נגיף הקורונה נותן את אותותיו גם על בעלי תפקידים ברשויות שונות בנגב. אחרי שבשבוע שעבר סגן ראש עיריית באר־שבע, טל אל־על, נכנס לבידוד (וכבר הספיק לצאת ממנו) לאחר ששהה בקרבת אדם שאובחן כחולה בנגיף, השבוע הגיע תורו של ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', שהודיע כי הוא נדבק בנגיף ושוהה כרגע בבידוד ביתי.
3 צפייה בגלריה
ניסן בן־חמו (משמאל) עם עוזרו אלחנן רביבו בדרכם חזרה לארץ
ניסן בן־חמו (משמאל) עם עוזרו אלחנן רביבו בדרכם חזרה לארץ
ניסן בן־חמו (משמאל) עם עוזרו אלחנן רביבו בדרכם חזרה לארץ
(צילום: פרטי)
ביום שלישי בערב בישר חג'ג' בדף הפייסבוק שלו כי יום קודם לכן הוא עבר בדיקה ולמחרת הודיעו לו כי תוצאותיה הן חיוביות, כשמשמעותן היא שנדבק בנגיף. "ארגיע ואומר ששלומי טוב", ציין חג'ג', "קצת צינון. אני אעבוד מהחדר והמועצה האזורית מרחבים ומרכז המועצות האזוריות ימשיכו להעניק לכם את השירותים הטובים ביותר".
באשר לנסיבות הידבקותו של חג'ג' בנגיף הקורונה עולה כי לאחר הכנס שאירגן בתחילת השבוע מרכז המועצות האזוריות בנושא "היערכות החקלאות בצל הקורונה", שבראשו עמד חג'ג', והתקיים באולם הישיבות במשרד הפנים בירושלים, נודע למחרת כי אחד ממשתתפי הכנס חשוד כמי שנדבק מאשתו, ולכן פנה קצין הכנסת לשלושה חברי כנסת, אשר נכחו באותו כנס, להיבדק אף הם. מדובר בשר החקלאות, צחי הנגבי, וחברי הכנסת רם בן ברק ואלון שוסטר. חג'ג' לא היה אז חשוד כחולה בקורונה.
מדוברות הכנסת נמסר כי הישיבה נערכה לפי כל הכללים המחמירים, וכי בחדר נכחו כל העת עשרה אנשים ששהו במרחק האחד מהשני ונמנעו ממגע. עוד נמסר כי ביום שלישי בערב, מיד לאחר ההודעה כי שי חג'ג' אובחן כחולה בקורונה, הכניסו עצמם כל משתתפי הישיבה לבידוד, וכי ממתינים לתחקור של משרד הבריאות לגבי המשך ההליך לגביהם.
3 צפייה בגלריה
שי חג'ג'
שי חג'ג'
שי חג'ג'
(צילום: שי שמואלי)
ממועצת מרחבים נמסר: "עם קבלת הידיעה על החשד, נכנס שי חג'ג' מיד לבידוד מתוך אחריות ציבורית וביקש להיבדק. נדגיש כי הוא חש בטוב בכל ימי העבודה ואלמלא היה מבקש להיבדק לא היה יודע".

נחיתה קשה

בתוך כך, שני ראשי ערים שנכנסו השבוע לבידוד הם ראש עיריית ערד, ניסן בן־חמו, שחזר ברביעי בערב משהות בארצות הברית, וראש עיריית דימונה, בני ביטון. חשוב לציין כי השניים לא אובחנו כחיוביים לנגיף, אלא שוהים בבידוד בהתאם להוראות משרד הבריאות.
בני ביטון: "אני צריך לשמש דוגמה אישית. אני חוזר וקורא לשמור על הכללים, אנחנו במלחמה שבה אנחנו לא יודעים מי בדיוק האויב שלנו"
ביטון, שנפגש השבוע עם חג'ג', נכנס לבידוד בביתו עד להמתנה להנחיות ממשרד הבריאות. ביטון, המכהן בין יתר תפקידיו כסגן יו"ר השלטון המקומי, סגנו של יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, מכבים־רעות, חיים ביבס, שגם הוא נמצא בבידוד, מספר על המצב החדש שנכפה עליו: "זה לא פשוט ולא נעים, אבל גם לא נורא, אני מאמין שנתגבר על זה ונצא מזה", אומר ביטון.
"אני צריך לשמש דוגמה אישית", אמר ביטון ל"מיינט באר שבע". "אסור לזלזל בהנחיות משרד הבריאות, אני חוזר וקורא: לשמור על הכללים, אנחנו במלחמה שבה אנחנו לא יודעים מי בדיוק האויב שלנו".
על העבודה מהבית, מספר ביטון ששופע באופטימיות: "אמשיך לנהל את ענייני העירייה על הצד הטוב ביותר מביתי, ואתן לאנשי המקצוע לעשות את עבודתם הטובה".
בן־חמו, שיצא לסיור בארצות הברית עם עוזרו אלחנן רביבו, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "כשיצאנו מהארץ זה היה נראה בשליטה, ואז העולם השתגע. בימים אלו כולנו חייבים לנקוט באמצעי הזהירות המירביים".
ברביעי בצהריים הודיע ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, כי החליט להכניס את עצמו לבידוד ביתי לאחר שהשתתף באותו כנס של מרכזי מועצות. "לא הייתי בקרבת האנשים שחלו בנגיף", הרגיע ירקוני, "אבל ההחלטה שלי נבעה מהרצון לשמור על בריאותי וגם מתוך כוונה שלא לסכן את הסובבים אותי".

"לא כועס"

מי שהספיק בינתיים לצאת מהבידוד הוא סגן וממלא מקום ראש עיריית באר־שבע, טל אל־על. לפני שמונה ימים התבקש אל־על ליצור קשר עם משרד הבריאות, לאחר ישיבת עבודה שקיים אצלו במשרד עם מי שהסתבר מאוחר יותר כחולה בנגיף הקורונה. למרות שהיה זה ביום חג פורים, אל־על לא התמהמה ויצר קשר מיידי. מהעבר השני הודיע אותו גורם לאל־על כי הוא נאלץ לקלקל לו את החג והורה לו להיכנס מיידית לבידוד ביתי. "בדרך הביתה", מספר אל־על, שסיים השבוע את תקופת הבידוד, "עוד הספקתי לשים את ידי על סיכום אותה ישיבה (עם הנהלת אגף ההנדסה - י.ל) על מנת שמשרד הבריאות יוכל לאתר ולאמת מי עוד היה בפגישה ההיא. היינו בסך הכל 12 נוכחים".
3 צפייה בגלריה
טל אל־על
טל אל־על
טל אל־על
(צילום: עיריית באר־שבע)
אתה יכול לספר על תחושת הבידוד?
"הבידוד הביתי איננו חוויה נעימה, אך גם לא מאוד נוראית. אם שומרים על משמעת של שגרה, קשר עם העולם החיצון ועל שתי מחשבות ותובנות שאותי לפחות חיזקו מאוד: האחת והחשובה ביותר בעיניי, היא שההקפדה על הבידוד הביתי אינה נועדה עבורי, שכן אם חלילה נדבקתי, הרי שלא הבידוד הביתי ירפא אותי, אלא שהבידוד הביתי נועד אך ורק על מנת להגן על כל מי שאיננו אני, ובראש ובראשונה על בני ביתי, על הוריי המבוגרים, על בני המשפחה, החברים ועמיתיי לעבודה. התובנה השנייה היא שזה ייגמר".
אתה כועס על אותו חולה שבגללו נכנסת לבידוד?
"ממש לא, להיפך, שוחחתי איתו, עודדתי אותו ואיחלתי לו את כל הבריאות שבעולם. האשמה לא בו, דברים כאלה יכולים לקרות לכל אחד מאיתנו, כעת הזמן לחזק ולהושיט יד האחד לשני".
מה הולך לקרות לדעתך?
"העולם כולו ובתוכו מדינת ישראל נמצאים ככל הנראה רק בראשיתו של משבר שאין לו כרגע תאריך תפוגה, אבל גם זה ייגמר. זה הזמן לאפשר לכל העוצמות האדירות המצויות בקרבנו לפרוץ החוצה. כך ננצח".