עמותת מסל"ן (מרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית ואלימות בנגב) התבשרה בשבוע שעבר שהיא בין הזוכות בפרס אות הנשיא למתנדב לשנת תש"ע. מנכ"לית העמותה, ליזה ניקולאיצ'יק, זומנה לטקס שייערך בבית הנשיא היום (ב').
הזכייה בפרס אות הנשיא מוקירה את פעילותה המשמעותית של עמותת מסל"ן בקרב נשים נפגעות תקיפה מינית ואלימות. כמו כן, ינתן הפרס לעמותה בשל העובדה כי המקום מעצים נפגעות תקיפה מינית תוך שהוא מעניק להן את כל הכלים להתמודדות עם שבירת קשר השתיקה והקשיים והמשבר שבאים בעקבותיה.
מסל"ן פועלת מזה למעלה מ־22 שנה באזור הדרום, ומסייעת לנשים מקרית גת ועד אילת. מרחב פעילותה הוא הרחב והגדול ביותר, וכולל מגוון רחב של קבוצות אוכלוסייה.
"אני גאה על קבלת פרס אות נשיא המדינה היוקרתי למסל"ן", אמרה ניקולאיצ'יק. "הפרס שייך לכל העובדים, המתנדבים והתורמים שלנו, במיוחד על המסירות האינסופית שלהם לנפגעות. המשמעות החשובה ביותר של קבלת הפרס היא למעשה העלאת הנושא על סדר היום, ושבירת קוד הפחד והשתיקה של הנערה או האשה הנפגעת שחוששת לספר על כאבה".
ניקולאיצ'יק ציינה שהפרס האמיתי מגיע לנשים הנפגעות שאוזרות אומץ ועומדות מול מי שפגע בהן, ויחד עם הכאב הפיזי והנפשי מנסות לחזור לחיים. "אני מאמינה", הוסיפה ניקולאיצ'יק, "שהפרס ייתן רוח גבית לנושא זכויות נשים בנגב בפרט ובמדינת ישראל בכלל. אני מקווה שנוכל לקבל סיוע ותרומות בכדי שכל אשה או נערה שתרצה את עזרתנו בכל שעה - תקבל את כל תשומת הלב והרגישות"
ההודעה על קבלת הפרס התקבלה בסיפוק רב במסל"ן, אך עם זאת גם עם חששות רבים בקרב פעילי ומתנדבי העמותה לגבי העתיד לבוא. זאת שכן בשנים האחרונות חלה ירידה בהיקף הסיוע והתרומות לעמותות השונות, דבר המשפיע באופן ישיר על פעילות המרכז.
במסל"ן ציינו השבוע שבשנת 2009 נרשמו במוקד כ־9,000 פניות לסיוע, נתון המהווה עלייה של כ־20 אחוז ביחס לשנת 2008. עובדה זו, כך אומרים בעמותה, מלמדת על מרכזיותו של המוקד והאינטנסיביות של עובדי המוקד והמתנדבים שלו.