מרכז ייעודי להלומי קרב ייפתח בבאר־שבע. את הרעיון להקים בבירת הנגב בית להלומי קרב יזם בר ג'ורנו (30), תושב העיר שמתמודד עם הלם קרב בעקבות שירותו הצבאי. את סיפורו חשף ג'ורנו לראשונה בחודש אוגוסט שעבר בכתבה שפורסמה במיינט באר שבע והנגב.
3 צפייה בגלריה
בר ג'ורנו
בר ג'ורנו
בר ג'ורנו
(צילום: הרצל יוסף)
בימים אלה עיריית באר־שבע פועלת מול אגף השיקום במשרד הביטחון כדי לגבש תוכנית שתיתן מענה להלומי קרב המתגוררים בבאר־שבע ובנגב.
בעקבות פנייתו של ג'ורנו, פנה ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', למשרד הביטחון, והוקם צוות בראשות מנהלת המחוז באגף השיקום והגורמים העירוניים כדי לגבש תוכנית שנתית ותוכנית רב־שנתית ליצירת מענים להלומי הקרב המתגוררים בבאר־שבע ובסביבה.
נוסף על כך, יפרסם אגף השיקום כבר ברבעון הזה מכרזים להקמת מרכזים שיציעו מגוון של טיפולים למתמודדים עם הלם קרב. עיריית באר־שבע מצידה תסייע ליצור חיבורים לעמותות וגופים שירצו להתמודד במכרזים.
במקביל, יפיקו מחוז הדרום באגף השיקום והעירייה אירועים משותפים להלומי הקרב ובני משפחותיהם, שבהם ייחשף מידע בנושא ניצול זכויות וסיוע בהגשת בקשה לזכאות. כמו כן תיערך במהלך חודש מרץ פגישה נוספת בין ראש העירייה ומנהלת האגף במשרד הביטחון שבה ייקבעו לוחות זמנים ותגובש התוכנית.

3 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'. בשורה חשובה
(צילום: הרצל יוסף)

ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', מסר: "אני מודה ללימור לוריא, מנהלת האגף, ולשרית טרינס, מנהלת המחוז, על ההירתמות ועל שיתוף הפעולה. הטיפול בהלומי הקרב הוא חוב מוסרי של כולנו. נסייע למשרד הביטחון להקים את המענים בעיר שיישרתו את הנגב כולו. הפנייה של בר ג'ורנו אליי ריגשה אותי מאוד, ואני מודה על העלאת הנושא לשיח הציבורי".

בשורה חשובה


ההתמודדות של חיילים וחיילות שחוו אירועים טראומטיים במהלך שירותם הצבאי ומוגדרים הלומי קרב מתבטאת במישורים רבים ומקשה עליהם פעמים רבות בחיי היומיום. נוסף על ההשלכות הנפשיות כבדות המשקל של הטראומה הנפשית, הם מוצאים את עצמם לעיתים קרובות נלחמים בבירוקרטיה הסבוכה, ולא פעם דברים נופלים בין הכיסאות. הקמת מרכז ייעודי להלומי קרב תספק להם כתובת שבה הם יקבלו מענה למצוקותיהם, ושתחסוך מהם טרטורים מתישים והתעמרות מיותרת.
בר ג'ורנו מביע השבוע סיפוק מהצעדים שנעשים לקראת הקמת מרכז להלומי קרב בבירת הנגב. "משרד הביטחון חייב ליצור מענים טיפוליים בבאר־שבע", הוא אומר. "לצערי, הלומי הקרב המוכרים ואלה הלא מוכרים על ידי משרד הביטחון לא מכירים את זכויותיהם ואת הפעילות שנעשית. אני מודה לראש העירייה שנענה לבקשה שלי להוביל יחד עם משרד הביטחון את הטיפול בנושא. זו בשורה חשובה מאוד".
עוד מוסיף ג'ורנו, "אני שמח שהייתה לי הזכות להניע את התהליך הזה, זה ייתן מענה ראוי להלומי קרב, במיוחד שגילינו שיש משהו דומה במרכז הארץ. אנחנו מאוד רוצים ומאוד מאמינים שהדבר הזה ייצא לפועל. אני מודה על הראיון אצלכם שחשף את הנושא ועזר לנו להניע ולהוציא את זה לפועל".

רואה את הטוב


ג'ורנו התגייס בשנת 2011 ליחידת מגלן, אחת היחידות המובחרות בצה"ל. במהלך שירותו הצבאי השתתף בעשרות פעילויות מבצעיות חשאיות ונטל חלק בשלושת המבצעים שהיו בעת שירותו: "עמוד ענן", "שובו אחים" ו"צוק איתן".

3 צפייה בגלריה
בר ג'ורנו
בר ג'ורנו
בר ג'ורנו
(הרצל יוסף)

חייו של ג'ורנו, נשוי, בן למשפחה של שישה אחים ואחיות, סמנכ"ל ושותף במועדון "הברקה" ופעיל חברתי, השתנו לפני כתשע שנים, בחודש יוני 2014 כשהשתתף במבצע "שובו אחים" לאיתור שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בגוש עציון.
"שם התחיל המשבר", סיפר ג'ורנו בחודש אוגוסט 2022 בראיון ל"ידיעות הנגב". "פתאום מצאתי את עצמי הופך אבנים וסלעים כדי למצוא נערים, ילדים, כשכל המדינה הייתה איתנו. הייתה מין תחושה כזאת שאתה עושה שליחות, וזה לא היה פשוט".

קראו גם:

חודש לאחר מכן השתתף ג'ורנו גם במבצע "צוק איתן" ונאלץ לזהות במרכז הרפואי "סורוקה" את גופותיהם של פקודיו שנהרגו בקרב. "אני היחידי שהצלחתי לזהות את הגופה של חבר שלי שנהרג, אף אחד לא הצליח", הוא שיחזר. "זו טראומה שלא עוברת, זה משהו שאתה חי איתו. היום אני לא יכול להיכנס לבית החולים, אני לא יכול להריח ריח של בתי חולים".
למרות החוויות הקשות שחווה במהלך שירותו הצבאי, ג'ורנו ממליץ לבני הנוער להתגייס לצה"ל. "הצבא לקח אותי גם למקום טוב ויש הרבה דברים שלקחתי מהצבא שזה סדר, ארגון, משמעת, אחריות, קבלת האחר, ועוד".