במשך עשרות שנים שררה הפרדה מוחלטת בין ארגוני הפשע היהודים לבין אלו הערבים. אך בעשור האחרון תהליך הכנסתם של ארגוני פשיעה ערבים למעורבות יתר בנעשה בארגוני הפשע היהודים התעצם, והמהפך מבחינת מאזן הכוחות - הושלם.

5 צפייה בגלריה
העבריין קוטייר עודה
העבריין קוטייר עודה
העבריין קוטייר "קוקו" עודה
(צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

"בעבר היה אסור לערב ערבים. אם עבריין יהודי היה מערב ערבי, היו מסתכלים עליו בעין לא יפה", מספר ל-mynet גורם עברייני. "אבל הערבים הוכיחו את החברות שלהם לא פעם מתוך ראיה לטווח ארוך, ובסופו של דבר עברייני המגזר מעורבים היום בכל מה שקורה אצל ארגוני הפשע היהודים. כל העבריינים בארץ מהקטן ועד הגדול – קוראים לערבים.
"מי עשה את כל 'העבודות' בשנים האחרונות אם לא 'קוקו' (כינויו של העבריין הערבי קוטייר עודה - א.ח.) וכל אלה? כל הארגונים הערבים הם המבצעים. כולם מסתמכים על הערבים".
"מי שהעלה את ארגוני הפשיעה הערבים – זה רק היהודים העצימו אותם. כי אם היהודים של עכשיו לא היו פונים אליהם - 'בואו תעשו לנו את כל העבודות' והיו עושים את העבודות שלהם בעצמם כמו פעם, כל אחד היה בכבוד אחד עם השני. כל אחד במגזר שלו, כולם גם היו נרתעים אחד מהשני", מסביר עבריין עבר.
ומסביר גורם עברייני: "קח לדוגמא את קוטייר עודה. הוא לא מפחד להתהפך על ראשי ארגוני פשע יהודים, כי שני הצדדים יודעים שהרבה מהכוח של אותו עבריין יהודי ואת העבודות השחורות שהוא היה צריך להוציא לפועל, זה אנשים של קוטייר מהמגזר עשו בשביל היהודי. אין ליהודים אנשים ביצועיסטים שלא מפחדים מכלום כמו אצל הערבים. העבריינים היהודים הולכים לערבים, נותנים להם כסף, ולכו תעשו את זה".
זה לא מקרי שכולם מזכירים את עודה, בן 40 מג'לגוליה, שנשלח בשנה שעברה למאסר של 18 שנה, בעקבות עסקת טיעון שבמסגרתה הוסר סעיף ניהול ארגון פשע. אבל כולם יודעים היטב את מידת השפעתו, וגם את הכוח שיש לבני הברית שלו בשטח במגזר.

ההבדל התרבותי שמשנה את השטח


הסיבה שעברייני המגזר התחזקו בשנים האחרונות יותר מתמיד נעוצה בסוגיית האמל"ח (אמצעי לחימה). אם פעם היה קל יותר להוציא רימונים, לבנות חבלה, תחמושת ונשקים מהנשקיות של הצבא, שהוא מקור האמל"ח היחיד בישראל, בעשור האחרון הודק הפיקוח הצה"לי בנושא וזה נעשה הרבה יותר קשה. גם אם חייל מצליח להוציא אמל"ח בשביל למכור לעבריינים בשכונה שלו, מדובר בפריטים בודדים, ולא כמות שכל ארגון זקוק לה לצורכי התחמשות לקרבות עבריינים.

5 צפייה בגלריה
(אמל"ח לא חוקי שנתפס ברהט, צילום ארכיון: דוברות המשטרה)

התשובה הגיעה מהמגזר הערבי. "המגזר הפך להיות מקור האספקה העיקרי של האמל"ח, שמגיע מהשטחים ומהברחות מהגבולות. כל האמל"ח נמצא אצל הערבים. יכול ארגון ערבי להגיד לארגון פשע יהודי: 'לא מוכר לך אקדחים, לא מוכר לך רימונים, לא מוכר לך מטענים', ואז למנוע ממנו את ההתחמשות שלו למאבקי הפשיעה", מסביר עבריין את התלות של העבריינים היהודים באמל"ח הערבי.
צריך לזכור נקודה חשובה, והיא עברייני המגזר הבדואי בדרום, שהם מגזר בפני עצמם, שלא תמיד רואה עצמו כחלק מעברייני המגזר של מרכז וצפון הארץ. בניגוד לבריתות שכרתו עבריינים יהודים עם ערבים, הבדואים לא רק שלא חברו לעבריינים יהודים, אלא אף מהלכים אימה ובאופן גלוי על עברייני הדרום. עיקר עיסוקם הוא בהברחות מהגבול הירדני והמצרי, פרוטקשן וכנופיות שבטיות מאורגנות לגניבת כלי רכב מכל הארץ, והבאתם למשחטות חלקי חילוף לרכב בשטחים.
אבל מאפיין מרכזי נוסף בארגוני הפשיעה הערבים הוא שלא ניתן להיפטר מהם, בגלל ייחוד תרבותי שהופך אותם לחזקים יותר לאורך השנים. "אצל היהודים פירקת את הראש - פירקת את הארגון. אצל הערבים אתה מפרק אחד, אתה הופך את הארגון ליותר אכזרי, כי במקומו יקום אחד שירצה להוכיח את עצמו שהוא יותר גרוע", מסביר גורם בעולם הפשע.
"זה לא ארגון שמורכב מחברים כמו אצל היהודים, אלא ארגונים שמורכבים מבני משפחה. בנים, אחים, בני דודים, כולם נולדים לפשע. הם גדלים לתוך משימות ועבודות שקשורות בפשע, שסובב מלא בתים וחצרות ומתחמים של בני משפחה אחת שכל העיסוק שלה זה בפשע".

5 צפייה בגלריה
(מעטים מהדור הצעיר המשיכו. דרור אלפרון | צילום: עידו ארז)

מנגד, ארגונים משפחתיים יהודים לא החזיקו או לא מחזיקים מעמד, כי אין דור המשך. "תבין, שני אחים בפשע, זה לא משפחת פשע. אצל הערבים זה משפחה של 5-6 אחים ועוד 50 בני דודים, שכולם מתעסקים בפשע, כולם עבריינים ואת זה אי אפשר למחוק", מסביר אותו גורם.

קראו גם:

"האבוטבולים מנתניה דווקא כן עירבו את הילדים עם השנים, אבל הנה נמחקו", מוסיף הגורם. "היחידים שהזכירו את משפחות הפשע מהמגזר היו האלפרונים בזמנם, האחים של פעם. הם היו ייחודיים בזה, ובגלל זה האלפרונים היו חזקים, כי הם היו משפחה. אבל בשורה התחתונה, האלפרונים לא הכניסו את הילדים שלהם או את הבני-דודים לפשע, וחוץ מדרור ואלעד, הילדים של יעקב שעשו קצת רעש, אף אחד לא יצא עבריין".

5 צפייה בגלריה
רכבי פאר במגזר. רכב שהחרימה המשטרה
רכבי פאר במגזר. רכב שהחרימה המשטרה
רכבי פאר במגזר. רכב שהחרימה המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)

הכסף הגדול שמסתובב בעולם הפשע הערבי בישראל מוצג לראווה בשלל סרטוני טיקטוק של חופשות מפוארות בדובאי, ובעיקר ברכבי הפאר והיוקרה שבכיריו רוכשים לעצמם בכספי פשע המולבנים דרך צ'יינג'ים שארגוני הפשע הקימו.
במשטרה יודעים את זה, אבל כל התפיסות והחילוטים יחד עם רשויות המס הם טיפה בים של עשרות מיליוני שקלים במזומן, שמשמשים בשנים האחרונות את אותם ארגונים ערבים לשחד נבחרי ציבור ופקידים כדי שיתפרו להם מכרזים וזכיונות. ואז, הם סוחרים בהם מול אזרחים ערבים שהדרך היחידה שלהם להתפרנס היא באמצעות פניה לאותם ארגוני פשיעה, שהופכים באופן אוטומטי ל"שותפים" השקטים שלהם. קשה להאמין, אבל כך מתנהלים הדברים בישראל של 2023.
פורסם לראשונה: 08:23, 28.02.23