צילום המחשה: מוטי קמחיצילום המחשה: מוטי קמחי
צילום המחשה: מוטי קמחי
(צילום המחשה: מוטי קמחי)
ראש העירייה רוביק דנילוביץ' אוהב להתגאות במיזמים והפרויקטים השונים בעיר שנוגעים לגיל הזהב - מסיבת הוקרה שנתית לתושבי העיר שהגיעו לגיל 80, ביקור אישי לאלה שציינו יום הולדת 100 וגם תכניות שמשלבות נוער וקשישים. בעיר יש אפילו את הגן הראשון בישראל שנמצא בבית אבות. לכן כדאי לעיריית באר שבע לשים לב לנתונים שמפרסמת עמותת 'אור ירוק' על היפגעות קשישים בתאונות דרכים בעיר.
מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי באר שבע היא העיר ה-16 בדירוג בשיעור הקשישים הנפגעים בתאונות דרכים. בחמש השנים האחרונות (2014-2018) נפגעו בבאר שבע 240 קשישים בתאונות דרכים, כלומר 1.59 נפגעים לכל אלף אזרחים ותיקים, 48 נפגעים בממוצע מדי שנה.
מתחילת שנת 2018 ועד לחודש ספטמבר נפגעו בבאר שבע 38 קשישים (65+) בתאונות דרכים, מהם שבעה שנפצעו באורח קשה.
בעמותת אור ירוק ניתחו את נתוני ההיפגעות של קשישים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות (2014 עד אוגוסט 2018) על בסיס נתוני הלמ"ס, לערים מעל 50 אלף קשישים. בנוסף, הבדיקה נערכה גם בכל עיר ועיר בהשוואה למספר הנפגעים לכל אלף קשישים.
טבלת הערים המלאה:
שם הרשות
סה"כ אוכלוסייה בסוף השנה (אלפים)
שיעור קשישים
מספר קשישים באלפים
מספר קשישים נפגעים בת"ד 2014-2018
מספר קשישים נפגעים לשנה
קשישים נפגעים לאלף קשישים
תל אביב -יפו
438.8
15.1
66.2588
1073
214.6
3.24
חולון
190.8
16.7
31.8636
354
70.8
2.22
בת ים
128.9
21.3
27.4557
297
59.4
2.16
פתח תקווה
236.2
15.1
35.6662
380
76
2.13
אשקלון
134.5
14.6
19.637
199
39.8
2.03
בני ברק
189.0
6.9
13.041
132
26.4
2.02
חדרה
91.7
14.6
13.3882
133
26.6
1.99
רמת גן
153.7
18.0
27.666
274
54.8
1.98
נתניה
210.8
17.0
35.836
331
66.2
1.85
חיפה
279.6
20.1
56.1996
499
99.8
1.78
אשדוד
221.6
13.9
30.8024
262
52.4
1.70
נהרייה
54.9
16.4
9.0036
76
15.2
1.69
רחובות
135.7
14.7
19.9479
166
33.2
1.66
כפר סבא
99.0
17.2
17.028
140
28
1.64
ירושלים
882.7
9.0
79.443
640
128
1.61
באר שבע
205.8
14.7
30.2526
240
48
1.59
גבעתיים
58.5
16.9
9.8865
77
15.4
1.56
מודיעין עילית
66.8
0.8
0.5344
4
0.8
1.50
הרצלייה
93.1
18.5
17.2235
123
24.6
1.43
הוד השרון
58.9
12.6
7.4214
52
10.4
1.40
רעננה
71.7
17.0
12.189
83
16.6
1.36
ראשון לציון
247.3
15.6
38.5788
262
52.4
1.36
אילת
50.1
9.2
4.6092
30
6
1.30
ביתר עילית
51.6
0.9
0.4644
3
0.6
1.29
קריית גת
52.6
12.1
6.3646
41
8.2
1.29
לוד
73.6
12.2
8.9792
56
11.2
1.25
קריית אתא
56.6
15.4
8.7164
52
10.4
1.19
נצרת
75.9
7.7
5.8443
30
6
1.03
מודיעין-מכבים-רעות*
90.0
6.5
5.85
29
5.8
0.99
בית שמש
109.8
3.7
4.0626
14
2.8
0.69
רמלה
75.0
11.0
8.25
28
5.6
0.68
רהט
64.5
2.1
1.3545
2
0.4
0.30
אום אל-פחם
53.3
3.9
2.0787
2
0.4
0.19
ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס חושף כי בכל שנה נהרגים בממוצע 75 קשישים בתאונות דרכים ומעל 2,000 נפגעים. בעשור האחרון (2008-2017) נהרגו 75 קשישים בתאונות דרכים וכ-21 אלף נפצעו. בשנת 2017 נהרגו 95 קשישים בתאונות דרכים כאשר 52 מהם נהרגו כשהלכו ברגל. כמעט אחד מכל שני קשישים הרוגים.
הפתרון: פס האטה שמפחית את תאונות הדרכים ב-40%. המחקרים מראים כי תוצאת התאונות עם כלי רכב ממונעים נקבעות בעיקר על ידי מהירות ההתנגשות, המראה כי הסיכוי לפגיעה קטלנית גדל משמעותית במהירויות של יותר מ- 30 קמ"ש (SWOV). הקשר שבין הסיכוי למוות ומהירות ההתנגשות בתאונות הולכי רגל חזיתיות.
ככל שמהירות כלי הרכב תהיה נמוכה יותר כך סיכוייו של הולך הרגל לשרוד את התאונה גדולים יותר, פס האטה לפני מעבר בחציה מפחית את תאונות הדרכים ב-40% ויכול למעשה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.
"מסוכן להזדקן במדינת ישראל ובעיקר מפחיד", אומר על הנתונים ארז קיטה מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', "אנשים שבנו את המדינה, שרדו מלחמות ותקופות קשות ועבדו כל חייהם כדי להזדקן בכבוד לא שרדו את המלחמה היומיומית שבכביש".
"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להתחיל להתחשב באזרחים הוותיקים ולהורות מידית על הנחת פסי האטה מול כל בתי האבות ומרכזי היום לקשיש בכל רחבי הארץ כאשר במקביל יש להאריך את משך האור הירוק להולכי רגל באותם אזורים. אסור לנו כחברה להשליך את האזרחים הוותיקים שלנו לעת זקנה".