תופעת התנים המשוטטים מכה בשבועות האחרונים ביישוב מיתר. יותר ויותר תושבים מדווחים על תנים המשוטטים בלהקות בתוך היישוב עצמו. אם בעבר התופעה הייתה יחסית נדירה והתנים היו נצפים בעיקר ביער הגובל בשטח מיתר, נראה שהפעם מדובר בתופעה מדאיגה יותר.
1 צפייה בגלריה
תן. מוגדר כחיה מוגנת
תן. מוגדר כחיה מוגנת
תן. מוגדר כחיה מוגנת
( שאטר סטוק)
בשבוע האחרון דיווחו תושבים בבאר שבע על צבוע שהסתובב בפאתי השכונה ועורר את חשש התושבים, וכעת נראה כי גם מכת תנים מאיימת על תושבי האזור.
בין היתר תושבים דיווחו כי ראו תנים טורפים חתולים משוטטים, ונרשמו מספר עימותים בין כלבים של תושבי היישוב לתנים המסתובבים בשטח העירוני בחיפוש אחר אוכל. במקרה אחר דיווחו נהגים על תנים המתפרצים לכביש.
"יום אחד יצאתי לגינה שלי", מספר תושב היישוב ל"מיינט באר שבע", "ופשוט ראיתי שני תנים יושבים מאחורה. אמנם ברגע שיצאתי לכיוונם הם ברחו, אבל מפחידה אותי המחשבה מה היה קורה אם אחד הילדים שלי היה יוצא אליהם".
קראו עוד>>
"הסכנה הכי גדולה היא שתן יחשוב שמנסים לפגוע בגורים שלו ואז ינסה לתקוף. אדם בוגר עוד יכול להבריח תן, אבל מקרה של תן מבוהל שתוקף ילד יכול להסתיים באסון", אומר תושב אחר שהבריח מספר פעמים תנים מחצר ביתו.
זאת לא הפעם הראשונה שהנושא מעסיק את ראשי היישוב. לפני כחצי שנה הודיעה מועצת מיתר כי צפוי להתבצע דילול של תנים בתיאום עם הגופים הרלוונטיים בגבול שבין חורה למיתר, ובין יער יתיר לפאתי היישוב.
יש לציין שהתן מוגדר כחיה מוגנת ואין לפגוע או לצוד אותה ללא היתר, אולם במועצה הגיעו לסיכום על דילול אוכלוסיית התנים לאחר פגישה עם גורם בכיר ברשות הטבע והגנים.
מהלך זה התאפשר לאחר שרשות הטבע והגנים העניקה היתר ל"פגיעה בערך טבע מוגן" על מנת שניתן יהיה לעשות זאת.
תושב מיתר: "הסכנה הכי גדולה היא שתן יחשוב שמנסים לפגוע בגורים שלו ואז ינסה לתקוף. אדם בוגר עוד יכול להבריח תן, אבל מקרה של תן מבוהל שתוקף ילד יכול להסתיים באסון"
"אנו מודים לרט"ג ובמקביל שבים ומבקשים מהתושבים לא לאפשר לכלבים ולחתולים לשוטט ללא השגחה", נמסר אז ממועצת מיתר. "לא להאכיל חתולי רחוב ולהקפיד על סביבת הבית נקייה משיירי מזון המושכים את התנים להתקרב לאזורי המגורים".
חצי שנה חלפה מאותה פגישה, וכרגע נראה שהמצב רק החמיר. חבר האופוזיציה שמעון פרץ כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "תושבי מיתר היקרים, היזהרו, הישמרו, התרחקו. דברו עם הילדים שלכם. עשרות תנים השתלטו על מיתר. הם טורפים חיות בית וחתולי רחוב. הם בצופים, בגנים, בפארק רבין והזיתים, בגבעת הזיקוקים ובחצרות הבתים".
פרץ טוען כי סיעתו "ביחד" העלתה מספר הצעות בעבר לטפל בבעיה, אך אלה נדחו, לדבריו, על ידי המועצה.
ממועצת מיתר נמסר בתגובה: "היישוב מיתר שוכן בלבה של שמורת טבע שאוכלוסיית התנים היא חלק ממנה. התן הוא חיית בר מוגנת, כאשר הגוף שאחראי על התנים הוא רשות הטבע והגנים. תנים נמצאים בשטחים עירוניים בכל הארץ, ומיתר אינה שונה מכל מקום אחר מבחינה זו.
"הדרך המומלצת להתמודדות עם התופעה היא להגן על חיות הבית מפני תנים באמצעות גידור החצר, להקפיד על סגירת שערים ועל השגחה מתמדת על הכלבים והחתולים, בפרט כשמדובר בחיות מחמד קטנות. אין לאפשר לכלבים לטייל לבד ללא רצועה וללא השגחה, אין להשאיר שאריות מזון בסביבת הבית לצורך האכלת חתולי רחוב, ויש להקפיד על סגירת פחי האשפה.
אוכלוסיית התנים סביב מיתר חוסנה מפני כלבת על ידי השירותים הווטרינריים. בכל תופעה הקשורה לתנים יש לדווח לרשות הטבע והגנים בטלפון *3639".
לעדכונים חדשות באר שבע