סעידוב
יוסי סעידוב
(צילום: שלו שלום)

מהנדס תשתיות מהדרום שעובד עם רשויות מקומיות, דוחה את הטענה שהגורם לתאונות הוא תשתיות ישנות ולא מותאמות. הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי הגורם האנושי, קרי הנהגים. "שדרות טוביהו וגם שדרות רגר הם שני רחובות חדשים ברמה הפיזית, פיתחו אותם, שדרגו אותם, הסדירו אותם, עם כבישים ואספלט תקין ומשטחים תקינים, ולמרות שהם במצב טוב פיזית ועל פי התקנים, יש עלייה בתאונות".
לדבריו, "כדי לצמצם את תאונות הדרכים צריך אכיפה, יותר נוכחות של משטרה, יותר מצלמות, יותר אכיפה של מצלמות מהירות. כל אלה יפחיתו תאונות. תאונות בדרך כלל לא נגרמות בשעות העומס כי נוסעים יותר לאט, אבל אחר הצהריים, בערב, בלילה ובשבתות, כשהדרך פנויה ומאיצים, אז זה קורה. לכן צריך מצלמות ואכיפה משטרתית".
יצאנו לבדוק מספר מוקדים שבחלקם אירעו במהלך השנים תאונות קטלניות, בהם היו הרוגים ופצועים, וכאלה שנחשבים למסוכנים, ועליהם יש לתת את הדעת ולטפל בדחיפות וללא דיחוי. זו רשימת 5 המקומות המובילים:

1. שדרות דוד טוביהו: נהגים טסים


אורכו של הרחוב מצומת הקאנטרי קלאב ועד צומת קניון "עזריאלי הנגב". בין השנים 2020-2022 נפגעו 20 בני אדם, מתוכם שלושה נהרגו ו־12 נפצעו קשה, והכביש הזה עדיין ממשיך לגבות חיי אדם.

8 צפייה בגלריה
שדרות טוביהו
שדרות טוביהו
שדרות טוביהו
(צילום: הרצל יוסף)

לפני שבועיים נהרג אדם בן 80 כשניסה לחצות את הכביש. החשד הוא תאונת "פגע וברח". הנהג נעצר בחשד לגרימת התאונה הקטלנית.
מהירות הנסיעה המותרת היא 70 קמ"ש ובזמן שנכחנו השבוע במקום, היינו עדים לנהגים ש"טסו" במהירות הרבה יותר מהמותר, ומבחינתם, המהירות המוגבלת היא בגדר המלצה בלבד.
הדבר היותר חמור ומסוכן, לתשומת לב הגורמים האחראים, זה שמוצב רמזור להולכי רגל, סמוך לתחנת הדלק "סדש", שלא תמיד נהיר וברור לנהגים (באמצע כביש יחסית מהיר ולא בצומת), ונהג שעוצר כשמתחלף הרמזור לאדום, מסתכן בתאונת שרשרת. סוג של מלכודת.

2. רחוב אצ"ל: היסטוריה של תאונות


רחוב זה ידע לא מעט תאונות דרכים במהלך השנים, ואנשים שילמו בחייהם ונפגעו.

8 צפייה בגלריה
רחוב אצ"ל
רחוב אצ"ל
רחוב אצ"ל
(צילום: הרצל יוסף)

לרחוב זה היסטוריה של תאונות עם הרוגים ופצועים. בספטמבר 2002 נהרג רוכב האופנוע מור קנפו ז"ל מפגיעת מכונית פרטית. בצומת אצ"ל - חשמונאים הוקם גלעד לזכרו. באוגוסט 2023 נהרג אביאל ביטון ז"ל, בן ה־12, כשחצה את הכביש בדרך לביתו.
בקטע הכביש המדובר בין צומת הקאנטרי קלאב להיכל הקונכייה, מותרת מהירות נסיעה של 70 קמ"ש, אולם מי שמכיר את התנהגות הנהגים באזור, יכול לספר על מהירויות נסיעה גבוהות יותר מהמותר, כאילו מדובר בכביש מהיר בינעירוני.
תושב נחל עשן סיפר בעת שהותנו באזור: "נהגים נוסעים בצורה מטורפת, לחצות את הכביש שלא בצומת זה פשוט סכנת נפשות".

3. שדרות רגר: צומת אדום


צומת שדרות רגר - דרך מצדה מוגדר "צומת אדום" בשל לא מעט תאונות דרכים במקום, אבל לא רק בצומת. לאורך שדרות רגר אירעו בשנים האחרונות תאונות עם נפגעים.

8 צפייה בגלריה
שדרות רגר
שדרות רגר
שדרות רגר
(צילום: הרצל יוסף)

מדובר בשדרה שתחילתה ביציאה הצפונית של העיר ועד צומת אלי כהן - קניון "עזריאלי הנגב". מהירות הנסיעה המותרת היא 60 קמ"ש, אולם נהגים נוסעים במהירות גבוהה, בעיקר בלילות, כשהתנועה דלילה, ובלילות שבת.
לפני שבועיים נפצעו שלושה בני אדם בתאונת דרכים בין שני כלי רכב, בן 30 אושפז במצב קשה. ואם מזכירים היסטוריה של תאונות, באפריל 2018 שחקן העבר של הפועל באר־שבע, רפי אליהו ז"ל, נפצע באורח קשה כשנסע ברכבו הפרטי ונפגע מאמבולנס. הוא אושפז ממושכות ולאחר ארבע שנים נפטר.

4. צומת שרה: נוסעים ברמזור אדום


צומת שרה נושא את השם המפוקפק "צומת הדמים" בשל תאונות קטלניות שאירעו וגבו חיי אדם בשנים עברו.

8 צפייה בגלריה
צומת שרה
צומת שרה
צומת שרה
(צילום: הרצל יוסף)

למעשה, השם הרשמי הוא "צומת יצחק מצליח" על שמו של איציק מצליח ז"ל, שהיה מראשי מפלגת העבודה בעיר. מצליח נהרג בשלהי שנות ה־90 כשחצה את הצומת בירוק, אולם צעירים שנסעו במכונית סובארו חצו באדום וגדעו את חייו.
מדובר בצומת סואן ופעיל משך שעות היום. אלפי כלי רכב פרטיים ורכבים כבדים עוברים ביציאה ובכניסה לעיר. בשהותנו השבוע בצומת היינו עדים לנהגים שחצו ברמזור אדום ונסעו במהירות כדי להספיק לתפוס את האור הירוק.

5. דרך דוד חכם : תנועה רבה


משתרע מצומת החלוץ ועד לצומת שרה. בציר מרכזי זה תנועת כלי רכב רבה. אלפי אנשים מסתובבים באזור בשל הסמיכות לתחנה המרכזית, השוק העירוני, "סינמה סיטי" וקניון "עזריאלי הנגב".

8 צפייה בגלריה
דרך דוד חכם
דרך דוד חכם
דרך דוד חכם
(צילום: הרצל יוסף)

דרך דוד חכם מצטלבת במספר רחובות ודרכים, אחד מהם ציר דרך חברון שמסומן כרחוב "אדום".
בדרך חברון נפגעו במהלך השנים 2020-2022 עשרה בני אדם בתאונות דרכים, שלושה נפצעו קשה ושבעה נפצעו באורח קל.
בצומת השוק ישנה תנועה גדולה של אנשים שחוצים בדרכם לערוך קניות וסידורים. יש גם תנועה של פועלים פלסטינאים שבאים לחפש עבודה. בהרבה מקרים אנשים חוצים את הכביש ומתמרנים בין כלי הרכב, וגם הולכי רגל שמתפרצים לכביש ומסתכנים בפגיעה.


קראו גם:

תגובה


דובר עיריית באר־שבע, אמנון יוסף, מסר בתגובה: "ראשית, הדו"ח של עמותת 'אור ירוק' אינו מוכר לעירייה ומיותר לציין שלא התקבל. הרשויות המקומיות בישראל, ובהן העיר באר־שבע, מקבלות את הנתונים בנושא תאונות הדרכים ואת דרכי פעילות ההסברה (הרלב"ד) מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אכן, לצערנו שנת 2023 הייתה שנה קשה בדרכים בכל רחבי הארץ שלא פסחה על העיר באר־שבע, בה נהרגו 8 בני אדם.
"עיריית באר־שבע באמצעות מטה הבטיחות העירוני פועלת מדי שנה בהדרכה והפעלות במוסדות החינוך בעיר בשלל אמצעים, בהם סימולטור לתלמידי י"א־י"ב באופניים חשמליים, בנהיגה נכונה ובטוחה וכן מדמים מצבי חירום בנהיגה. כמו כן, בני הגיל השלישי מקבלים הדרכות בנושא חצייה נכונה. יש לציין כי העירייה משקיעה רבות בנושא הגברת הבטיחות, בתשתיות התחבורה בעיר, בכבישים, בהקמת כיכרות והצבת רמזורים".