האם אדם היושב במושב האחורי של הרכב יכול להיעצר בגין עבירה של דריסת שוטר? כנראה שכן.
לאחרונה עצרה המשטרה שלושה צעירים מבאר שבע בחשד לאחזקה ושימוש בסמים מסוכנים, ואחזקת נשק באופן בלתי חוקי. השלושה נסעו ברכב ובשלב מסוים אותתו להם שוטרים לעצור. בתגובה נהג הרכב שילב להילוך אחורי ותוך כדי נסיעה מהירה, במטרה להימלט מהשוטרים, פגע בהם.
המשטרה הצליחה לעצור את השלושה, והחליטו שלא להפלות בין הנהג לבין שני חבריו. על אף העובדה שאחד מהם ישב במושב האחורי של הרכב, הוא נעצר בגין עבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, הכשלה והפרעה לשוטר ותקיפת שוטרים.
בבקשה להוצאת צו מעצר נגדו נטען כי כאשר היה האיש בתוך הרכב הוא שמע את כריזת המשטרה לעצור. למרות שהוא ישב במושב האחורי ולא היה זה שפגע בשוטרים במהלך ניסיון ההימלטות, ייחסה המשטרה לאיש את העבירות סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה ותקיפת שוטרים.
בדיון אודות הארכת מעצרו של האיש ושל שני חבריו בבית משפט השלום בבאר שבע תהה עו"ד בני זיתונה, בא כוחו של האיש שישב במושב האחורי, מדוע מייחסת המשטרה למרשו עבירות כמו תקיפת שוטרים, סיכון חיי אדם והפרעה לשוטר כשהוא יושב במושב האחורי.
"האם הוא ניסה לכוון?", שאל עו"ד בני זיתונה את נציג המשטרה. "האם הוא השליך דברים מהחלון חוץ מזה שהוא ישב במושב האחורי?".
נציג המשטרה, החוקר הוותיק רנ"ג חיים דידי, נמנע מלפרט והסתפק בכך שהחקירה רק בתחילתה וכי כל חומר החקירה מצוי בתיק שהוגש לעיונו של בית המשפט.
בעוד בא כוח המשטרה ביקש מבית המשפט להיעתר לבקשה לעצור את השלושה ל־11 ימים נוספים, נוכח מורכבות החקירה, טען עו"ד זיתונה, כי "יש הבדל גדול בין מי שנוסע במושב האחורי לבין זה שנוסע לצד הנהג. אין כל ראיות הקושרות את מרשי לעבירות של סיכון חיי אדם. אין חשד סביר נגדו וגם לא מתקיימת עילת מעצר נגדו, כך שיש להורות על שחרורו".
שני הצעירים שישבו מקדימה טענו כי לא ידעו שמדובר בשוטרים שרצו לעצור אותם, אלא חשבו שמדובר במתנקשים. זאת לנוכח העובדה שלפני כחודשיים נורה אחד מהם על רקע של חיסול חשבונות בעולם התחתון. לדבריהם, על כן נמלטו בפראות מהמקום.
השופט ג'ורג' אמוראי לא מצא שיש ראיות הקושרות את השלושה לעבירות סמים או נשק. לעומת זאת, הוא מצא כי קיימות ראיות הקושרות את שני הצעירים שישבו במושב הקדמי בעבירות של נהיגה פרועה והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. השופט הורה על הארכת מעצרם בשלושה ימים.
ומה עם האדם שישב במושב האחורי? לגביו לא מצא השופט אמוראי כל ראיה הקושרת אותו לאיזו שהיא עבירה מבין העבירות שייחסה לו המשטרה, ועל כן הורה על שחרורו מהמעצר.
"טוב שבית המשפט השכיל להבחין בין המעורבים באירוע", אמר עו"ד זיתונה. "אין ספק שמדובר במעצר מיותר, ואנו נפעל בימים הקרובים על מנת לאסוף את כל העדויות הרלוונטיות לצורך הגשת תביעה אזרחית בגין מעצר שווא".