3 צפייה בגלריה
פסולת פיראטית, ליד מושב שדה צבי. צילום: נגב אקולוגיה
פסולת פיראטית, ליד מושב שדה צבי. צילום: נגב אקולוגיה
פסולת פיראטית, ליד מושב שדה צבי. צילום: נגב אקולוגיה
משאית עמוסה בפסולת בניין פרקה שלשום בלילה (בין שני לשלישי) את תכולתה בלב השדות הירוקים של מושב שדה צבי בצפון הנגב. כשעלה האור הזוועה נתגלתה לעיני כל.
השלכת פסולת פיראטית בצידי הדרכים ובשדות הנגב, ולעיתים קרובות גם הבערתה, כבר הפכה למטרד סביבתי חמור. אתמול בבוקר תושבי מושב שדה צבי התעוררו למראה מגעיל ומטריד - ערימות של פסולות בשדות החקלאים הסמוכים למושב.
ריחות חזקים של שריפה בכל לילה ברחבי העיר: "אי אפשר לנשום, זה בלתי נסבל" מי יעצור את מטרד הריח? "ביקשנו מהמוקד לטפל בבעיה, אבל אנחנו ממשיכים לסבול" דנילוביץ' התייחס למפגע הריחות: "זאת תופעה עבריינית"
התגובות הנזעמות לא אחרו להגיע. ראשי רשויות, מנהלי אתר הפסולת והמיחזור "נגב אקולוגיה" וכם עמותת 'רגבים', הגיבו בשאת נפש וזעזוע לתמונות שסיפרו הכלץ
"יש פתרון לטיפול בעברייני הפסולת. ישים ולא יקר", כך אמר שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים, שהמושב ושדותיו נמצאים בשטחה, "זה קורה בשטחים הפתוחים במועצות האזוריות בכל הארץ. לא רק פסולת בניין נזרקת בשטחים החקלאיים שלנו, אלא קיימת גם תופעה של שפיכת פגרי בעלי חיים, שפכים ביתיים, חקלאיים ותעשייתיים בשטחים פתוחים. פשוט מפזרים רעל".
לטענתו של חג'ג' "יש להחמיר את הענישה ולהגביר את האכיפה. יש לחוקק חוק שמחייב לשים שבב על כל רמסה וכך יהיה פיקוח מלא על כמות הפסולת והתנועה של הפסולת. השבב מדווח למרכז מידע היכן הפסולת הוטמנה והקבלנים יהיו מחוייבים להגיע לאתרים מורשים. זה פתרון ישים ולא יקר, בטח לעומת הנזקים החמורים. לראות את המראה המזעזע הזה פשוט גורם לכאב לב."
גם ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון הסמוכה, הגיב בתקיפות: "לא ייתכן שיש אנשים שמרשים לעצמם לעבור על החוק בצורה כל כך בוטה ולזהם את המרחב בכמויות עצומות של פסולת. לא נאפשר לקבלנים להשתמש במרחב הכפרי כפח האשפה שלהם, נטפל ביד קשה בכל עבירה שכזו על החוק יחד עם משטרת ישראל והמשטרה הירוקה".📷📷ערן שמרלק, מנכ"ל חברת המיחזור 'נגב אקולוגיה' הגיב ואמר: "המראות המזעזעים שנחשפנו להם הם רק חלק קטן מהפסולת המושלכת ברחבי הנגב מידי יום. אין ספק שיש צורך בפעולת אכיפה משמעותית ואינטנסיבית יותר ולהציל את הנופים היפים של הנגב שלנו. כדי שנצליח לעשות זאת צריך קודם כל לקדם, וכמה שיותר מהר, את החוק לטיפול והסדרת שוק פסולת הבניין".
"מדובר על תופעה בממדים בלתי נתפסים", מספר ניר בר דוד, מנכ"ל פארק המיחזור והחינוך הסביבתי דודאים, "של קבלנים וחברות בנייה פורעי חוק, שבמקום לשלוח את הפסולת שלהם לאתר מורשה, הם מעדיפים לזהם את הסביבה. רבים מהם אף שורפים את הפסולת וגורמים לנזק עצום באוויר, הפצת מחלות וסכנה בשריפות ענק"
"יחד עם הרשויות המקומיות ועם רשויות החוק אנחנו מנסים לטפל בתופעה הזו ולמגר אותה", אמר בר דוד על המאמצים לצמצם את התופעה, "לא ייתכן שבזמן שמדינת ישראל עושה מאמצים עצומים ללכת לכיוון המיחזור ואיכות הסביבה, יש אנשים פרטיים שעושים נזק גדול כפליים שמייתר את המאמצים הללו. לא ניתן לפורעי חוק להחריב את הנגב שלנו".
3 צפייה בגלריה
פסולת פיראטיצת בפזורה. צילום: עמותת רגבים
פסולת פיראטיצת בפזורה. צילום: עמותת רגבים
פסולת פיראטיצת בפזורה. צילום: עמותת רגבים
3 צפייה בגלריה
פסולת פיראטית בפזורה. צילום: עמותת רגבים
פסולת פיראטית בפזורה. צילום: עמותת רגבים
פסולת פיראטית בפזורה. צילום: עמותת רגבים
בינתיים, בעמותת 'רגבים' מזכירים ש"שפיכת הפסולת הלילה בשדות המושב שדה צבי, היא רק קצה קרחון של תופעת מזבלות פיראטיות הפזורות ברחבי הנגב", מספר עמיחי יוגב, מנהל הפעילות של תנועת רגבים בדרום.
"אלו עבריינים שעושים הון עצמי תוך פגיעה סביבתית ונופית, ומי שנפגע אלו כלל התושבים בסביבה", מוסיף יוגב. "רק לאחרונה, בעקבות פניות של תושבים מרהט, הצלחנו להוביל לסגירתה של מזבלה פיראטית בפאתי אחת השכונות בעיר".