"אם לא נקבל את הסיוע המבוקש, "נהיה עדים לאסון הומניטרי בהיקפים גדולים", כך אומר סלאמה אל אטרש, ראש המועצה האזורית אל-קסום במכתב אזהרה חריף ששלח לראש הממשלה, בנימין נתניהו.
1 צפייה בגלריה
וירוס הקורונה. בשל החשש שתלמידים נוספים נדבקו בנגיף הוחלט על נקיטת אמצעי זהירות
וירוס הקורונה. בשל החשש שתלמידים נוספים נדבקו בנגיף הוחלט על נקיטת אמצעי זהירות
וירוס הקורונה
(צילום: שאול גולן)
מועצת אל-קסום מונה שבעה יישובי קבע של המגזר הבדואי לאורך כביש 31, בהם מתגוררים כ- 70 אלף תושבים ובתחום אחריותה המוניציפלית גם נמצאים ריכוזי הפזורה הבדואית באזור.
לדברי אל אטרש, מרבית תושבי המועצה נדרשים על פי ההנחיות להישאר בבידוד, אולם מצוקת הדיור החמורה באוכלוסייה הבדואית בנגב בעקבות הריסת הבתים והיעדר תכנון, גורמת לכך שהצפיפות בבתי המגורים מונעת אפשרות לבידוד. לדברי אל אטרש, מבודדים רבים חולקים קורת גג אחת עם בני משפחה שלא נדבקו בקורונה ונאלצים לחלוק תא שירותים בודד.
"מצב זה", מתריע אל אטרש, "אינו מאפשר לקיים בידוד ביתי כנדרש והוא מזמין הדבקה שיטתית בתוך התא המשפחתי, דבר שיכול מהר מאד להפוך להדבקה קהילתית המונית. יש לכן צורך דחוף בהקמת מרכזי בידוד רבים שיוכלו לאפשר בידוד כנדרש על פי ההנחיות".
אל אטרש גם הזהיר מפני אפשרות שמשפחות שידרדרו לחרפת רעב עלולות לצאת לערים השכנות, כמו באר-שבע, דימונה וערד, כדי לרכוש מוצרי מזון ובכך לחשוף את עצמן ורבים אחרים להדבקה מסוכנת.
בתוך כך פנו היום (יום חמישי) 17 ארגוני חברה אזרחית בפנייה דחופה לראש הממשלה ולמשרד הבריאות בדרישה להקים צוות מקצועי על מנת לבלום את התפשטות מגפת הקורונה מחשש להידבקות המונית בקרב עשרות אלפי התושבים הבדואים המתגוררים במועצות האזוריות אל-קסום ונווה מדבר ובעשרות הכפרים הבלתי מוכרים.
"תושבי הכפרים חיים בפחד קיומי", מציינת האדיל א-צאנע, חברת ועדת הרופאים הערבים בנגב, "הם מודעים למצב, אבל אין להם כלים לעמוד בהנחיות. המשבר הוא של כולנו יחד".