הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה דנה בשירות שמעניקה רכבת ישראל ליישובי הנגב, וניכר היה כי המשתתפים בדיון ניסו להציג את גודל הבעיה ממנה סובלים התושבים מזה זמן רב.
2 צפייה בגלריה
תחנת רכבת באר שבע
תחנת רכבת באר שבע
תחנת רכבת באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

אין זה סוד כי שירותי הרכבת בבאר־שבע ובנגב לוקים בחסר, ונדמה שהנגב נדחק לאחור בכל הקשור לזמני הרכבות ולתדירות.
רק בימים האחרונים עדכנה רכבת ישראל את התושבים כי עד 3.5 תבוצע האצה ממוקדת של עבודות החשמול בתחנות באר־שבע ויחולו שינויים בשעות פעילות התחנות. במסגרת העבודות יחושמלו כ־40 ק"מ של מסילה בכחודשיים וחצי של עבודה, זאת במטרה להגדיל את כמות הנסיעות ברכבת ל־300 מיליון נסיעות בשנת 2040 באמצעות רכבות חשמליות.
יצוין כי השינויים בדבר העבודות מתבצעים אחת לכמה חודשים, ועושה רושם שאין שבוע שהרכבות מעניקות שירות סדיר לתושבי הנגב. בכל שבוע מתקבל עידכון אחר. "אין רגע שאנחנו מקבלים רכבת סדירה", אומרת תושבת באר־שבע שנוהגת לנסוע ברכבת למרכז. "יוצא שאני צריכה לחפש כל פעם אלטרנטיבה, ובשבוע האחרון נאלצתי לעלות על אוטובוס בלילה והגעתי אחרי חצות הביתה".

"תחבורה זה החמצן"


בפתח הדיון של הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם בצלאל: "כשרוצים לקרב את הפריפריה למרכז, הדרך הראשונה היא תחבורה, ותחבורה ציבורית, בפרט. אנחנו שומעים בוועדה הרבה על פערים בתחום הזה - אנשים שמתקשים להגיע ולחזור מהעבודה, לצאת בשעות הערב או לנסוע לבקר משפחה, והתוצאה היא שאנשים קונים רכבים כי אין להם ברירה אחרת. שמענו כאן על הקושי של תושבי הדרום הנובע מצמצום שירותי הרכבת בשנים האחרונות עקב עבודות החשמול. אני מאמין שדווקא מהשבר הגדול שהאזורים האלה חוו אנחנו צריכים להתרומם ולשפר, ותחבורה זה החמצן שיביא אנשים לבוא ולהישאר במקומות הללו".

2 צפייה בגלריה
תחנת רכבת אופקים
תחנת רכבת אופקים
תחנת רכבת אופקים
(צילום: הרצל יוסף)

קראו גם:

מספר תושבים וארגונים המייצגים את תושבי הדרום שיתפו באתגרים הנובעים מצמצום שעות הפעילות של הרכבות לאזור. התושבים העידו על שיתוף פעולה רציף וחיובי בינם לבין הנהלת הרכבת לצורך שיפור המענים לתושבים. מנגד, קראו הנציגים השונים לעמידה בלוחות הזמנים של הפרויקט, שתבטיח הרחבה מחודשת של שעות הפעילות, ולתגבור נוסף ושיפור השירותים המשלימים הניתנים בינתיים לתושבים, כמו שאטלים והסעות.

תגבור שאטלים


אהד כהן, מארגון "עתיד לעוטף", אמר: "פרויקט החשמול היה אמור להסתיים ב־2020 וכעת הוא צפוי להסתיים רק ב־2030. למה פרויקט החשמול בקו הנגב המערבי מתקדם בקצב כפול לקילומטר מאשר בפתח תקווה? מדובר בחבל ארץ שחווה אסון, והמדינה צריכה להשקיע משאבים בשיקום ובפיתוח שלו - יותר רכבות, יותר שאטלים. אנחנו מקיימים קשר ישיר ורציף עם נציגים מהנהלת הרכבת, שזמינים ונכונים לעזור, וזה מוערך מאוד. בין היתר בנינו תוכנית לסינכרון בין השאטלים לרכבות שאומצה על ידי הרכבת, אבל יש עוד מה לשפר מבחינת רמת השירות, השקיפות מול התושבים, תדירות הרכבות שכיום צפופות מאוד, תגבור נוסף של שאטלים, ועוד".
יעקב מעלימי, עוזר בכיר לראש עיריית נתיבות, אמר: "נתיבות גדלה מאוד בשנים האחרונות בקצב של 7-8% בשנה. אנשים באים מאזור המרכז ונשארים לעבוד במרכז בגלל הרכבת. עוד לפני הקורונה הבטיחו שיסתיים החשמול, וגם עכשיו הבטיחו שיסתיים עד סוף השנה. אנחנו מקווים שזה אכן יקרה, כי הרבה תושבים כבר רוצים לעזוב ולחזור למרכז בגלל היעדר השירות. אנחנו רואים ומבינים שיש רצון, אבל חייבים ליישם את זה יותר מהר".
שגיא, תושב נתיבות עם מוגבלות בראייה, סיפר: "עברתי לפני מספר שנים עם משפחתי מערד לנתיבות בגלל הרכבת, לאחר שקיבלתי משרה בתל־אביב. שירות הרכבות התחיל אז ב־04:45 בבוקר עם 2-3 רכבות בשעה לתל־אביב והרכבת האחרונה הגיעה לנתיבות ב־01:30 בלילה. מאז, נתיבות כמעט הכפילה את עצמה מבחינת כמות האוכלוסייה, אבל השעות צומצמו משמעותית, ובמכתב שהועבר לאחרונה לראשי הרשויות נכתב שגם לאחר סיום עבודות החישמול הוא לא יחזור להיות כמו שהיה ערב הקורונה".

קידום עבודות


סמנכ"ל תכנון והפעלה ברכבת ישראל, אבשלום אלמליח, התייחס לדברים וציין כי "אחד היעדים המשמעותיים ביותר שלנו זה לאפשר לאנשים לגור בפריפריה ולמצוא עבודה או לבלות במרכז, ולהיפך. רכבת ישראל נמצאת כרגע בתהליך של פיתוח מאוד מואץ, ואחד הפרויקטים המשמעותיים הוא פרויקט החשמל שעבורו צריך לסלול מערך חשמול לאורך המסילה ולא ניתן לעשות זאת כשרכבות נוסעות. לכן, מה שרכבת ישראל עשתה ועושה במשך שנים זה למצוא את האיזון המתאים בין רמת השירות לבין קידום עבודות הפיתוח".
בהמשך הדיון ציין אלמליח: "בסוף השבוע הנוכחי מתחיל מבצע של מספר שבועות של עבודות חשמול אינטנסיביות בין באר־שבע ואופקים. קבענו לוח זמנים מאתגר, אבל אנחנו נחושים לעמוד בו. בחרנו חלופה שלא סוגרת את התחנה בבאר־שבע, רכבות יבוטלו רק במהלך סופי שבוע במשך חודשיים וחצי".

לתשומת לב הנוסעים


מהודעת רכבת ישראל עולה כי החל מיום חמישי 20.2.25 ועד מוצ"ש, 3.5.25 (כולל), תבוצע האצה ממוקדת של עבודות החשמול בתחנות באר־שבע ויחולו שינויים בשעות פעילות התחנות.
בימים ראשון עד חמישי, החל מהשעה 20:00 (בקירוב) ועד לחידוש השירות למחרת, תחנות באר־שבע מרכז ובאר־שבע צפון תיסגרנה לשירות.
רכבות בקו נהריה - באר־שבע - מרכז תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת להבים רהט (במקום בתחנת באר־שבע מרכז) ולא תעצורנה בתחנות באר־שבע צפון האוניברסיטה ובאר־שבע מרכז.
רכבות בקו כרמיאל - באר־שבע מרכז תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת קריית־גת ולא תעצורנה בתחנות באר־שבע צפון האוניברסיטה ובאר־שבע מרכז.
רכבות בקו נתניה - באר־שבע מרכז תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת אשקלון ולא תעצורנה בתחנות שדרות, נתיבות, אופקים, באר־שבע צפון האוניברסיטה ובאר־שבע מרכז.
בימי שישי ומוצ"ש תיסגרנה לשירות תחנות באר־שבע מרכז ובאר־שבע צפון האוניברסיטה בכל שעות הפעילות.