אירועי הפשיעה בבאר־שבע וביישובי הנגב לא פוסקים. ליל שבת האחרונה, סמוך לשעה 20:40, נשמעו קולות ירי בעיר העתיקה בבאר־שבע. לוחמי יס"מ נגב מכוח המשימה למאבק בבריונות והאלימות בבאר־שבע יחד עם שוטרי תחנת באר־שבע הגיעו למקום, סמוך לבית קפה ועסק לנרגילות והבחינו בחשוד, אשר בתום מרדף רגלי אחריו הוא נעצר.
כוחות המשטרה ניהלו גם מרדף אחר שני כלי רכב אשר נצפו כשהם נמלטים מהמקום ועצרו אותם, ובהם ארבעה חשודים נוספים. החשודים, תושבי חורה, נעצרו ונלקחו לחקירה.
3 צפייה בגלריה
זירת הירי בעיר העתיקה. "יש חשודים לאתר"
זירת הירי בעיר העתיקה. "יש חשודים לאתר"
זירת הירי בעיר העתיקה. "יש חשודים לאתר"
(צילום: הרצל יוסף)

זירה אלימה

על פי חשד המשטרה, מדובר באירוע שהתרחש על רקע סכסוך בין שתי חמולות מהמגזר הבדואי. זו הפעם השנייה בתוך החודשיים האחרונים שבית קפה בעיר העתיקה, שמשמש גם לבית עסק לנרגילות, הופך לזירה אלימה על רקע סכסוך בין פלגים יריבים במגזר הבדואי. לפני חודשיים נורה למוות בבית קפה אחר אחמד אלג'רג'אווי, תושב שגב שלום, על רקע של סכסוך דמים בין שתי משפחות יריבות מהמגזר.
במוצאי השבת האחרונה הובאו החשודים המעורבים באירוע לבית משפט השלום בבאר־שבע לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם בשמונה ימים, אך השופטת שרה חביב החליטה שלא להיענות לבקשת המשטרה במלואה והאריכה את מעצר החשודים בארבעה ימים.

לאמת טענות

על פי תיק החקירה, אותו הגיש נציג המשטרה לבית המשפט, עולה כי הקטטה והירי התרחשו בבית הקפה "נרגילה" שברחוב הרצל בעיר העתיקה בבאר־שבע, וכי קדמה לאירוע הזה קטטה בין הפלגים היריבים שהתרחשה שעות אחדות קודם לכם בחורה, ובשעות הערב הסכסוך הזה גלש לבאר־שבע. בין החשודים שנעצרו במעורבות באירוע היה גם בעל בית הקפה בו התרחשה הקטטה.
בא כוחם של החשודים, עו"ד נאסר אלעטאונה, ציין במהלך הדיון בבית המשפט, כי אין כל קשר בין האירוע המדובר לבין האירוע הקטלני שהתרחש לפני חודשיים בבית קפה אחר לנרגילות בעיר העתיקה בבאר־שבע, במהלכו נורה למוות אחמד אלג'רג'אווי.
קראו גם:
המשטרה מייחסת לחשודים שנעצרו עבירות של ירי בנשק חם, תגרה, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה והיזק לרכוש.
מתיק החקירה, כך ציינה השופטת שרה חביב בהחלטתה, עולה חשד, אשר קושר את החשודים להשתתפות בתגרה שהתפתחה על רקע סכסוך קודם בבית העסק "עלי בבא". מדובר בבר נרגילות בבאר־שבע שנמצא בבעלות קרוב משפחה של החשודים שנעצרו. מתוך הראיות שהוצגו בפניה, קבעה השופטת כי החשודים שהו במקום במהלך אותה קטטה ונמלטו מהשוטרים סמוך לאחריה.
בא כוחם של החשודים טען במהלך הדיון באשר לטיב הראיות שבידי המשטרה, והשופטת שרה חביב ציינה בהחלטתה כי "יש צדק מסוים בטענותיו".
"יחד עם זאת", קבעה השופטת בהחלטתה להאריך את מעצרם של החשודים בארבעה ימים, "החקירה נמצאת בראשיתה, יש ראיות רבות לעבד, גם טכנולוגיות, יש חשודים שיש לאתר, ולא מן הנמנע כי עם התפתחות החקירה ייתכן שטענותיהם של החשודים יאומתו או יופרכו לפי העניין".
יצוין כי רצף המקרים באחרונה מדיר שינה מעיני התושבים באיזור. גם בעלי העסקים במתחם העיר העתיקה מודאגים מהעלייה במספר המקרים באזור העסקים. "החשש הוא שהמאבקים והקטטות יפגעו באנשים חפים מפשע. סכסוכים גולשים לאלימות קשה ואת התוצאות יכולים לספוג אנשים שרק עוברים במקום".
3 צפייה בגלריה
חברי הוועדה לביטחון פנים בביקור ב"סורוקה"
חברי הוועדה לביטחון פנים בביקור ב"סורוקה"
חברי הוועדה לביטחון פנים בביקור ב"סורוקה"
(צילום: אופיר צדוק)

הכל מתחיל בחינוך

השבוע, בעקבות המצב, חברי הוועדה לביטחון הפנים של הכנסת בראשות ח"כ מירב בן־ארי סיירו ביישובי הנגב, שמעו סקירה רחבה על המצב בשטח ועל דרכי ההתמודדות עם התופעה המדאיגה.
תחילה נפגשו חברי הוועדה עם הנהלת המרכז הרפואי "סורוקה" בבאר־שבע וקיבלו סקירה על האירועים האחרונים. משם המשיכו לפזורה הבדואית והתארחו אצל השייח' עקל אל־אטרש, ולסיום נפגשו עם אנשי יחידת "יואב" של המשטרה.
ח"כ יסמין סאקס פרידמן, תושבת באר־שבע, שהשתתפה בסיור, סיפרה, "באחד המפגשים אחד השייח'ים אמר לנו בשיחה 'לא תמצאו בכל בתי הספר הבדואים בנגב אפילו עשרה ילדים שיודעים להציג את עצמם בעברית', וזה אולי כל הסיפור כולו - הכל מתחיל ונגמר בחינוך".
באשר לתוכניתו של סגן השר לביטחון הפנים, יואב סגלוביץ', למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, אמרה ח"כ סאקס פרידמן, "התוכנית למיגור הפשיעה של סגן השר סגלוביץ' כבר החלה לפעול ויש לי אמון בה. נכון, זה לא ייקח לא יום ולא יומיים, אבל זאת הדרך להתחיל".
3 צפייה בגלריה
במפגש עם השייח' אל־אטרש
במפגש עם השייח' אל־אטרש
במפגש עם השייח' אל־אטרש
(צילום: אופיר צדוק)

דורשים ביטחון

התוכנית, שזכתה לשם "מסלול בטוח", יצאה לדרך בחודש אוקטובר. מדובר בתוכנית מבצעית ששותפים בה כל משרדי הממשלה והיא נועדה לעצור את הפשיעה בשלב הראשון ולאחר מכן לטפל בשורשי הפשיעה על כל גווניה.
ואולם, בינתיים, הפשיעה בנגב ממשיכה, והשינוי המיוחל לא נראה עדיין באופק. תושבי הנגב ממשיכים לדווח על מעשי אלימות ודורשים להשיב את הביטחון האישי שנפגע מאוד בחודשים האחרונים.
"שבענו מהבטחות ומכל מיני תוכניות", אומר בעל עסק בעיר העתיקה בבאר־שבע, "הגיע הזמן למעשים ולא לדיבורים. אנחנו רוצים לראות שינויים חיוביים בשטח ולא סתם הצהרות ריקות מתוכן".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב