בימים אלה תמלא שנה למבצע "שומר החומות", מבצע שאופיין במהלך ימי הלחימה גם במהומות ובאירועי אלימות ביישובי המגזר הבדואי ובכבישי הנגב, כמו גם ברחובות באר־שבע.
3 צפייה בגלריה
פריצה לרכב. העבירה שהפכה לאחת המכות הגדולות באזור
פריצה לרכב. העבירה שהפכה לאחת המכות הגדולות באזור
פריצה לרכב. העבירה שהפכה לאחת המכות הגדולות באזור
(צילום: שאטר סטוק)
גל הפשיעה בבירת הנגב אמנם לא ניכר בתקופה האחרונה באותה עצימות כמו לפני חודשים אחדים, אך תחושת חוסר הביטחון האישי של התושבים עדיין לא פגה.
נהפוך הוא, מאז הפיגוע הרצחני במתחם "מבנה" בעיר, בו מחבל, תושב חורה, דקר למוות לפני כשבעה שבועות ארבעה אזרחים ופצע שניים נוספים, תחושת חוסר הביטחון האישי התעצמה, ודומה שעוד רחוקה החזרה לשגרה כבעבר.
על רקע מציאות של "הדרום הפרוע", חוסר המשילות ואירועי פשיעה שמתרחשים באזור הנגב מדי יום ביומו, התפרסמו בימים אלה נתוני משטרת ישראל המצביעים דווקא על ירידה בנתוני הפשיעה המתייחסים לבאר־שבע בתקופת הרבעון הראשון של השנה, קרי החודשים ינואר־מרץ, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
הנתונים אמנם אינם מתייחסים לעבירות חמורות כמו רצח, ניסיון לרצח או מעשי שוד ועבירות גביית דמי חסות (פרוטקשן), אך מצד שני, הם כוללים את תמונת הפשיעה בעיר בכל הקשור לעבירות "קלות" יותר כמו גניבה מתוך רכב, גניבת רכב, התפרצות לבתי עסק ומוסדות והתפרצות לדירות מגורים.
על פי נתוני המשטרה, נפתחו בבאר־שבע ברבעון הראשון של השנה 550 תיקי חקירה בגין אותן עבירות לעומת 703 תיקים בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר העבירה הנפוצה ביותר היא גניבת רכב. הנתונים מצביעים על כך שברבעון הראשון של שנת 2022 נפתחו 240 תיקי חקירה בגין עבירה של גניבת רכב בבאר־שבע לעומת 280 תיקים בתקופה המקבילה אשתקד.
קראו עוד>>>
ברבעון הראשון של השנה נפתחו 174 תיקי חקירה בגין עבירה של גניבה מתוך רכב לעומת 299 תיקים ברבעון הראשון של שנת 2021. גם לגבי עבירות של התפרצות לבתי עסק ומוסדות, נרשמה ירידה קלה ביותר, כאשר בחודשי ינואר־מרץ האחרונים נפתחו בבאר־שבע 55 תיקי חקירה לעומת 57 תיקים בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
אבנר בן אריה, מנכ"ל חברת "צוות 3 - מערכות מיגון": "מול הדרישה ההולכת וגוברת להגביר את האבטחה, יש לנו קושי לגייס מאבטחים"
אבנר בן אריה, מנכ"ל חברת "צוות 3 - מערכות מיגון": "מול הדרישה ההולכת וגוברת להגביר את האבטחה, יש לנו קושי לגייס מאבטחים"
אבנר בן אריה, מנכ"ל חברת "צוות 3 - מערכות מיגון": "מול הדרישה ההולכת וגוברת להגביר את האבטחה, יש לנו קושי לגייס מאבטחים"
(צילום: עמית סלומון)
מנגד, נרשמה עלייה בשיעור ההתפרצויות לדירות מגורים בבירת הנגב, כאשר נפתחו, כך על פי הנתונים, בגין עבירה זו 83 תיקי חקירה לעומת 70 בתקופה המקבילה אשתקד.

"התופעה נבלמת"

גם בנתיבות, כך על פי נתוני המשטרה, נרשמה ירידה באשר לאותן עבירות שנסקרו. בסך הכל נפתחו ברבעון הראשון של השנה בנתיבות עשרה תיקי חקירה לעומת 14 תיקים בתקופה המקבילה אשתקד.
כך למשל, נפתח תיק אחד בלבד בגין גניבת רכב לעומת חמישה תיקים בתקופה המקבילה אשתקד. כך גם נפתח תיק אחד בגין גניבה מתוך רכב לעומת חמישה תיקים בשנה שעברה. לעומת זאת, נרשמו שישה תיקי חקירה בגין התפרצות לדירות מגורים לעומת תיק אחד שנפתח בגין אותה עבירה ברבעון הראשון של שנת 2021.
אם בבאר־שבע ובנתיבות נרשמה ירידה בנתוני הפשיעה ברבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הרי שבשאר ערי האזור התמונה היא שונה לחלוטין, כאשר נרשמה בהן עלייה משמעותית במספר תיקי החקירה שנפתחו בגין אותן עבירות של גניבות רכב והתפרצויות לדירות מגורים ולבתי עסק.
ברהט, למשל, כך מצביעים נתוני המשטרה, נרשמו ברבעון הראשון של השנה 48 תיקי חקירה בגין אותן עבירות לעומת 18 תיקים ברבעון הראשון של שנת 2021, כאשר התיקים מתייחסים לגניבת רכב (13 השנה לעומת 3 בשנה שעברה), התפרצות לבתי עסק ומוסדות (14 השנה לעומת 9 בשנה שעברה), גניבה מתוך רכב (12 השנה לעומת 2 בשנה שעברה) והתפרצות לדירות מגורים (9 השנה לעומת 4 בשנה שעברה).
עלייה משמעותית בנתוני הפשיעה נרשמה ברבעון הראשון של השנה גם בדימונה. על פי הנתונים, נפתחו ברבעון הראשון של השנה בדימונה 75 תיקי חקירה בגין העבירות הנסקרות בדו"ח לעומת 26 בתקופה המקבילה אשתקד.
פילוח הנתונים מצביע על כך שבעוד שברבעון הראשון של שנת 2021 נפתחו בעיר עשרה תיקי חקירה בגין גניבת רכב, הרי שבתקופה המקבילה השנה כבר נסק מספר התיקים לכדי 33 תיקים.
גם לגבי עבירה של גניבה מתוך רכב נרשמה עלייה מסחררת משלושה תיקי חקירה בשנה שעברה לכדי 14 ברבעון הראשון של השנה. בחודשי ינואר־מרץ האחרונים גם עלה מספר תיקי החקירה לגבי התפרצות לדירות מגורים, מארבעה תיקי חקירה ברבעון הראשון של שנת 2021 ל־11 ברבעון הראשון של השנה.
3 צפייה בגלריה
המשטרה תבקש להאריך את מעצרו
המשטרה תבקש להאריך את מעצרו
פריצה לדירה
(צילום המחשה: shutterstock)

ממגרים את הפשיעה

בעיריית דימונה ציינו בתגובה לפניית "ידיעות הנגב" ו"מיינט באר שבע", כי "אכן ישנה עלייה של 70 עבירות פע"ר (גניבת רכב, התפרצויות לרכב, התפרצויות לעסק והתפרצויות לדירה) בעיר דימונה אל מול תקופה מקבילה וזאת בשל עלייה בכל העבירות בדגש על גניבת רכב.
מדובר בתופעה חוצה מחוזות, כנראה לאור מחסור בייבוא רכבים. לאחרונה עצרה המשטרה מספר חוליות ונראה כי התופעה נבלמת. תחנת דימונה אחראית על 23 אחוז משטח המדינה, ובממוצע מבוצעת עבירת פע"ר אחת ביום בגזרת התחנה".
ראש עיריית דימונה, בני ביטון, ציין כי "העירייה עושה ככל שלאל ידה על מנת לסייע למיגור הפשיעה בעיר. מדובר בעיבוי כוח אדם באגף הביטחון העירוני ובשיטור העירוני, הגדלה משמעותית של המצלמות בעיר, תוספת ניידות שיטור ופיקוח, הגברת הסיורים בעיר, גביית אגרת שמירה לטובת העסקת סיירים בעיר 24/7 ולאחרונה מימנה העירייה מתקציבה הקמת נקודת משטרה בשכונת השחר כדי לתת מענה לאלפי התושבים המתגוררים בשכונה.
"למרבה הצער, עם שוך מגפת הקורונה, עבריינים רבים שבו לנצל סיטואציות של היעדרות תושבים מבתיהם ומעסקיהם כדי לפרוץ, לגנוב ולהשחית. אני סמוך ובטוח כי שיתוף פעולה בין העירייה לתחנת המשטרה המקומית יביא לתוצאות חיוביות במאבק למזעור ולמיגור הפשיעה".

גונבים כלי רכב

עלייה בנתוני הפשיעה נרשמה גם בערד. נתוני המשטרה מצביעים על כך שבעוד שברבעון הראשון של השנה שעברה נרשמו בעיר שבעה תיקי חקירה בגין גניבת רכב, הרי שבתקופה המקבילה השנה כבר עלה מספר התיקים לכדי 17.
גם בשיעור ההתפרצויות לדירות מגורים נרשמה עלייה, כאשר ברבעון הראשון השנה נרשמו בעיר 16 תיקי חקירה בגין עבירה של התפרצות לדירה לעומת 5 תיקים בתקופה המקבילה אשתקד. בסך הכל נרשמו ברבעון הראשון של השנה בערד 46 תיקי חקירה באותן עבירות לעומת 13 בתקופה המקבילה אשתקד.
גרי עמל, מנכ"ל עיריית ערד: "נתוני המשטרה המתייחסים לתחנת ערד הם נתוני מרחב התחנה ומתייחסים לכל אזור ערד ומרחב סדום. לפיכך נתון העלייה בעבירות הפע"ר (פשיעה עירונית) מתייחס למתרחש בערד ובמרחב סדום, ואין פילוח למתרחש בערד בלבד.
"יחד עם זאת אנו מודעים לכך שישנה עלייה נקודתית בעבירות הפע"ר. המשטרה והעירייה פועלים במישורי המניעה השונים כדי למגר תופעה זו. כך בימים אלה אנו מתקינים שערים בכניסה לעיר, עשרות מצלמות נוספות יותקנו במרחב העירוני וגם הן תחוברנה למוקד 106. ראמאז שהוקם השיטור העירוני, לפני כשלוש שנים, ערד חוותה ירידה מתמשכת בפשיעה".
גם באופקים נרשמה עלייה, אמנם מתונה יותר, במספר תיקי החקירה, כאשר ברבעון הראשון של השנה נרשמו 13 תיקי חקירה לעומת 12 בתקופה המקבילה אשתקד. גם באופקים מרבית העבירות הן בתחום גניבת רכב (ארבעה תיקי חקירה) והתפרצות לדירות מגורים (ארבעה תיקי חקירה).

"מנהלים מאבק נחוש"

ומה באשר ליישובי הלוויין? מנתוני המשטרה עולה כי הירידה המשמעותית ביותר בנתוני הפשיעה נרשמה בלהבים, כאשר ברבעון הראשון של השנה נרשמו בה בסך הכל עשרה תיקי חקירה, מחציתם בגין עבירה של גניבת רכב, לעומת 29 תיקי חקירה ברבעון הראשון של השנה שעברה, מהם 21 תיקים בגין גניבת רכב.
קב"ט המועצה, דני ביטון, התייחס לנתונים: "אנו מבצעים מודלים ומתודות שנלמדו ונרכשו במשך עשרות שנות ותק ומיושמים דה־פקטו ביישוב. מיפוי וסימון נכון של מחוללי הפשיעה תוך שילוב ושת"פ עם משטרת רהט, והגדרה ברורה של יעדי חברת האבטחה, יוצרים מתכון מנצח להורדת רמת הפשיעה".
לעומת זאת, בעומר נרשמה עלייה במספר תיקי החקירה בתקופה הנסקרת (30 תיקים ברבעון הראשון של השנה לעומת 25 בשנה שעברה), כאשר גם כאן מרבית העבירות הן של גניבת רכב והתפרצות לדירת מגורים.
עלייה בנתוני הפשיעה נרשמה גם במיתר, בה נפתחו ברבעון הראשון של השנה 24 תיקי חקירה, מרביתם (21 תיקים) בגין גניבת רכב לעומת 14 תיקי חקירה בתקופה המקבילה אשתקד, בהם חמישה תיקים בגין גניבת רכב.
המשטרה: "המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים"
"בסך הכל", אומר אבנר בן אריה, מנכ"ל חברת "צוות 3 - מערכות מיגון", "המצב כאן אינו טוב. מה שחמור ומדאיג זו תחושת התושבים באזור. אנחנו מקבלים אין ספור פניות מתושבים ומבעלי עסקים לתגבר את השמירה ואת האבטחה.
"התושבים מפוחדים ומבוהלים. התחושה היא שעבירות שמתבצעות היום, גם כשמדובר בעבירות רכוש, יכולות להסתיים בתוצאות קשות יותר מבעבר. במציאות של היום יש חשש כבד שעבירה של גניבת רכב או פריצה לדירת מגורים יכולה להיגמר בתוצאה חמורה. החשש הוא מפני תגובה אלימה יותר של מבצע העבירה".
כיצד מתמודדים עם המציאות הזו?
"זה מצב הזוי למדי. מול הדרישה ההולכת וגוברת להגביר את האבטחה, יש לנו קושי לגייס מאבטחים. ייתכן ואם היו מאשרים להגדיר את עבודת המאבטחים כעבודה מועדפת, אז הסוגיה הזו היתה באה על פתרונה".
מהמשטרה נמסר: "המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים.
"כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד ביסודיות ובמקצועיות במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה תוך ליווי הפרקליטות והתביעה המשטרתית. במקביל, המשטרה פועלת כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדין את מחוללי הפשיעה באשר הם.
"לצד המשך האכיפה והעמקתה, בכדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין דרוש טיפול רב מערכתי ושינוי שורשי עמוק מעבר לאכיפה משטרתית".
אורטל פרלמן שמואלי, ממייסדות הפורום לקידום הנגב וחברת מועצת העיר באר שבע לשעבר מסרה בתגובה לנתוני הפשיעה בנגב שנחשפו: "לאור הנתונים הקשים אנו פונים לממשלת ישראל להגדיר את עבודות האבטחה והשמירה כעבודה מועדפת שתעודד גיוס של חיילים משוחררים לחיזוק הבטחון האישי במרחב הנגב, זאת לצד פעולה דחופה של החמרת הענישה נגד אותם פורעי חוק. הגיע הזמן להעניש בצורה קשה את כל אלה שפוגעים פגיעה קשה בריבונות מדינת ישראל בכלל ובנגב בפרט".
לעדכונים: חדשות באר שבע