בבית הדין הרבני בחיפה התקיים אתמול (שלישי) הדיון השני והאחרון בין שירה איסקוב לבין אביעד משה, המואשם בניסיון הרצח של אשתו, שבסופו ניתן הגט המיוחל לאיסקוב, שפרצה בבכי גדול של התרגשות. רגע לפני שנתן את הדין ביקש משה מן הדיינים להקריא מכתב בפני איסקוב, וביקש ממנה סליחה. הרב אליהו מימון מבית הדין: "מכל שנותיי אני לא זוכר מחזה כזה בבית הדין".
1 צפייה בגלריה
שירה איסקוב ואביעד משה
שירה איסקוב ואביעד משה
שירה איסקוב ואביעד משה
(צילום: חמ"ל בר גפן)
הרב אליהו מימון, מנהל אגף עגונות בהנהלת בתי הדין, סיפר: "מהרגע שהתיק הגיע אלינו, בגלל הנסיבות שלו, הוא מיד הוגדר כתיק עגונות. בשונה מהמקובל, כבר בדיון הראשון הטיל בית הדין על אביעד כפיית גט, אז רשאי בית הדין להטיל כל סנקציה עליו. זאת, לאחר שבדיון הראשון הוא החל לנסות למשוך את הדיון בכך שטען שהם התגוררו במצפה רמון, והדיון צריך להתקיים בבאר שבע. אולם הטענה נפסלה, ואנו הטלנו עליו סנקציה של צינוק, והדיון הסתיים".
מאז חלפו ארבעה ימים, וכאמור, אתמול (שלישי) התייצבו שוב איסקוב ומשה בבית הדין הרבני לדיון שני. הרב מימון: "בפתח הדיון הוא ביקש לדון בעניינים של משמורת על הילד ובעניינים של ממון, אבל בית הדין הבהיר לו שידון רק בענייני הגט. הוא שוחח עם עורך הדין שלו ודי מהר הבין שאין לו ברירה כי ישנה האפשרות שנטיל עליו סנקציות נוספות, שיקשו עליו את החיים עוד יותר בבית הכלא. ואז היה רגע שהשאיר את כולנו המומים".

"אני רוצה לבקש סליחה"

בבית הדין ניצבו הדיינים, איסקוב ועורכי דינה, ומשה ועורך דינו, כשמשה פנה אל בית הדין בבקשה יוצאת דופן שאף אחד לא ציפה לה. הרב מימון: "רגע לפני שהוא נתן את הגט, הוא ביקש בקשה אחרונה: לבקש משירה סליחה. הוא הוציא פתק מהכיס שלו והתחיל להקריא בפניה ובפני כל נוכחי בית הדין, את תפילת ה'ווידוי הגדול', שאומרים ביום הכיפורים.
"לאחר מכן אמר לשירה: 'אני מבקש סליחה על כל הדברים הרעים שעשיתי לך, על שהקטנתי אותך והשפלתי אותך, על שפגעתי בך והזקתי לך'. הוא הקריא את הדברים שכתב, והיה ניכר עליו שהוא מצטער מאוד. כולם הקשיבו לו, גם שירה לא אמרה מילה. כל בית הדין, כולל הדיינים, אנשי השב"ס ועורכי הדיון לא דיברו במשך חמש דקות, הושלך הס בבית הדין.
"שירה הייתה המומה לגמרי. היא לא הגיבה לדברים שאמר, אבל היה ניכר עליה שהיא המומה לחלוטין מהרגע הזה".
הרב מימון: "אני הייתי המום, כי זה בן אדם שהגיע לשפל. נחרדתי לקרוא את כתב האישום והתקשיתי להאמין שבן אנוש מסוגל לבצע את המעשים האלה ועוד באשתו ובאם בנו. וברגע אחד בבית הדין היה נראה שאולי גם באדם שפל כזה מתעורר המצפון. אבל חבל מאוד שזה מאוחר מדי, כי אין מקום לסליחה".
מיד לאחר הרגע הזה, עבר בית המשפט לטקס נתינת הגט, ממנו חששה כל כך איסקוב: "שירה אמרה לבית הדין שהיא חוששת מן המעמד, אפשר בהחלט היה להבין אותה. היא חששה שהוא יפגע בה, ולכן הגיעו שני אנשי שב"ס ועמדו ביניהם. אפילו אב בית הדין הרבני של חיפה, הרב דניאל אדרי, ירד מן הבימה ועמד בין שירה לאביעד, כדי לוודא ששום דבר לא יקרה לה, שהיא חלילה לא תיפגע.
"אביעד משה נתן לה את הגט מידו לידה, ואמר לה את הנוסח הקבוע 'הרי את מותרת לכל אדם... ושירה בעת שקיבלה את הגט לא עמדה ברגע הזה ופרצה בבכי מרגש, קורע לב. זה היה מאוד מרגש, אנחנו דאגנו לחזק אותה וללוות אותה".
מקורב לרב דניאל אדרי סיפר: "הרב סיפר לי שהוא כל כך מתרגש שהוא עשה את זה, ושהוא מרגיש שזה כבוד גדול לבתי הדין. בשבת הוא נזכר בה וממש היו לו דמעות בעיניים, הסיפור של שירה נגע לליבו. גם היום בסיום הדיון, כשהוא ירד מן הבימה לעמוד בין שירה לאביעד, הוא דמע יחד עם שירה".
רגע לפני שעזבה איסקוב את בית הדין, היא פנתה אל הדיינים והודתה להם: הרב מימון: "שירה אמרה 'אני אסירת תודה על ההתנהלות של בית הדין'. היא אפילו כעסה על כתבה שיצאה בכלי התקשורת, שבה נאמר שהבעל מעגן את שירה על ידי בית הדין, אבל זה כמובן לא נכון. בבית הדין נעשו מאמצים לזרז את ההליך, להתנהל ברגישות מולה, ובסופו של דבר גם הצלחנו, בתוך פחות משבוע ניתן לשירה גט. רגע לפני שיצאה מהמקום היא אמרה: 'התייחסו אלי כמו אל בת משפחה, אין לי מילים להודות'. היה ניכר עליה שהיא התרגשה מאוד מהמעמד".
מנהל בין הדין הרבניים, הרב דוד מלכא, ברך את הרב דניאל אדרי אב בית הדין בחיפה והרבנים אלעד עלי ומשה זדה שעסקו בתיק של איסקוב, 'על הפעילות הנחושה הרגישה והמהירה בתיק מורכז זה' וגינה את ההתנהלות חסרת האחריות של חלק מארגוני הנשים הרדיקלים שלא היססו לנצל ניצול ציני מקרה טראגי ועגום זה, תוך הוצאת מידע שקרי לתקשורת, והכל במקמה להכפיש את בתי הדין, כל זאת על כתפיה הצרות של האישה שרק עכשיו מתחילה להשתקם מפצעיה.