בכביש 60 מתבצעות אמנם בקטע הסמוך לצומת עומר עבודות לסלילת נתיב לתחבורה ציבורית, אך תושבים מהאזור טוענים כי העבודות החלו זמן רב לפני העומסים הכבדים בשעות השיא, וזמני הרמזורים, לפחות מאז המעבר לשעון חורף, גורמים לנסיעות מאזור מיתר לבאר־שבע להתארך בצורה בלתי נסבלת, שעשויה להגיע בשעות השיא ליותר משעה.
2 צפייה בגלריה
פקק תנועה ארוך לפני צומת עומר
פקק תנועה ארוך לפני צומת עומר
פקק תנועה ארוך לפני צומת עומר
(צילום: באדיבות נהגים מהדרך)
קצת רקע: על כביש 60 שבין מחסום מיתר לבאר־שבע מתבצעות עבודות להוספת נתיב תחבורה ציבורי במסגרת עבודות פיתוח. הצומת נמצא בקיבולת גבוהה עקב תנועה כבדה של כלי רכב בכניסה לאזור התעשייה של עומר היוצרת עומס גם מכיוון צפון.
בסיום העבודות, הודיעו בחברת נתיבי ישראל לפני מספר חודשים, יורגש שיפור בזרימת התנועה באיזור. יש לציין כי על פי השלטים שהוצבו סמוך לכביש, העבודות צפויות להימשך עד אוגוסט 2023.
"איכות החיים שלנו נפגעה מאוד", אומר משה, תושב מיתר. "זה הגיע למצב שאם אין לנו ברירה, אנחנו משאירים את הילדים בבית הספר בשעה שבע בבוקר, כשהשער עדיין לא נפתח, כדי להספיק לצאת ממיתר ולהגיע בשעה סבירה לבאר־שבע. היום, גם אם אתה יוצא לפני שבע בבוקר ממיתר, נסיעה לבאר־שבע תיקח לך 45 דקות אם יהיה לך מזל".

משאיות בדרך

תופעה שמקשה מאוד על התנועה בכביש בשעות השיא היא עומס גדול של משאיות המובילות אגרגטים המגיעות מכיוון מחסום מיתר. מועצת מיתר הגיעה לסיכום כי תנועתן של המשאיות תוגבל בשעות השיא של הבוקר לאחר שראש המועצה, שמעון מזוז, נפגש עם נציגי משרד התחבורה, המשטרה ונתיבי ישראל, וסוכם על שינוי שעות הוצאת האגרגטים מהמחצבות דרך מעבר מיתר, על מנת להפחית את עומסי התנועה בשעות הלחץ.
2 צפייה בגלריה
משאיות בכביש 60. חוסמות נתיב השתלבות
משאיות בכביש 60. חוסמות נתיב השתלבות
משאיות בכביש 60. חוסמות נתיב השתלבות
(צילום: באדיבות נהגים מהדרך)
אלא שמספר ימים לאחר מכן, פנו בעלי מחצבות לאחראי על המעברים בעניין ההנחייה שאמורה הייתה להיכנס לתוקף החל מהראשון לנובמבר, וניתנה להם ארכה עד ה־21.11 לצורך התארגנות. החל מה־21.11 לכל מחצבה יתאפשר להוציא 20 משאיות בלבד בשעות העומס (ובסך הכל 60 משאיות מכל המחצבות יחד) במקום 300 משאיות כיום.
"היציאה ממיתר היא סיוט", אומרת ענת, תושבת היישוב. "מי שיכול ועובד בבאר־שבע, בורח מפה עד רבע לשבע בבוקר. מי שמשאיר את הילדים בבית הספר בשבע וחצי, יגיע לבאר־שבע ברבע לתשע. המשאיות חוסמות את נתיב היציאה היחיד ממיתר להשתלבות בכביש 60 והתנועה זוחלת. אחר כך יש את כיכר כרמית שמאטה את התנועה, ובהמשך יש פקק תנועה ארוך שמתחיל הרבה לפני הכניסה הצפונית ליישוב עומר. תמיד היו עומסי תנועה בשעות הבוקר, אבל לאחר המעבר לשעון חורף העומסים האלה התגברו בצורה בלתי נסבלת".
תושב נוסף הוסיף: "לא הגיוני שנסיעה ממיתר לבאר־שבע תיארך כמו זמן של נסיעה מבאר־שבע לתל־אביב. אין לי ספק שיש בעיה במערכת הרמזורים שאפשר לפתור עם תכנון שיתחשב בעומדי התנועה. ראשי המועצות חייבים להתאחד וללחוץ על נתיבי ישראל שיאיצו את העבודות כי המציאות פה הפכה לבלתי נסבלת".
תושבת מיתר: "היציאה מהיישוב היא סיוט. מי שיכול ועובד בבאר־שבע, בורח מפה עד רבע לשבע בבוקר. מי שמשאיר את הילדים בבית הספר בשבע וחצי, יגיע לבאר־שבע ברבע לתשע
גם תושבי עומר סובלים מהמצב החדש. כל בוקר משתרך פקק תנועה ארוך בין צומת עומר לצומת חטיבת הנגב. רק לאחר צומת חטיבת הנגב מורגשת הקלה מסוימת בתנועה כאשר הכביש מתרחב והופך לרב מסלולי.
"אם המצב יישאר ככה עוד שנה־שנתיים, זה יהיה בלתי נסבל", מסכם תושב טנא עומרים העושה את דרכו כל בוקר לפארק התעשייה בעומר. "גם ככה לא חסרים פה נהגים שמקצרים את הדרך מהשוליים או מדרכי עפר, ומנסים לקצר את הנסיעה בכל דרך אפשרית. הרבה אנשים עברו ליישובים באזור הזה בשביל איכות חיים, אבל זה מושג שקשה לדבר עליו אם תגיע לכאן בין שבע לתשע בבוקר".
מחברת "נתיבי ישראל" האחראית על הכביש והעבודות המתבצעות בו נמסר בתגובה: "החברה מקדמת בימים אלה עדכון הנדסי של מערכת הרמזורים על מנת ליצור שיפור לניהול התנועה בצמתים שבאחריותה (צומת תל שבע וצומת עומר) בכדי לספק מענה מיטבי לתנועה שגדלה משמעותית בעת האחרונה".
ל"מיינט באר שבע והנגב" נודע כי בצומת תל שבע (צומת לפני חטיבת הנגב) מתוכנן להתבצע בקרוב עדכון זמנים של הרמזורים במסגרת עבודות פיתוח.