סוף שבוע של חופש ודמוקרטיה במצפה רמון: בסוף השבוע יתקיימו ביישוב כנס החופש הראשון וצעדת הגאווה, שעל פי מארגני האירוע, המטרה היא עצירת הפגיעה באוכלוסיות מוחלשות ברחבי ישראל, גם ובעיקר בעת מלחמה עקובה מדם.
3 צפייה בגלריה
 מצעד גאווה שנערך בעבר במצפה רמון
 מצעד גאווה שנערך בעבר במצפה רמון
מצעד גאווה שנערך בעבר במצפה רמון
(צילום: נעם אמיר)

כזכור, מצעד הגאווה, המתקיים זו השנה השלישית במצפה רמון, היווה בשנתיים האחרונות מוקד למאבק והתנצחות בין הקהילה החרדית במצפה רמון, אותו הוביל הגרעין התורני "ועליתם בנגב", לבין הקהילה הלה"טבית המקומית, בפרט, ותושבים חילונים, בכלל.
השנה,, חוץ ממצעד הגאווה, שיתקיים ביום שישי הקרוב, ייערך יום קודם לכן כנס מצפה הראשון על שמה של חברת הכנסת לשעבר יעל דיין ז"ל, שהלכה לעולמה לפני כחודש והיתה פעילה למען זכויות אדם וזכויות הקהילה הלה"טבית, והיתה גם בין הפוליטיקאיות הראשונות שהשתתפה באירוע גאווה.
הכנס יעסוק בסוגיות המהותיות בביצור הדמוקרטיה הישראלית, שמירה על ערכי שותפות וסובלנות, תוך התייחסות לאירועי החודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה.
את הכנס יפתח הסופר ישי שריד, חתנה של יעל דיין ז"ל, ויטלו בו חלק חברי הכנסת נעמה לזימי (העבודה), קארין אלהרר (יש עתיד) ומיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), וכן מיקי גיצין, מנכ"ל הקרן החדשה.
בסיומו של הכנס יתקיים מופע הקברט של מצפה רמון - "cabret dead end", אירוע המאגד את כל אומנויות הבמה לערב של קרקס, מוזיקה מחול, פרפורמנס ותיאטרון.

על חופש וצדק


ביום שישי ייצא לדרך מצעד הגאווה, כאשר צפויים להשתתף בו מאות צועדים ממצפה רמון, מיישובי האזור ומכל רחבי הארץ.
מיכל רומי ורז גלוזמן, יוזמי הכנס והמצעד, ציינו כי "כבכל שנה נקיים במצפה רמון את מצעד הגאווה השנתי המביא אליו צועדות וצועדים מכל רחבי הארץ למען השוויון. השנה, יותר מתמיד, אנחנו רואים חשיבות רבה בהצפת הסוגיות המרכזיות לקהילת הלהט"ב במצפה רמון, ובכלל, בישראל. על רקע המלחמה וההוכחה של חברי הקהילה מאז השביעי באוקטובר שחלקם בנטל שווה וזהה, בעוד הפגיעה וההסתה כנגד הקהילה ממשיכות מטעם גורמים פונדמנטליסטים. לראשונה נקיים כנס שבין מטרותיו ביצור הדמוקרטיה וערכיה, מניעת כפייה תורנית וחיזוק אוכלוסיות מוחלשות. מדובר בסוף שבוע של חופש וצדק ליברלי ייחודי שישלב תרבות, אווירה ואמירה חברתית חשובה".

3 צפייה בגלריה
רז גלוזמן
רז גלוזמן
רז גלוזמן
(צילום: אוהד חדד)

בקהילה מקווים שהמצעד יעבור בצורה שקטה ורגועה. "הקהילה הגאה במצפה רמון נאבקת בשנים האחרונות על הכרה אל מול מרחב ציבורי שנעשה עוין. אנו במלחמת קיום מול אויבי ישראל ואין מקום לחגיגה ופסטיבלים", אומר רז גלוזמן, מפעילי הקהילה הגאה במצפה רמון. "עם זאת, המאבק על השוויון והכרה לא יכול להיעלם ולכן החלטנו גם השנה להזכיר שאנחנו פה. גם אנחנו חברי הקהילה מתמודדים עם אובדן ושכול. וגם אנחנו נלחמים לצד כל עם ישראל. אנחנו לא מוכנים שיתייחסו אלינו כאל אזרחים סוג ב' - שאין להם מקום במרחב הציבורי".

קראו גם:

בקהילה מציינים כי במצעד יקראו לשחרור החטופים בהקדם וייצאו בדרישה מממשלת ישראל לעשות כל שניתן על מנת להגיע לעסקה.

לשמור על גיוון


מצעד הגאווה היווה בעבר טריגר למחלוקת גדולה ביישוב עצמו. עם חילופי השלטון במצפה, לאחר הבחירות המקומיות, יהיה מעניין לראות כיצד תיראה ההתנהלות של הרשות המקומית בכל הנוגע לקיום המצעד.

3 צפייה בגלריה
אליה וינטר
אליה וינטר
אליה וינטר
(צילום: ניר סולקמן)

ראש המועצה המקומית מצפה רמון, אליה וינטר, הנמנה עם חניכי הגרעין התורני, אמר לנו השבוע: "אין ספק שמצפה רמון הוא היישוב המגוון והמורכב ביותר בישראל מבחינה חברתית. החזון שלי הוא לשמור על הגיוון הזה ולחזק את תחושת השותפות והקהילה הייחודית המאפיינת אותנו. במהלך הבחירות הדגשתי את ערך 'הטוב המשותף' כמנוף להצלחה. כעת, שלושה חודשים לאחר שנבחרתי ברוב מוחץ, אני ממשיך לפעול ברוח זו".
עוד אמר וינטר: "אני מאמין שמצפה רמון טומנת בחובה אוצרות משותפים רבים ועלינו לפעול לחיזוקם תוך הדגשת נקודות המפגש והחיבור בין הקהילות השונות. אני מחזק כל שיח של סובלנות, גישור וחיפוש פתרונות משותפים. כראש מועצה אני פועל בכל כוחי כדי לאפשר לכל הקהילות במצפה רמון להרגיש בבית. היום, יותר מתמיד, תושבי מצפה רמון מבינים שחייבים לעשות כל מאמץ לחיות בשלום ובכבוד הדדי".