1 צפייה בגלריה
מלצרית, מסעדה. אילוסטרציה: freepik
מלצרית, מסעדה. אילוסטרציה: freepik
מלצרית, מסעדה. אילוסטרציה: freepik
מחאת בעלי המסעדות בישראל בכלל, ובדרום בפרט עולה מדרגה. היום בערב (ראשון) בשעה רבע לשמונה החשיכו בעלי המסעדות, הברים והפאבים את עסקיהם למשך שמונה דקות, כנגד נר שמיני של חנוכה.
"אנחנו מכבים עכשיו את האורות לשמונה דקות, בתקווה שלא יצטרכו לכבות את האור במסעדות לתמיד", מספר צח ברק, הבעלים של בית הקפה 'לולה' בעיר העתיקה בבאר שבע.
בעלון שפורסם הערב וחולק לאורחי המסעדה הוסבר על מהות המחאה.
"הערב, אלפי מסעדות, בתי קפה וברים ברחבי הארץ מכבים את האור כמחאה על מדיניות האוצר, בראשותו של השר משה כחלון. תעשיית המסעדות, המעסיקה השנייה בגודלה במשק, נמצאת במצוקה אמיתית ותחת מסע התעמרות של משרד האוצר. מיסים מטורפים שרק עולים, גבייה אגרסיבית, מחסור בכוח אדם ועליה חדה בעלויות התפעול הביאו את הענף אל סף קריסה" נכתב בעלון.
המאבק, המתנהל תחת הסיסמא 'לא ניתן לכחלון לכבות אותנו' היא מחאה של בעלי מסעדות עקב המיסים וההיטלים שקובע משרד האוצר בעת האחרונה ועלולים להחמיר בעתיד.
מחאת העסקים מגיע בעקבות שלושה שינויים עיקריים מהעת האחרונה: הראשון הוא 'חוק פיקדון העובדים הזרים', הקובע כי כל בעל עסק חייב להפריש 36% אחוז משכר העובד לטובת פיקדון לעובד. כאשר החלוקה היא 16% מצד המעסיק ו20% מצד העובד. בסוף ההעסקה העובד רשאי לפדות את כספו.
בנוסף, לאחרונה נקבע כי מעסיקים של עובדים זרים יצטרכו לשלם היטל שנתי של 20% משכר העובד באופן רטרואקטיבי של שש שנים אחורה. מכיוון וענף המסעדנות משופע בעובדים זרים, באופן טבעי בעלי מסעדות יצטרכו לשלם כספים רבים.
כמו כן, החל מחודש ינואר הקרוב צפויה להיכנס הנחייה כי כספי הטיפים למלצרים יוכרו כתשלום משכורת לעובדים המחויבת בניכוי מיסים. עדיין לא ידוע כיצד תתבטא הפגיעה, אך עידוד התעסוקה לעבודה בענף המלצרות צפוי לרדת באופן טבעי בעקבות ההחלטה.