החלטת ראשי רשויות, בעקבות רצף הפיגועים בבאר־שבע, חדרה ובני ברק, על איסור כניסתם של פועלי בניין משטחי הרשות הפלסטינית לתחומי ישראל, ובכך להשבית את אתרי הבנייה השונים באזור, מעוררת כעס רב בקרב הקבלנים בנגב.
3 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה בבאר־שבע. העירייה הודיעה כי האבטחה באזור תתוגבר
פרויקט בנייה בבאר־שבע. העירייה הודיעה כי האבטחה באזור תתוגבר
פרויקט בנייה בבאר־שבע. העירייה הודיעה כי האבטחה באזור תתוגבר
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
במהלך כנס מקצועי של ארגון קבלני הנגב, שהתקיים בסוף השבוע שעבר בבאר־שבע, אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, כי "אנחנו עוברים טרגדיות קשות, ויחד עם כל האירועים הללו אנו רואים 'עליהום' נגד הקבלנים. ישנם ראשי ערים שנתנו הוראה לסגור אתרי בנייה. העליהום שמתבצע על ידי ראשי ערים הוא רע ומזמין את האספסוף לפגוע בעובדי הבנייה. נכון שיש שב"חים שנכנסים דרך הפרצות בגדר. צריך לטפל בזה כאן ועכשיו ולקבלנים אסור להעסיק שוהים בלתי חוקיים. אנחנו רואים עליהום שמתבצע נגד הקבלנים. לא ניתן יד לגזענות ולסגירת אתרי בנייה בגלל פועלי בניין ערבים. מדובר בעובדים נאמנים שבאים להתפרנס".
אלי אביסרור: "עשרות שנים של בנייה ופיתוח של הנגב ושל יחסי העבודה ביננו הוכיחו שאין דרך אחרת מלבד חיים משותפים. אנחנו בארגון הקבלנים בנגב חיים את המציאות הזו ומטפחים אותה"
יו"ר ארגון הקבלנים בנגב, אלי אביסרור, ציין כי "עשרות שנים של בנייה ופיתוח של הנגב ושל יחסי העבודה ביננו הוכיחו שאין דרך אחרת מלבד חיים משותפים. אנחנו בארגון הקבלנים בנגב חיים את המציאות הזו ומטפחים אותה".
במהלך הכנס נדונה גם תופעות גביית דמי החסות (פרוטקשן) והקבלנות הבלתי חוקית.
3 צפייה בגלריה
אלי אביסרור
אלי אביסרור
אלי אביסרור
(צילום: פרטי)
ניצב משנה טירן יהוד, מפקד תחנת משטרת באר־שבע, התייחס לכך ואמר כי "מי שהגיע למשטרה והתלונן קיבל את כל הגיבוי שלנו ואת כל האבטחה הדרושה לכך. אנחנו נמצאים בימים אינטנסיביים ברמה הלאומית. חלק מהאירועים קרו על ידי שב"חים. תפקידה של המשטרה הוא לאתר ולעצור אותם. תפקידו של צה"ל הוא למנוע את היציאה שלהם מאזור יהודה ושומרון או עזה. מדובר בעבירת ביטחון חמורה. על הקבלנים להיות עירניים באתרים שלהם".

בסימן דו קיום

הכנס נערך מספר ימים לאחר הפיגוע בבאר־שבע ועמד בסימן מרקם היחסים העדין שבין תושבי המגזר הבדואי ליהודים. נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ, שהשתתף בכנס ציין כי, "קבלנים ערבים ויהודים חיים יחד, מקימים ובונים את המדינה. אותו דבר גם באוניברסיטה, אנחנו עובדים יחד חוקרים ומרצים וסטודנטים יהודים וערבים. כדי להבטיח את המשך פיתוח הנגב, אנחנו חייבים לדרוש מהממשלה שתעמוד בהבטחותיה עבור הנגב. על הממשלה להבטיח שכל יחידות 8200 יירדו דרומה ושכל הלימודים שלהם יהיו כאן בנגב".
אבו מדיעם הטא, סגן ראש עיריית רהט אמר: "אנחנו מתכנסים אחרי מעשה זוועתי כאן בבאר־שבע. כולנו במגזר מגנים את מעשה הטרור הזה. המסר שאנחנו מעבירים, ערבים ויהודים יחד, הוא מסר לכלל הציבור שאפשר לחיות כאן בלי גזענות ובלי מחלוקות כי אין לנו נגב אחר. הממשלה צריכה להבין שהשקעה במגזר הבדואי, היא לא רק למען הבדואים אלא למען טובת הכלל, אז למה מפחדים מפתרון? להיפך, צריך לעודד פתרון קבע לבדואים בנגב".
טל אל־על, מ"מ ראש עיריית באר־שבע והממונה על אגף ההנדסה הוסיף: "מי שמכיר את באר־שבע חש בשבוע האחרון את האבל, את הפחד וההלם בעקבות הפיגוע. יחד עם זאת העיר באר־שבע היא עיר של שלום ואנחנו מבינים שאין דרך אחרת מחיים משותפים".
3 צפייה בגלריה
טל אל־על
טל אל־על
טל אל־על
(צילום: פרטי)

"הבנייה לא תיעצר"

הקבלנים אמנם מלינים כל כך שהרשויות איימו לסגור אתרי בנייה, אך משיחות עם תושבי באר־שבע המתגוררים בשכונות בהן מתבצעות עבודות בנייה, עולה כי רובם ככולם תומכים בהחלטת הרשויות, שהודיעו בשבוע שעבר כי יגבירו את האבטחה סביב אתרי הבנייה.
"זאת בכלל לא שאלה מבחינתי", אומרת יהודית, אם לשני ילדים משכונה ה' בבאר־שבע. אחד מילדיה לומד בגן הנמצא סמוך לאזור בו מתבצעות עבודות בנייה במתחם "וסרמיל" הישן. "אני נמצאת בלחץ כל פעם שאני שמה את הילד בגן. אני מבינה שלכל אחד יש את מכלול השיקולים שלו, אבל אם יש התרעות והשטח חם, אז צריך קודם כל לעצור כניסות של פועלים זרים לארץ, ובמקביל, לבדוק איך מתבצע פיקוח גדול יותר על מי שכן עובד ועל אתרי הבנייה".
"הרשויות לא יכולות לקבל החלטה לגבי מי שנכנס לשטחי ישראל, כאן כבר מדובר במדינה ובשב"כ", מסביר גורם בתחום הבנייה. "זה לא סוד שמדובר בתקופה קשה. אני חושב שכן צריך למצוא את האיזון בין המשך הבנייה, התרת כניסה לארץ והגברת הפיקוח סביב אותם אתרים. הבעיה המרכזית היא השב"חים שמגיעים לכאן ללא אישורים דרך פרצות. כניסה של כל פועל שמחזיק באישורי עבודה נבחנה על ידי השב"כ, וקבלנים מספקים ערבויות לאנשי מקצוע בכירים שלהם, אבל ברגע שמתבצעות עבודות, לפעמים על ידי קבלנים לא רשומים, אז מתעוררת בעיה כי אין פיקוח על מי שמועסק בפרויקטים האלה".
דניאל, תושב שכונת נווה נוי, חושב שלאורך זמן המצב יחזור לקדמותו. "תסתכל על הבנייה באזור של השכונה שלנו", הוא אומר ל"ידיעות הנגב", "יש כאן את שכונת נחל הפארק העצומה, יש את נאות הדרים, הרי הבנייה לא תיעצר ביום אחד, אבל כן צריך לראות פה נוכחות של משטרה ופיקוח עירוני, וכן צריך להגביל כניסה של פועלים לפחות עד לאחר חג הפסח. אני רוצה לדעת שיש לי ולילדים שלי ביטחון ללכת ברחוב, גם בימים כאלה וגם אם מדובר בהחלטות לא פופולריות מבחינת הרשויות".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב