לפני כחודשיים השתנו חייה של משפחת בייזר מבאר־שבע מהקצה אל הקצה, כשבנם החייל ניק בייזר (19) נחטף לעזה בשבת השחורה. מאז הם לא שמעו ממנו והם לא יודעים מה מצבו ומה עלה בגורלו. ההורים קטיה (42) וסרגיי (56) והאחות ניקול (15) מודאגים וחוששים מאוד, ובעיקר חיים באי ודאות.
4 צפייה בגלריה
קטיה בייזר
קטיה בייזר
קטיה בייזר
(צילום: ריאן)
ניק בייזר לא נכלל בפעימות עסקת החטופים הנוכחית, ובשל היותו חייל צה"ל סביר להניח שחמאס ישתמש בו ובחיילים החטופים האחרים בתור קלף מיקוח עיקרי, כך ששחרורו ושחרורם של יתר חיילי צה"ל החטופים צפוי להיות מורכב.
"ההתמודדות קשה מאוד כי אני מרגישה שאני גם בשבי, הלב שלי לא פה", אומרת השבוע האם קטיה בעיניים דומעות. "אבל כנראה שזה שבי יותר פשוט ממה שהוא עובר, כי יש לי את היכולת לזוז, לנוע, לדבר, לאכול וכל שאר הדברים".

השיחה האחרונה


ניק בייזר גדל בבירת נגב. הוא למד בבית הספר היסודי בשכונת נחל עשן והמשיך אחר כך לתיכון "רגר". אחרי שנתיים עבר ללמוד עיבוד שבבי בבית ספר המקצועי בקריה למחקר גרעיני.

4 צפייה בגלריה
קטיה בייזר עם בתה ניקול
קטיה בייזר עם בתה ניקול
קטיה בייזר עם בתה ניקול
(צילום: הרצל יוסף)

ניק נחשב לבחור סקרן שמתעניין כמעט בכל דבר. "הוא מאוד כישרוני וסקרן, תמיד אוהב ורוצה לנסות הכל ולבדוק את היכולות שלו ולנסות כל מיני דברים בכל מיני תחומים", מספרת האם קטיה, ומוסיפה שיש לו תחביבים רבים, בהם ציור, טאקוונדו, ברייקדנס, טניס ושחייה.
ב־30 באפריל השנה, כשמלאו לו 18, התגייס ניק לצה"ל, ולאחר סיום הטירונות, החל את שירותו הסדיר בבסיס של אוגדת עזה הממוקם בסמוך למעבר ארז.
ב־7 באוקטובר ניק היה בבסיס, וברגע שהחלו האזעקות, הוריו התקשרו אליו. "שוחחנו איתו בבוקר בשעה 06:30 כשקיבלתי התרעות בטלפון", מספרת קטיה, "שמענו ברקע רעש של טילים ואזעקות והוא אמר שהם התעוררו מקולות הפיצוצים ונכנסו למיגונית. שאלתי אותו אם הספיקו להתמגן, לשים קסדה ושכפ"ץ, והוא אמר שלא כי כל הזמן יש ירי, וברגע שתהיה הפוגה, הם יילכו לחדר להתמגן".
בשעה 07:00 שמעו ההורים בחדשות שיש חשש לחדירת מחבלים וההורים המודאגים כתבו לבנם הודעות בוואטסאפ, אבל ניק לא ענה. האחות ניקול התקשרה אליו וניק ענה. זאת תהיה השיחה האחרונה שלהם. "שמענו ברקע קולות ירי ושמענו שיש חדירת מחבלים לבסיס והוא אמר 'אל תדאגו, הכל יהיה בסדר, תשמרו על עצמכם, הכל יהיה טוב' והשיחה הסתיימה", משחזרת קטיה.
חששותיהם רק הלכו וגברו, והם שוב ניסו להתקשר אליו, אבל הטלפון של ניק כבר לא היה זמין.

4 צפייה בגלריה
המפגש עם האפיפיור
המפגש עם האפיפיור
המפגש עם האפיפיור
(צילום: באדיבות הוותיקן)

בסביבות השעה 12:00 בצהריים, חבר ילדות של ניק התקשר להורים ומסר לקטיה שיש בידיו סרטון של ניק. "אני שולח לך סרטון, בבקשה תגידי שזה לא ניק", הוא אמר לקטיה בבכי. "הבנתי שמשהו לא טוב קורה", מספרת קטיה. "ראיתי את הסרטון שפורסם בטלגרם הערבי, ראיתי שזה ניק ושהוא נחטף. כך ראינו את ניק שלנו. מאז אין להם שום מידע".
האחות ניקול מוסיפה, "ראינו שהם מובילים אותו. הוא היה במכנסי שורט וחולצה וכפכף אחד, וגם הכפכף הזה נפל והוא הלך לעזה יחף".
עוד באותו ערב הגיעו לבית משפחת בייזר קציני צבא כדי להודיע להם רשמית שמחבלי חמאס חטפו את ניק לעזה. "ניק נחטף בשעות הבוקר המוקדמות במעבר ארז, הנקודה הכי צפונית", מציינת קטיה.

עסקה של כולם


בשבוע שעבר יצאה לפועל עסקת החטופים שבמסגרתה שוחררו בכמה פעימות חטופים וחטופות על רקע הומניטרי. העסקה כללה בעיקר ילדים ואימהותיהם ונשים מבוגרות. נכון לעכשיו לא ידוע מתי ישוחררו חיילי וחיילות צה"ל החטופים, ובני משפחותיהם חוששים ודואגים מאוד.
השבוע שוחררו עשרות חטופים במסגרת העסקה. איך הרגשת?
"מצד אחד, אני מאוד שמחה על אלה שמשתחררים למשפחות. מצד שני, זה כעס, פחד וחוסר יכולת לעשות משהו, כי לדעתי לכל אדם, לא קשור אם זה גבר או אישה, אם הוא צעיר או מבוגר, לכל אחד מגיע לחזור הביתה למשפחה שלו. זה בן אדם, ולכל משפחה מגיע לקבל את היקר שלהם הביתה, לכן הסלקציה הזאת היא מאוד אכזרית. כשנפגשתי עם שר הביטחון, יואב גלנט, עם בני גנץ ועם גדי אייזנקוט, ובכל הפגישות שעשיתי, תמיד אמרתי שאני מבינה שקשה מאוד לעשות עסקה שכוללת את כל החטופים בבת אחת, אבל חייבים לעשות עסקה של כולם, ואולי להחזיר אותם בקבוצות, כי אני מבינה שבעזה הם נמצאים במקומות שונים וקשה מאוד לאסוף את כולם ולעשות את הכל ביום אחד. אבל לדעתי, עסקה צריכה לכלול את כולם, וזה שנשארים שם חטופים, זו סכנה".

4 צפייה בגלריה
ניק בייזר
ניק בייזר
ניק בייזר
(צילום: באדיבות המשפחה)

קראו גם:

ממה את חוששת?
"לפי מה שאנחנו רואים חמאס יודעים לתכנן ולעשות את כל החישובים שלהם, והחשש שלי הוא שהם ירצו לשמור חטופים כדי לקבל עוד ועוד הפסקות אש, וירצו לשמור את הנכס האסטרטגי של חיילים חטופים להרבה הרבה זמן. זה מאוד מפחיד אותנו".

נלחמים למענו


עד כה החטופים ששוחררו לא יוכלו לספק למשפחת בייזר מידע על ניק, ואיש מהשבים לא ראה את בנם בעת שנחטף או במקומות המיסתור שהם הוחזקו בהם. "ממה שאני יודעת, החטופים ששוחררו היו מאותו הקיבוץ והוחזקו עם אותם אנשים, ולא היה איתם מישהו שהם לא מכירים או מישהו אחר", אומרת קטיה.
איך אתם מתמודדים עם המצב הזה שנכפה עליכם?
"קשה לנו מאוד. בימים הראשונים כלל לא הצלחתי להירדם ולישון כי כל המחשבות שלי היו שכשאני שותה כוס מים, האם גם הבן שלי שתה? האם הבן שלי אכל? כל הזמן מחשבות. וכשהתחיל להתקרר בחוץ, אז לא יכולתי ללבוש על עצמי משהו כי חשבתי כל הזמן שהבן שלי עם חולצה קרועה ויחף, ולא יודעת אם הוא קיבל משהו ללבוש. אבל אחרי כמה ימים הבנתי כי אם לא אלחם עליו, אז הסיכויים יותר קטנים. אז החלטנו במשפחה שיש תקווה ושאנחנו ממתינים לו בבית ואנחנו רוצים אותו בבית והוא חוזר והוא חי. אנחנו מתכננים עתיד ביחד, מה נעשה ביחד, נלחמים ועושים כל מה שאפשר לעשות. אחריות הממשלה היא להחזיר אותו חי".
בימים אלה הוריו של ניק בקשר עם נציגי משפחות החטופים ועם משפחות החיילים שנחטפו, ועושים הכל כדי לקדם את שחרור בנם ושחרור כלל החטופים.

מחמם את הלב


באחרונה החלה קטיה אף להציב מיצגים לשחרור החטופים בבאר־שבע ותושבים, רבים הצטרפו אליה ומזדהים עם מאבקה. "הצטרפו אליי אנשים שאני לא מכירה", היא מספרת, "הם באים בכל יום ואומרים לי 'תגידי מה את צריכה ואנחנו איתך'. יש המון אנשים טובים והציבור עם לב רחב וחיבוק. זה ממש מחמם את הלב".
גם חבריו של ניק נרתמו למאבק להשבתו. "החברים של הבן שלי יצרו קשר עם מי שמכירים אותו מהגן ועד היום, ואתמול שוחחה איתי הגננת של גן החובה שבו היה ניק", משתפת קטיה. "כולם אומרים שניק בולט ומשאיר את חותמו בכל מקום. המפקדים שלו בבסיס אומרים שהוא חייל מאוד משמעותי בבסיס וחוץ מהתפקיד שלו, כל חייל שהיה לו קשיי הסתגלות או בעיות במשפחה וכל בעיה שיש, תמיד הצמידו אותו לניק כי הוא תמיד עוזר לכולם".
קטיה מדמיינת את הרגע שבו סופסוף תפגוש את בנה. "אני חולמת על זה כל יום", היא אומרת. "אנחנו כל הזמן מדברים על זה, אנחנו רואים אותו נכנס הביתה, אנחנו חושבים רק על זה".
קטיה בייזר פונה אל מקבלי ההחלטות ומבקשת מהם "לעשות את הכל ולהחזיר את כולם הביתה וחשוב להחזיר אותם חיים כי ראו שברגע שהם נחטפו, הם היו בחיים. אני רוצה שסוף סוף יקחו אחריות ושהחזרת החטופים תהיה המשימה העליונה שלהם ואחר כך יהיה להם את כל הזמן שבעולם לחסל את חמאס ולעשות את כל מה שצריך לעשות ולא הספיקו לעשות, כי כל יום בשבי מסכן את החיים שלהם".

האפיפיור הבטיח לתמוך


קטיה בייזר יחד עם הורים נוספים הגיעה לפגישה עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן וסיפרה על בנה
לפני כמה ימים חזרה קטיה בייזר מביקור בוותיקן, שם נפגשו היא ועוד בני משפחה עם האפיפיור פרנציסקוס כדי לקדם את שחרור יקיריהם שנחטפו.
"האפיפיור אמר שהמצב מאוד מסובך ושהוא דואג גם לתושבי עזה, והגענו איתו למסקנה המשותפת שהחמאס הורג גם אותנו וגם את האנשים שלו שם כי הוא משתמש בהם כמגן", מספרת קטיה על השיחה שלה עם האפיפיור.
לדבריה, "הם הורגים את התושבים שלהם, את האזרחים שלהם. אנחנו נלחמים נגד ארגון טרור ואנחנו חייבים להילחם ויש לנו זכות להילחם כמדינה נגד ארגון טרור. האפיפיור הבטיח את התמיכה שלו במה שהוא יכול לתרום".