ענקית המשלוחים העולמית וולט החלה השבוע בפעילות הרצה בבאר־שבע, ואם הכל יתנהל כשורה, תוכלו לראות כבר בימים הקרובים עוד ועוד שליחים תכולי ארגז המדוושים במרץ בכבישי העיר.
4 צפייה בגלריה
שליח של וולט בדרכו לעוד לקוח. מי לא מרוצה?
שליח של וולט בדרכו לעוד לקוח. מי לא מרוצה?
שליח של וולט בדרכו לעוד לקוח. מי לא מרוצה?
(דנה קופל)
ואולם, לא כולם מרוצים מכניסת ענקית המשלוחים מפינלנד לענף ההסעדה המקומי, ויש אף מי שמנסים לתקוע מקלות בגלגלי האופניים החשמליים של וולט כדי למנוע ממנה להשתלט על הענף.
קראו עוד >>
בראש המתנגדים לכניסת השירות לבאר־שבע ניצבים מסעדנים מקומיים, בהם מנכ"ל קבוצת קמפאי, אלון אלבז, המפעילה עשר מסעדות בעיר. "הבעיה שלנו עם וולט הוא התמחור שבו הם עובדים", הוא מסביר השבוע.
4 צפייה בגלריה
אלון אלבז, מנכ"ל קבוצת קמפאי: "הצרכן חייב להבין שהמשמעות של וולט בבאר־שבע היא עליית מחירים דרסטית בגלל העמלות של וולט"
אלון אלבז, מנכ"ל קבוצת קמפאי: "הצרכן חייב להבין שהמשמעות של וולט בבאר־שבע היא עליית מחירים דרסטית בגלל העמלות של וולט"
אלון אלבז, מנכ"ל קבוצת קמפאי: "הצרכן חייב להבין שהמשמעות של וולט בבאר־שבע היא עליית מחירים דרסטית בגלל העמלות של וולט"
(שי שמואלי)
"זה פשוט הופך את המסעדנים לפועלי ייצור. הכסף עובר ממסעדה מקומית לחברה עולמית ויוצא מהמדינה לבחור פיני שמתעשר על חשבוננו. דווקא בתקופה קשה זו, במקום שהכסף יישאר בכלכלה המקומית ובין העסקים הקטנים לעזור להם לצלוח את המשבר, חלק נכבד ממנו הולך למקומות אחרים".

אוכל מהיר

למי שעדיין לא מכיר את חברת השליחויות ששליחיה הפכו לחלק בלתי נפרד מרחובות רבים בארץ ובעולם, נספר שחברת וולט פועלת ברחבי העולם משנת 2014. כארבע שנים אחר כך החלה החברה לפעול גם בישראל. החברה מפעילה שירותי משלוחים לבעלי עסקים בכל מיני תחומים, רובם בענף המסעדות.
כיום החברה פועלת בעיקר באזור המרכז. "בתל־אביב והסביבה הרעיון של וולט עובד טוב", אומר אלבז. "אבל זה שונה לחלוטין מבאר־שבע. היצע המסעדות שם נרחב יותר, הן פרוסות על פני שטחים גדולים יותר בעיר, ובסופו של דבר עסקים שהתרגלו לעבוד איתם פשוט לא יכולים בלעדיהם. מה שהיה חבל ההצלה של העסקים הפך לחבל התלייה שלהם".
דניאל רוזן, מנהלת התקשורת של וולט ישראל: "החברה הצליחה לסייע למסעדות לעמוד על הרגליים ולהציל אותן מסגירה. אנחנו מקבלים פנויות גם מבעלי עסקים ואפילו מראשי ערים שרוצים שנגיע אליהם"
הרעיון של וולט פשוט: כל עסק שיש לו חוזה עם החברה מקבל לידיו מכשיר טאבלט. כשהמסעדה מעוניינת להפעיל שליחויות ללקוחות היא מסמנת באפליקציה שאפשר להזמין ממנה, וכך גם הלקוחות וגם השליחים מזהים שהמקום עושה משלוחים.
"המטרה שלנו היא ליצור עוד הכנסה למסעדה עם אותן ההוצאות שכבר יש להן", מסבירה מנהלת התקשורת של חברת וולט בישראל, דניאל רוזן. "כאשר למסעדן יש מקום להכניס עוד הזמנות, הוא יכול לפתוח את השירות שלו למשלוחים, ובכך גם מאפשר ללקוחות וולט להזמין וגם למשלוחנים להגיע ולאסוף את ההזמנות".
4 צפייה בגלריה
דניאל רוזן, מנהלת התקשורת של וולט ישראל: "החברה הצליחה לסייע למסעדות לעמוד על הרגליים"
דניאל רוזן, מנהלת התקשורת של וולט ישראל: "החברה הצליחה לסייע למסעדות לעמוד על הרגליים"
דניאל רוזן, מנהלת התקשורת של וולט ישראל: "החברה הצליחה לסייע למסעדות לעמוד על הרגליים"
(אסף קרלה)
עוד יתרון של השימוש בשירותים של וולט עבור הלקוח, כך לפי רוזן, הוא שמינימום ההזמנה עומד על 50 שקל, בעוד כיום הממוצע להזמנה הוא בין 80 ל־90 שקל.
"ברגע שאנחנו מורידים את המחיר לסכום כזה להזמנה, אין צורך ללקוח להוציא כסף מיותר בשביל לקבל את המשלוח לביתו", מסבירה רוזן. "אם לקוח רוצה להזמין המבורגר למשל, הוא לא צריך להוסיף גם מנה ראשונה או תוספות אלא יכול להזמין אוכל לעצמו בלבד. גם לחסוך, גם לקבל אותו חם, טרי ובמהירות".
למה החלטתם להתחיל לפעול בבאר־שבע דווקא במשבר הקורונה?
רוזן: "החברה הצליחה לסייע למסעדות לעמוד על הרגליים ולהציל אותן מסגירה. אנחנו מקבלים פנויות גם מבעלי עסקים ואפילו מראשי ערים שרוצים שנגיע אליהם. 90 אחוז מהעסקים שאנחנו עובדים איתם הם עסקים שלא היה להם מערך משלוחים לפני כן. ברור שהדבר לא אידיאלי לקורונה, אבל בסוף זה כן עוזר לאנשים. גם מסעדות שלא עושות משלוחים עדיין משלמות שכירות וארנונה. דווקא עכשיו מסעדות שאין להן משלוחים רוצות את השירות הזה".

לא משתלם

אבל המסעדנים בבאר־שבע לא מתלהבים מהרעיון, בלשון המעטה. "במהלך חודש דצמבר הגשתי תלונה לממונה על התחרות במדינת ישראל, מיכל הלפרין, כדי להכריז על וולט מונופול באזורים גיאוגרפיים בישראל", מספר המסעדן אילן זגדון שמוביל את מאבק המסעדנים בבירת הנגב.
אילן זגדון, ממובילי מאבק המסעדנים בבאר־שבע: "יוצא שמתוך 50 שקל חברת וולט לוקחת לכיסה 31 שקל עבור תיווך ושילוח. אני נשאר עם 19 שקל בכיס לפני ההוצאות שיש לי. זה אבסורד"
"המשמעות היא שיהיה פיקוח מדיני על חברה שצוברת כוח בלתי מוגבל ושהשלכותיו עשויות להיות בלתי נשלטות. בארצות הברית חברות המשלוחים הוכרזו מונופולים והוגבלו בעמלות שהן גובות כדי שלא לפגוע במסעדות ובצרכנים. בסופו של דבר זה יגרום לעליית מחירים".
מדוע לדעתך הכניסה של וולט תגרום לעליית מחירים?
זגדון: "כאשר וולט גובה 27 אחוז עבור התיווך ומוסיפה את עלות המע"מ (כפי שמופיע בחוזה - ד.כ.) יוצא שרק עבור שירות התיווך בעל מסעדה משלם 31.6 אחוז מערך המנה. כמעט 16 שקל דמי תיווך. על כך קיימת גם עלות משלוח נוספת של 15 שקל שוולט גובה בנוסף. כך יוצא שמתוך 50 שקל חברת וולט לוקחת לכיסה 31 שקל עבור תיווך ושילוח. אני נשאר עם 19 שקל בכיס לפני ההוצאות שיש לי. זה אבסורד".
4 צפייה בגלריה
אילן זגדון, ממובילי מאבק המסעדנים בבאר־שבע: "יוצא שמתוך 50 שקל חברת וולט לוקחת לכיסה 31 שקל עבור תיווך ושילוח"
אילן זגדון, ממובילי מאבק המסעדנים בבאר־שבע: "יוצא שמתוך 50 שקל חברת וולט לוקחת לכיסה 31 שקל עבור תיווך ושילוח"
אילן זגדון, ממובילי מאבק המסעדנים בבאר־שבע: "יוצא שמתוך 50 שקל חברת וולט לוקחת לכיסה 31 שקל עבור תיווך ושילוח"
(פרטי)
אלבז מציין בעניין זה, "הצרכן חייב להבין שהמשמעות של וולט בבאר־שבע היא עליית מחירים דרסטית בגלל העמלות של וולט. הדרך היחידה שלנו לשרוד תהיה פשוט להעלות את המחירים, וזה מה שאנחנו מנסים להימנע ממנו בכל דרך".
בוולט טוענים שהם עזרו למסעדות להינצל מסגירה בתקופה קשה זו.
זגדון: "בתקופה רגילה למסעדן קיימת זכות בחירה אם להכניס את וולט או שלא. הוא גם יכול להגביל את וולט לדוגמה לעשרה אחוזים מהמחזור החודשי שלו. בתקופה כיום אין שום שיקול דעת מכיוון שבעקבות המצב אנחנו עובדים מאה אחוז במשלוחים, וכך יוצא שוולט הופכת להיות מאה אחוז מהמחזור של המסעדה. העסק מפסיד כסף כי מה שהוא מכניס עדיין לא מספיק לו לכיסוי ההוצאות שיש לו. עלויות תפעול, עובדים, ועוד. הוא מייצר עבודה ו־וולט גורפת את הרווחים".
אז למה לא להתחיל לעבוד עם וולט ולהפסיק כשלא מתאים לך יותר?
אלבז: "מה שעובד בוולט הוא האפליקציה שלהם, מה שגורם לך בסופו של דבר להיות לקוח של וולט ולא של המסעדה עצמה. אין קשר בין המסעדה ללקוח. וולט מדרגת אצלם בשיקול דעתה בלבד כיצד לקדם את העסקים.
"כאשר עסק עובד רק עם וולט, רוב הסיכויים שהוא יקבל קדימות וידחק הצידה את העסקים האחרים. ברגע שאין קשר הלקוח לא מחובר למסעדה אלא שייך לוולט. הוא ילחץ על אפליקציית וולט ולא יתקשר למסעדה. לא משנה להם מה העסק, אלא מה סוג האוכל שמוצע באפליקציה".
"מה שיוצא מכך", ממשיך אלבז, "הוא שכל נתוני הלקוח הולכים לוולט. אין קשר בין הלקוח למסעדה, וכך המוניטין של המסעדה הולך לאיבוד לחלוטין. הלקוחות מתרגלים לאפליקציה של וולט ומזמינים מתוך ההיצע שיש שם".
רוזן אומרת בתגובה: "אנחנו מראים סטטיסטיקות נרחבות לבעלי המסעדות שכוללות את המנות הנמכרות ביותר, השעות 'החמות' שבהן מזמינים יותר ועוד המון נתונים לטובת המסעדה".
בימים הקרובים תושק אפליקציית המשלוחים הרשמית המיועדת לתושבי באר־שבע ושתכלול את כל המסעדות שבעיר (ראה מסגרת). "אני קורא מפה לתושבי העיר ומבקש מהם שלא להזמין באפליקציית וולט", אומר זגדון. "אנחנו נביא את הטכנולוגיה של וולט למסעדות והיא תוענק ללא תמורה. אני קורא מפה גם לאנשים שרוצים לעבוד כמשלוחנים עם כל כלי רכב אפשרי - בואו ותסייעו למסעדות בבאר־שבע. אנחנו רוצים שחיי התרבות בעיר ימשיכו לשגשג".

ויש גם מצטרפים

למרות מחאתם של מסעדני באר־שבע, כבר ביום שני ניתן היה למצוא מספר עסקים בודדים בעיר שדווקא כן בחרו להצטרף לשירות של חברת וולט.
בין העסקים שניתן למצוא באפליקציה: סלטי קרול, גלידה גולדה, בורגראנץ' נווה זאב, yellow market, מקדונלד'ס גרנד קניון, מקדונלד'ס ביג, גלידה באר־שבע, אושי אושי, בית הפנקייק, Be pharm, ג'ט לק, ארומה (סניף כשר), כנאפה סולטן ושיפקה בר סלטים.
ראוי לציין כי רוב העסקים המצויינים פועלים במסגרת רשתות ארציות ולא ניתנה להם האפשרות לבחור האם לפעול עם וולט או להתאחד עם מסעדני העיר.

האפליקציה של באר שבע

לצד רשת וולט, מתברר כי בשבועיים הקרובים תעלה לאוויר אפליקציית המשלוחים הרשמית של העיר באר־שבע. "באפליקציה, שזכתה לשם foodba, יוכלו למצוא התושבים את כלל המסעדות הפועלות בעיר באמצעות ממשק תפעול נוח ונגיש, ולהזמין ממגוון המנות המוצעות בכל מסעדה", אומר המסעדן אילן זגדון.
מנכל חברית "יעדים", ליאור דעי, מסביר: "עיריית באר־שבע וחברת 'יעדים' רואים חשיבות רבה לסיוע למגזר העסקי, ודאי בתקופת משבר הקורונה שפגע אנושות בענף המסעדנות. פעלנו לסייע במספר מהלכים על מנת להקל ולאפשר לאותם עסקים לשרוד.
"לדוגמה, ביטול אגרות שילוט, פריסת חובות ארנונה שהפכו בשלב מאוחר יותר באישור הממשלה לביטול הארנונה לעסקים שנפגעו, חלוקת כסאות ושולחנות, ייעוץ לעסקים במשבר, הם רק חלק מהצעדים שנעשו בחודשים האחרונים בתחום".
דעי מוסיף כי "אחד הצעדים הראשונים שלנו, עוד בחודש מרץ, בפרוץ המשבר הוא קמפיין לעידוד צריכה באמצעות משלוחים. כבר אז העלו מספר בעלי עסקים בצורך להתארגנות משותפת מקומית בנושא. אני מברך על ההתארגנות של אותם בעלי עסקים, שלוקחים את גורלם בידיהם ומגלים אחריות כלפיהם וסולידריות כלפי עסקים אחרים בעיר.
"ברור לנו שבסוף כולם נלחמים על ליבו של הסועד והתושב, ובסופה של תחרות טיב השירות הוא שיינצח. אני מאחל לכל גורם שיחליט להשקיע בבאר־שבע ובלבד שינהגו בהוגנות, וכמובן לכל המסעדות בבאר־שבע שיעברו את התקופה המאתגרת בהצלחה".
לעדכונים: חדשות באר שבע