בתקופה האחרונה נראה שפקקי התנועה בכבישי הנגב רק הולכים ומתארכים והנהגים התקועים נאלצים לבלות דקות ולעיתים אף שעות בכבישים העמוסים.
7 צפייה בגלריה
נפח תנועה גדול. צומת עמק שרה
נפח תנועה גדול. צומת עמק שרה
נפח תנועה גדול. צומת עמק שרה
(הרצל יוסף)
תשאלו כל נהג שמגיע לבירת הנגב ונאלץ לעמוד בפקקים הארוכים המשתרכים למרחוק. המצב לא הרבה יותר טוב, ולעיתים אף גרוע יותר, מחוץ לבאר־שבע.
הסיבות רבות ומגוונות - ריבוי כלי רכב, תשתיות ישנות, פיתוח מואץ, עבודות בכביש ותחבורה ציבורית מקרטעת. אז כדי שתדעו באילו כבישים לנסוע, ובייחוד באילו כבישים לא לנסוע, וכדי לספק תמונה עדכנית של מפת הפקקים באזור הנגב, מיפינו את הצמתים, הצירים והכבישים הבעייתיים באזור.

תקועים בצומת

הציר הפקוק: צומת עמק שרה.
שעות העומס: מ–07:30 בבוקר עד 21:00 בערב.
זמן שהייה ממוצע בפקק: 20 דקות.
צומת עמק שרה הוא צומת מרכזי המוליך לכביש 40 ולכביש 25 הפונה מזרחה. כמות כלי הרכב בצומת רק הולכת וגדולה, בעיקר כי מדובר בציר מרכזי המחבר את בירת הנגב ליישובי הסביבה.
הסיבות לפקקים רבות ומגוונות, וכוללות בין השאר פיתוח מאסיבי שנעשה באזור בשנים האחרונות, שכונת פארק הנחל שהוקמה על הציר המזרחי, מפעלי תעשייה, רשתות מזון, אולמי אירועים, מתחם פארק נחל באר־שבע והאמפי פארק, ועוד. כל אלה הגדילו מאוד את נפח התנועה.
כמו כן, לצד עשרות אלפי כלי הרכב הפרטיים העוברים בצומת, בולט מקומם של המשאיות וכלי רכב הכבדים הנוסעים בציר.

בבוקר ובערב

הציר הפקוק: צומת הקאנטרי קלאב.
שעות העומס: מ–07:45 עד 08:30 בבוקר ומ–16:00 עד 20:30 בערב.
זמן שהייה ממוצע בפקק: בשעות הבוקר כ–23 דקות ובשעות הערב כ–18 דקות.
בדומה לצומת עמק שרה, גם בצומת הקאנטרי קלאב הפקקים נובעים בעיקר מהפיתוח המואץ, ובייחוד הקמת שכונת סיגליות הסמוכה שתרמה לא מעט לנפח התנועה.
7 צפייה בגלריה
פיתוח מואץ. צומת הקאנטרי קלאב
פיתוח מואץ. צומת הקאנטרי קלאב
פיתוח מואץ. צומת הקאנטרי קלאב
(הרצל יוסף)
כמו כן ממוקמים בסמיכות בית הספר הטכני של חיל האוויר, הקאנטרי קלאב, תחנת כיבוי אש ועוד מוסדות. גם ציר טוביהו ביציאה המערבית מבאר־שבע ובכניסה אליה הפך להיות פקוק ובשעות היום מורגשת תנועה רבה של כלי רכב על ציר טוביהו בואכה גרנד קניון.
קראו עוד>>>
יש לציין כי בשנה האחרונה הורחבו נתיבי התחבורה באזור לשלושה נתיבים בכל כיוון, דבר שהקל מעט על תנועת כלי הרכב, אולם בעיית הפקקים לא באה על פתרונה.

הכי עמוס בנגב

הציר הפקוק: צומת גילת ממשמר הנגב.
שעות העומס: ברוב שעות היום, שעות השיא מ–07:30 עד 09:00 בבוקר ומשעה 16:00 עד 20:00 בערב.
זמן שהייה ממוצע בפקק: 23 דקות.
מדובר בצומת הנמצא קילומטרים ספורים מצומת אשל הנשיא, ציר מרכזי המשרת עשרות אלפי כלי רכב ונוסעים ואחד הצמתים העמוסים בנגב המערבי.
אף שהתשתיות שופרו בשנים האחרונות, עומסי התנועה נשארו. מי שעומדים בעיקר בפקקים הם נהגים המבקשים לפנות שמאלה בצומת גילת לכביש 241.
7 צפייה בגלריה
העומסים נשארו. צומת גילת ממשמר הנגב
העומסים נשארו. צומת גילת ממשמר הנגב
העומסים נשארו. צומת גילת ממשמר הנגב
(הרצל יוסף)
בהקשר זה יש לציין שכביש 241 מצומת גילת ואופקים שהותאם לשינויים הנובעים ממעבר משאיות הנוסעות למעבר כרם שלום, קיצר את זמן הנסיעה.

צוואר בקבוק

הציר הפקוק: צומת אשל הנשיא - בית קמה.
שעות העומס: ברוב שעות היום, שעות השיא הן משעה 07:00 ועד 09:00 בבוקר, ומשעה 15:00 עד 20:00 בערב.
זמן שהייה ממוצע בפקק: 35–40 דקות בשני הכיוונים.
צומת אשל הנשיא - בית קמה הוא צומת עמוס וסואן שפקוק ברוב שעות היום באלפי כלי רכב. אחת הסיבות העיקריות היא שבצומת עוברות משאיות רבות המעבירות סוחרות בין יישובי הנגב המערבי. בצומת זה מתנקזים עשרות אלפי כלי רכב, ולמרות שיפור התשתיות הבעיה רק מחריפה.
כמו כן נעשות בימים אלה עבודות להרחבת כביש 264 לכביש דו־מסלולי ודו־נתיבי בין צומת בית קמה לצומת אשל הנשיא.
7 צפייה בגלריה
פקוק ברוב שעות היום. צומת אשל הנשיא - בית קמה
פקוק ברוב שעות היום. צומת אשל הנשיא - בית קמה
פקוק ברוב שעות היום. צומת אשל הנשיא - בית קמה
(הרצל יוסף)
גם כביש הזה משמש ציר ראשי להעברת סחורות בין יישובי הנגב המערבי לכביש 6 ומשם למרכז הארץ. נפח התנועה ההולך וגדל בציר מציב אתגר רציני בפני מומחי ומהנדסי תנועה שמנסים למצוא פתרונות שיקלו על הנהגים שנוסעים באזור.

הצטיידו בסבלנות

הציר הפקוק: כביש באר–שבע - משמר הנגב.
שעות העומס: מ–07:30 עד 09:00 בבוקר ומ–16:00 עד 21:00 בערב.
זמן שהייה ממוצע בפקק: כ–34 דקות.
הפקקים ועומסי התנועה בציר זה נגרמים בין היתר מהצמתים שבדרך, אחד מהם הוא צומת אשל הנשיא שיוזכר בהמשך.
מדובר בעורק מרכזי שבו מתבצעות עבודות לשיפור התשתיות והרחבת הנתיבים, שאינן מספקות פתרונות נאותים ולא פותרות את בעיית הפקקים.
במקרה הטוב נהגים נאלצים "לבלות" דקות ארוכות בנסיעה איטית ובתורים ארוכים של כלי רכב שהופכים את הנסיעה לסיוט אחד גדול, ודאי עבור מי שממהר ליעדו.
בהיעדר פתרונות לעומסים הכבדים, כל שנותר לנוסעים בציר זה לעשות הוא להצטייד בהרבה סבלנות ואולי גם בצידה לדרך.

קחו זמן, וכמה שיותר

הציר הפקוק: באר–שבע - מיתר.
שעות העומס: רוב שעות היום, שיאי עומס: 0:7:00 עד 10:00 בבוקר, ומשעה 14:00 עד שעה 20:00 בערב.
ממוצע שהייה בפקק: 49 דקות.
כביש 60 הפך לחלום בלהות לרבים מהנהגים, תשאלו את תושבי מיתר, אלא נאלצים לצאת מוקדם כל בוקר כדי להספיק ולהגיע בשעה סבירה לבאר־שבע.
העבודות המתבצעות להוספת נתיב תחבורה ציבורית רק הרעו את המצב, כל זאת כאשר קיבולת הכבישים קורסת מול העומס הרב והתנועה הכבדה.
ואם לא די בכך, תופעת המשאיות והרכבים הכבדים הנעים בשיא העומס תורמים לבלגן, והתסכול של הנהגים רב.
נסיעה רגילה של 15 דקות לוקחת כ־50 דקות במקרה הטוב, ונראה שהמצב לא הולך להשתפר בקרוב.
7 צפייה בגלריה
הפקקים העצומים גורמים לעומסים ולעצבים. כביש באר־שבע - מיתר
הפקקים העצומים גורמים לעומסים ולעצבים. כביש באר־שבע - מיתר
הפקקים העצומים גורמים לעומסים ולעצבים. כביש באר־שבע - מיתר
(הרצל יוסף)
כמו בצמתים וצירים אחרים, כביש באר־שבע - מיתר נחשב לאחד העמוסים בנגב שהנסיעה בו ממש לא תענוג גדול.

בלתי נסבל

הציר הפקוק: צומת להבים.
שעות העומס: רוב שעות היום. שיאי העומס הם משעה 07:00 עד 09:00 בבוקר ומשעה 13:00 עד 20:00 בערב.
זמן שהייה ממוצע בפקק: כ–55 דקות.
כביש באר־שבע - להבים (כביש 40) נחשב לאחד הכבישים העמוסים והפקוקים בנגב. כל נהג שמכיר את הכביש יודע שאין מה לעשות אלא להמתין דקות ארוכות ומורטות עצבים בטור הארוך של הרכב שמשתרכים לאורך קילומטרים.
ביום שני השבוע ביקשנו לנסוע בשעה 16:50 מבירת הנגב ללהבים, נסיעה שאורכה אמור להיות כ־13 דקות. לנו נדרשה שעה, וזה בעצם כל הסיפור.
7 צפייה בגלריה
אחד הכבישים העמוסים בנגב. כביש באר־שבע - להבים
אחד הכבישים העמוסים בנגב. כביש באר־שבע - להבים
אחד הכבישים העמוסים בנגב. כביש באר־שבע - להבים
(הרצל יוסף)
בודות התשתית המבוצעות בימים אלה בציר מקשות על זרימת התנועה. "הפקקים הפכו לבלתי נסבלים", אומר נהג מוניות מבאר־שבע, "הבעיה שאין לך אלטרנטיבה אחרת כי כל הכבישים פקוקים".

מורט עצבים

הציר הפקוק: רחוב הצדיק מירושלים בבאר–שבע.
שעות העומס: משעה 07:30 עד 08:45 בבוקר ומשעה 15:00 עד 20:00 בערב.
זמן שהייה ממוצע בפקק: 20 דקות.
רחוב הצדיק מירושלים הוא עוד עורק מרכזי בבאר־שבע שהנסיעה בו עלולה להיות מורטת עצבים ולשבש את התוכניות להגיע ליעד בזמן.
הפקקים נובעים מצוואר בקבוק שנוצר במעגל התנועה הסמוך למרכז הקליטה "נורית" המוביל למגרש החנייה של מרכז הקליטה, לשכונה ד', לבית החולים לבריאות הנפש, ולציר בין שדרות רגר לאצטדיון טוטו טרנר.
7 צפייה בגלריה
בגלל מעגל התנועה. רחוב הצדיק מירושלים
בגלל מעגל התנועה. רחוב הצדיק מירושלים
בגלל מעגל התנועה. רחוב הצדיק מירושלים
(הרצל יוסף)
כמו כן, בימים שקבוצת הכדורגל הפועל באר־שבע משחקת במגרשה הביתי, מומלץ בחום שלא להגיע בכלי רכב לאצטדיון אלא בהסעה באוטובוסים ובשאטלים שהעירייה מעמידה לרווחת האוהדים. ציר בעייתי.

אין מנצחים

התושב ענר חיים מרגיש כמו בסרט "בדרך למטה" של ג'ואל שומאכר כשהדמות הראשית מתחרפנת באמצע הפקק.
"בסרט הנהדר של ג'ואל שומאכר מ־1993 "בדרך למטה", הדמות הראשית מתחרפנת באמצע פקק תנועה. הרכב נתקע, המזגן התקלקל ומייקל דאגלס (קרוב המשפחה ההוא של רוביק דנילוביץ') יוצא למסע רגלי שמסתיים רע מאוד עבור כולם.
"יצא לכם לפגוש פעם במישהו שהגיע לצומת אחרי רכב בודד ולא ויתר על האפשרות לעמוד ראשון בנתיב שלידו? אין דבר כזה. למה? כי יש פה תרבות נהיגה של תאילנד, כנסו לצומת ותקוו לטוב"
"שומאכר לקח את התופעות הקטנות שמדכאות את האזרח הקטן ונתן לדמות הראשית להילחם בהן, והבעיה היא שבז'אנר הים תיכוני אף אחד לא ייצא למסע השתוללות רגלי, פה מעדיפים לעשות את זה בתוך הרכב. להידחף, לצפור, לשרוט. הכל כשר במה שייתן לך יתרון של מטר לפני הרמזור הבא.
"יצא לכם לפגוש פעם במישהו שהגיע לצומת אחרי רכב בודד ולא ויתר על האפשרות לעמוד ראשון בנתיב שלידו? אין דבר כזה. למה? כי יש פה תרבות נהיגה של תאילנד, כנסו לצומת ותקוו לטוב.
"יותר תאונות ויותר אלימות על הכבישים הם לא פעם תולדה של בועת הרכב, שהפכה את החלום הישראלי לרכישת מכונית חדשה לבר השגה עבור כל אדם. הכבישים מפוצצים, התשתיות קורסות, ואנחנו? אנחנו רק יכולים לקוות שאף אחד לא יקבל את הסיבוב שקיבל מייקל דאגלס בסרט ההוא ולהגיע הביתה בשלום.
עשו לעצמכם טובה, מישהו ניסה להידחף לפניכם בפקק? אל תילחמו בזה, בסרט הזה אין מנצחים".

הרע עוד לפנינו

התושב לוי בייזרמן מוצא עצמו עומד בפקק תנועה בלתי נגמר ולצידו עוד עשרות נהגים שסובלים כמוהו. התחזית שלו - זאת רק ההתחלה.
"אחד הדברים שמרתיחים אותי וגורמים לי להיות עצבני וחסר סבלנות הוא המתנה בפקק תנועה. כלוא בין ארבעה חלונות, יושב באי נוחות ומרגיש בזבוז זמן משווע. התחושה הבלתי נמנעת בסיטואציה הזאת היא חוסר אונים. אין מה לעשות. תסבול בשקט.
"מסביבי עוד עשרות נהגים שנגזר עליהם לבלות בסיטואציה המרגיזה הזו פעמיים ביום.
"הזמן שכל אחד מאיתנו מבלה בכבישים הולך ומתארך, וזו כבר לא בעיה של יום גשום כזה או אחר, אלא התארכות משמעותית של הפקקים. וזה הולך ונעשה גרוע יותר. הרע עוד לפנינו.
"כל מי שצריך לבזבז חצי שעה עד שעה על נסיעה שגרתית לעבודה או למטרה אחרת, כשמסביבו נהגים מותשים, מיואשים, לחוצים ומצפצפים, שחלקם הגדול אינו מהסס לגנוב רמזור אדום או להידחף בנתיב באלימות - היה שמח לוותר על החוויה הזו, אבל הנהגים חוזרים לסיוט הזה שוב ושוב כי אין להם ברירה אחרת.
"אם התחבורה הציבורית הייתה יעילה זה יכול היה להיות פתרון טוב, אבל כולנו יודעים מהי רמת התחבורה הציבורית בארץ. מעבר לכך, יש הרבה מאוד אנשים שאין להם אלטרנטיבה לרכב הפרטי, ואלה צריכים לפעמים לנסוע בשני אוטובוסים לכל כיוון.
"בעיות תחבורה הן מכה עולמית, אבל ישראל מתבלטת לרעה ומתקשה ללמוד מהניסיון הרב שנצבר במדינות אחרות.
"לפי מחקרים, עלות הפקקים בישראל נאמדת בעשרה מיליארד שקל בשנה. זהו סכום עצום שמתאדה עם הפיח של המכוניות שתקועות בפקקים בכל יום".
"בעיות תחבורה הן מכה עולמית, אבל ישראל מתבלטת לרעה ומתקשה ללמוד מהניסיון הרב שנצבר במדינות אחרות"
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "עם כניסתה למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הכריזה השרה ח"כ מרב מיכאלי על שינוי סדרי העדיפויות.
"לאחר עשרות שנים בהם ניתנה עדיפות לרכב הפרטי, החליטה השרה מיכאלי כי על מנת להביא לשינוי אמיתי, יש להציב אלטרנטיבה ראויה לרכב הפרטי, ולכן כ־80% מתקציב המשרד מושקע בפרויקטים של תחבורה ציבורית ותחבורה בת־קיימא, ו־20% בתשתיות הרכב הפרטי, תוך מתן דגש על בטיחות בדרכים ומוקדי סיכון".
עוד נמסר כי "כדי להתמודד עם עומסי התנועה ולהקל עליהם בטווח המיידי, הנחתה השרה מיכאלי להקים צוות ייעודי (צוות המאי"ץ) לקידום תחבורה ציבורית ובת־קיימא, העוסק בפיתוח שבילי אופניים, מסופים ונתיבים המעניקים העדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית. היחידה נועדה לקדם פתרונות תחבורה והתניידות חלופיים לרכב הפרטי ותחל את פעילותה בשבועות הקרובים.
"משרד התחבורה מקדם תוכניות פיתוח נרחבות למטרופולין באר־שבע, והנחה את חברת נתיבי איילון לגבש תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית במטרופולין. מדובר בהקמת מערכת תחבורה ציבורית היררכית ואינטגרטיבית שנועדה לשרת את כל תושבי המטרופולין הדרומי של ישראל עד לשנת 2050.
"במסגרת התוכנית יבחנו פרוייקטים תחבורתיים רחבי היקף התואמים את הצרכים של המטרופולין. בנוסף, מקדם המשרד הקמת מסילות לרכבות מהירות שיסעו במהירות של 250 קמ"ש מתל־אביב לבאר־שבע שיקשרו את המטרופולינים.
"משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל מקדמת תכנון קו הסעת המונים שיחבר את העיר באר שבע לבסיס ליקית המוקם בסמוך לה, במטרה לסייע בהסטת הנסיעות הצפויות אל הבסיס החדש, ואלו המתבצעות בתוך העיר, מרשת הדרכים אל עבר אמצעי תחבורה אלטרנטיביים. בנוסף, חברת חוצה ישראל מקדמת השלמה של מסילת רכבת שתספק גם היא מענה למעבר של בסיסי צה"ל לנגב".
בנוסף, נמסר עוד כי "משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל מקדם את שדרוג כבישי אזור עוטף עזה במטרה ליצור תשתית תחבורתית משודרגת שתקל על עומסי התנועה, תגביר את נגישות תושבי האזור ותטפל בצירים מסוכנים בטיחותית.
"בקרוב כביש 333 (עוקף שדרות) יחבר בין כביש 232 לכביש 34 ויקל משמעותית על העומס של תושבי העיר, ביציאה ובכניסה אליה. בנוסף, כביש 232 בין מעון לצומת כרם שלום יורחב לשני נתיבים לכל כיוון, ויוסדרו באמצעות הקמת מפרדה קשיחה למניעת התנגשות חזיתית".