ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות. השנה נגיף הקורונה טרף את כל הקלפים, ובגלל הגבלות המגפה יידחו החגיגות וטקסי הנטיעות המסורתיים לזמנים טובים יותר.
5 צפייה בגלריה
"סגרו אותנו וקיבלנו קנסות". דניאל כדורי
"סגרו אותנו וקיבלנו קנסות". דניאל כדורי
"סגרו אותנו וקיבלנו קנסות". דניאל כדורי
(הרצל יוסף)
קראו גם:
מציאות הקורונה נותנת בשנה האחרונה וביתר שאת בימים אלה שלפני ט"ו בשבט, את אותותיה גם במשתלות באזור שפועלות בשנה האחרונה במציאות שונה לחלוטין.
זו לא אותה שמחת חג כמו פעם, אבל מנהלי המשתלות באזור מקווים שבקרוב הם יוכלו לשוב ולפתוח את שעריהם לקהל הרחב.

זה לא אותו דבר

דניאל כדורי, בעל משתלת "כדורי" בבאר־שבע, מסביר מדוע קשה לנהל משתלה המבוססת על משלוחים בלבד.
משתלת "כדורי" פועלת זה 35 שנה בבאר־שבע. גם כאן תוכלו למצוא על שטח של כחמישה דונם מגוון של שתילים של עצי פרי, עצי נוי, צמחים טרופיים, צמחי בית, קקטוסים, שיחים ומטפסים, וגם דשא סינתטי.
כדורי: "אנחנו עובדים כל הזמן, מתחזקים את המקום, אבל כואב הלב על כך שהלקוחות לא מגיעים לכאן. אי אפשר לתאר את הקשר של הלקוח עם הצמחים. זו חוויה שצריך לחוש אותה"
"תקופת הקורונה היא קשה ביותר עבורנו", מספר בעל המשתלה דניאל כדורי. "סגרו אותנו וקיבלנו קנסות. הוצאנו את העובדים לחל"ת. חלק מהם השארנו כדי לתחזק את המשתלה. אי אפשר לסגור מקום כזה. צריך להמשיך לגדל ולטפל בצמחים, להשקות, לרסס, לגזום. משתלה זה עסק חי".
זה לא דומה למה שהיה לפני הקורונה?
"בכלל לא. אומנם עושים משלוחים, אבל זה לא כמו פעם. צמחים ושתילים אי אפשר לשלוח. להגיע פיזית למשתלה זו חוויה בפני עצמה. הלקוח רוצה לחוש ולראות את הצמח שהוא קונה. הוא רוצה ליהנות מהיופי של הצמח. זה לא כמו בסופר שאתה מזמין משלוח של מוצרי מזון או שאתה מזמין באינטרנט בגדים. זה שונה לחלוטין כשמדובר בצמחים ובשתילים. עושים משלוחים, אבל זה כלל לא דומה למכירות בעבר".
ימים אחדים לפני ט"ו בשבט כדורי מציין כי "בדרך כלל התקופה הזו נחשבת לשיא העונה של המשתלה. עכשיו, כשיש סגר, אנחנו מתרגלים למציאות ההזויה הזו.
"אנחנו עובדים כל הזמן, מתחזקים את המקום, אבל כואב הלב על כך שהלקוחות לא מגיעים לכאן. אי אפשר לתאר את הקשר של הלקוח עם הצמחים. זו חוויה שצריך לחוש אותה. בשנה האחרונה זה נמנע מהם וגם מאיתנו. אין לי ספק שהשנה ט"ו בשבט יהיה שונה מהשנים הקודמות. זה עצוב".

זמן גינה

עדי ארבל, בעליה של משתלת "עינב גידולים" בשדה אברהם, מדווח שבגלל הסגר אנשים משקיעים יותר זמן וכסף בגינות שלהם.

5 צפייה בגלריה
מגדלים שתילים עבור משתלות אחרות. עדי ארבל
מגדלים שתילים עבור משתלות אחרות. עדי ארבל
מגדלים שתילים עבור משתלות אחרות. עדי ארבל
(פרטי)
משתלת "עינב גידולים" במושב שדה אברהם בפתחת שלום פועלת זה 14 שנה. "בשונה ממשתלות אחרות, אנחנו נחשבים משתלה יצרנית", מסביר בעל המשתלה עדי ארבל. "אנחנו מגדלים את השתילים עבור משתלות אחרות וכן עבור קבלני גינון ורשויות מקומיות".
במשתלה מגדלים שתילים של עצי פרי, נשירים וסובטרופיים וגם דקלי נוי. "האמת היא שלא נפגענו באופן משמעותי מהקורונה", אומר ארבל. "אנחנו עובדים פחות או יותר במתכונת רגילה".
יש תכונה מיוחדת לקראת ט"ו בשבט הקרוב?
"אנחנו מרגישים פחות את ההבדל בין ט"ו בשבט של השנה לבין השנים הקודמות. אנחנו עובדים עם מוצרים בוגרים יותר ששותלים בכל ימות השנה ולא עם שתילים צעירים שנוטעים בט"ו בשבט. כך שהשפעת הקורונה על ט"ו בשבט מבחינתנו לא כל כך ניכרת אצלנו".
ובכל זאת, מציין ארבל, יש לקורונה השפעה כלשהי על פעילות המשתלה. "בתקופת הסגר אנשים נמצאים בבית ויש להם זמן להתעסק בגינה שלהם. זה בא לידי ביטוי גם אצלנו".

מוכנים לכל מקרה

אף שלא ידוע מתי המבקרים יוכלו לשוב, במשתלת קק"ל בצומת גילת ממשיכים לגדל ולטפח את השתילים.
זה 31 שנה מנהל פבלו צ'רקסקי את משתלת קק"ל הסמוכה לצומת גילת, אבל שנה כמו השנה האחרונה הוא אינו זוכר.
5 צפייה בגלריה
"ירידה של עשרות אחוזים בביקוש לשתילים". פבלו צ'רקסקי
"ירידה של עשרות אחוזים בביקוש לשתילים". פבלו צ'רקסקי
"ירידה של עשרות אחוזים בביקוש לשתילים". פבלו צ'רקסקי
(הרצל יוסף)
משתלת קק"ל מייצרת מדי שנה כחצי מיליון שתילים ומספקת מוצרים לכל אזור הדרום, הנגב והערבה. מגוון רחב של שתילים אפשר למצוא כאן: 250 מינים שונים של צמחי כיסוי נמוכים, שיחים, עצים, מטפסים, צמחי יער וצמחי נוי. השתילים מועברים לאחר שגודלו וטופחו במשתלה לטובת יערות הקק"ל באזור, וכן לפרויקטים של גינון ציבורי בהתיישבות העובדת, רשויות מקומיות ובסיסי צה"ל. "את השתילים שלנו אנחנו לא מוכרים. הכל ניתן כתרומה".
כיצד אתם מתפקדים בתקופה זו?
"זה לא פשוט. אנחנו מנסים לשמור על עצמנו וגם על המבקרים במשתלה בהתאם לכל הכללים וההגבלות. המשתלה לא נסגרה בגלל הקורונה, אך אנחנו פועלים על פי ההוראות. צמצמנו פעילות של מבקרים, אך אנחנו עובדים כרגיל בגידול וטיפוח השתילים. אי אפשר להפסיק את פעילות המשתלה מאחר שמדובר כאן בשתילים חיים. אנחנו גם צריכים להיות מוכנים לאספקת שתילים בכל רגע נתון. זו לא פעילות שאפשר לדחות אותה. אין ספק שזו שנה מיוחדת".
מן הסתם ט"ו בשבט השנה ייראה אחרת משנים קודמות?
"ודאי. יש הגבלות וזה משליך עלינו. בשנים קודמות היינו מקיימים כאן בט"ו בשבט אירוע של חגיגה במשתלה ומבקרים רבים היו מגיעים לכאן. השנה זה ככל הנראה לא יקרה. יש גם ירידה של עשרות אחוזים בביקוש לשתילים נוכח מגבלות הקורונה, משום שאין כל ודאות לגבי קיומם של טקסי הנטיעות".

רשת הצלה

בגלל משבר הקורונה החלה משתלת "דרויאן" בבאר־שבע למכור צמחים באמצעות אתר האינטרנט שלה.
משתלת "דרויאן" שבשכונה ט' בבאר־שבע היא עסק משפחתי שאותו הקים לפני כ־40 שנה דוד דרויאן. בעליה מגדיר את המשתלה המשתרעת על שטח של יותר משבעה דונם "משפחה שמבינה בצמחים". אפשר למצוא כאן צמחי בית, צמחי תבלין וירקות, קקטוסים, שיחים, מטפסים, עצי פרי ועצי נוי.
5 צפייה בגלריה
"תקופה של אי ודאות". אורית גובר
"תקופה של אי ודאות". אורית גובר
"תקופה של אי ודאות". אורית גובר
(הרצל יוסף)
"תקופת הקורונה שינתה מקצה אל קצה את הפעילות שלנו", מספרת אורית גובר, בתו של דוד דרויאן, המנהלת את המשתלה המשפחתית. "את המוצרים שלנו אנחנו מוכרים דרך האתר שלנו. מצאנו את עצמנו פועלים בדרכים שלא היינו רגילים להן בעבר. הבנו שאפשר למכור צמחים דרך האתר, מה שלא עשינו במשך 40 שנות קיומה של המשתלה".
איך מצליחים להתפרנס בתקופה זו?
"במצב הקיים המכירה והשיווק באמצעות האינטרנט הם חלופה מצילה במצב הנתון".
איך ייראה ט"ו בשבט השנה?
"בדרך כלל אנחנו מרגישים את החג הזה בעיקר במוסדות החינוך שרוכשים שתילים לקראת טקסי הנטיעות. זה חג של כולנו. באים ושותלים".
גובר: "אנחנו מוצאים הרבה אנשים שבתקופת הסגרים השונים נשארו בבתיהם וגילו מחדש תחביב של גידול צמחים בתוך הבית או בגינה הסמוכה לביתם"
גובר מוסיפה: "המקום שוקק חיים כאן לקראת ט"ו בשבט. השנה זה שונה ובגלל הקורונה עברנו למתכונת של אונליין בלבד. יש הזמנות, אבל לא באותו שיעור ולא באותו היקף כמו בשנים קודמות. בכלל, אנחנו נמצאים בתקופה של אי ודאות לגבי ההמשך נוכח ההגבלות השונות של הקורונה".
עם זאת, גובר מצליחה לשמור על אופטימיות. "אנחנו מוצאים הרבה אנשים שבתקופת הסגרים השונים נשארו בבתיהם וגילו מחדש תחביב של גידול צמחים בתוך הבית או בגינה הסמוכה לביתם", היא מספרת. "זה יוצר בנו תחושה של חדווה ואופטימיות בתקווה שט"ו בשבט יחזור בעתיד לקדמותו או שאנשים ידחו את השתילה לאחר הסגר כשנחזור למציאות שפויה".

חיים מסגר לסגר

במשתלת "טפטוף" בבאר־שבע מספרים שבין הסגרים הם נאלצו לגייס עובדים חדשים בגלל הביקוש הגובר לצמחים.
במשתלת "טפטוף" בבאר־שבע מתפקדים, לדברי הבעלים ערן רווה, מסגר לסגר. המשתלה, הפועלת זה 13 שנה ומשתרעת על שטח של דונם וחצי, היא למעשה מרכז גינון. לצד מגוון של שתילים של עצי פרי, עצי נוי, צמחיה טרופית, צמחי תבלין וצמחי ירקות שונים, מייצרים במשתלה גם שולחנות אלומיניום שעליהם מגדלים צמחים בשיטה מיוחדת.
5 צפייה בגלריה
"הסגר הנוכחי השפיע עלינו לרעה". ערן רווה
"הסגר הנוכחי השפיע עלינו לרעה". ערן רווה
"הסגר הנוכחי השפיע עלינו לרעה". ערן רווה
(הרצל יוסף)
ערן רווה, בעל המשתלה במשותף עם אסף נוה, מציין, "בין הסגרים של משבר הקורונה אנשים גילו את סביבתם הקרובה והחלו לטפח את בתיהם ואת גינותיהם. אנשים החלו להתאהב בגידול צמחים וזה השפיע על פעילות המשתלה. תחום גידול הצמחים התפתח בתקופת הקורונה וגם המודעות לתחום הזה גדלה. הפעילות שלנו גדלה בין הסגרים עד כדי כך שגייסנו עובדים נוספים למשתלה".
ואולם, כשיש סגר, התמונה משתנה. "נכון לעכשיו הסגר הנוכחי השפיע עלינו לרעה", אומר רווה. "נאלצנו לצמצם את מספר העובדים, ואנחנו מתמקדים בתחזוקת המקום. זה עסק שמחייב פעילות יומיומית ושוטפת לטיפול בצמחים. בסגר הנוכחי יש גם פחות ביקוש לשתילים ולצמחים שונים, וגם הפסקנו את המשלוחים שעשינו בעבר".
גם ט"ו בשבט ייראה אחרת השנה?
"כמובן שזה יהיה שונה. בכל שנה זה היה חג למוסדות החינוך השונים, היו טקסי נטיעות והייתה ממש אווירת חג. השנה זה לא יקרה. הרי אי אפשר לקיים טקסי נטיעות בזום. לצערנו, בגלל הסגר הנוכחי גם אין ביקוש לשתילים. ט"ו בשבט השנה יהיה עצוב בהשוואה לשנים קודמות".
"בכל שנה זה היה חג למוסדות החינוך השונים, היו טקסי נטיעות והייתה ממש אווירת חג. השנה זה לא יקרה. הרי אי אפשר לקיים טקסי נטיעות בזום".
לעדכונים: חדשות באר שבע