"הנגב הוא מאתגרי הליבה המרכזיים שיש היום לחברה הישראלית, וכמו הרבה דברים שהוזנחו שנים רבות, אנחנו צללנו אליהם פנימה", כך אומר ראש הממשלה, יאיר לפיד, ל"ידיעות הנגב" ו"מיינט באר שבע והנגב".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
(צילום: עמית שאבי)
בדבריו התייחס ראש הממשלה לטיפול הממשלתי בסוגיות הבוערות באזור הנגב כמו הפשיעה ההולכת וגואה מאז מבצע "שומר החומות", תחושת חוסר הביטחון האישי של תושבי הנגב, חוסר המשילות באזור, הקמת שדה התעופה הבינלאומי השני של ישראל בנבטים, והסדרת ההתיישבות הבדואית.
"אין תחום שטעון טיפול בסוגיה הבדואית שלא תלוי בכמה משרדי ממשלה במקביל", מציין ראש הממשלה, "ולכן הקמנו צוות שרים מיוחד ללוות את עבודת הצוותים המקצועיים, לתת להם גב וגיבוי ולפתור יצירתית את הדברים שהיו תקועים עד היום, בעיקר בגלל שלא הייתה מדיניות מוסכמת ולא עבדו יחד.
"התחלנו מהלך משולב שמחבר בין משרדי הממשלה שנוגעים בסוגייה ומקדם שינוי ברבדים השונים שלה, טיפול נחוש בערעור המשילות בנגב, בפשיעה, בפוליגמיה, בניכור למדינה, לצד השקעה חסרת תקדים בפיתוח החברתי והכלכלי של החברה הבדואית.
"יש לנו דרך ארוכה ויש תהליכי עומק שצריך לקדם, אבל הצלחנו לייצר הצלחות מהירות ומדידות ועם נראות ברורה על מנת לתת לכל השותפים לתהליך מוטיבציה. אין קיצורי דרך בעניין הזה.

2 צפייה בגלריה
הפגנה של המגזר הבדואי בעניין הסדרת ההתיישבות
הפגנה של המגזר הבדואי בעניין הסדרת ההתיישבות
הפגנה של המגזר הבדואי בעניין הסדרת ההתיישבות
(צילום: הרצל יוסף)

"לאחרונה הודעתי על תוכנית 'חוק וסדר' שאוביל בממשלה הבאה. התוכנית מדברת על הוספה של עוד 5,000 שוטרים, עוד 26 פלוגות מג"ב במילואים, ועוד 30 אלף מתנדבים במשמר הישראלי. אנחנו צריכים להרחיב את השיטור העירוני. מתוך 257 רשויות שיש בישראל, יש היום יחידות שיטור עירוני רק ב־75 יישובים. אנחנו צריכים להרחיב את השיטור העירוני לכל יישוב במדינה. אני בטוח שהצעדים האלה יחזקו את הביטחון האישי ויורידו את הפשיעה".
האם אתה תומך בהקמת שדה התעופה הבינלאומי השני של מדינת ישראל בנבטים, סוגיה שכבר מתגלגלת בממשלה ובמשרדים הנוגעים בדבר לא מעט שנים?
"כמובן שאני תומך בהקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים. אחת ההבטחות הראשונות שקיימנו הייתה לבטל את ההחלטה על הקמת השדה המשלים ברמת דוד. לשדה תעופה אזרחי בנבטים יש הרבה יתרונות. מעבר לחזון הגדול יש לשדה תעופה בנגב עוד יתרונות רבים על פני החלופות. הפגיעה הסביבתית של השדה צפויה להיות נמוכה ביותר, הנגישות התחבורתית שלו צפויה להיות גבוהה, הוא צפוי לחזק חברתית וכלכלית את אוכלוסיית הנגב, והוא רחוק באופן יחסי ממרכזי אוכלוסייה לעניין רעש מטוסים לעומת חלופות אחרות".
במערכת הביטחון, ובעיקר בחיל האוויר, מתנגדים בעקביות לתוכנית להקים שדה תעופה בנבטים.
"לגבי האפשרות לחיים בצוותא של השדה האזרחי לצד השדה הצבאי, אני סבור שהנושא לא לובן עד תום. דיון בלב פתוח ונפש חפצה בנושא יוביל למציאת פתרון מאוזן בין הצורך האזרחי בשדה תעופה בינלאומי נוסף לבין הצרכים של לחיל האוויר".

פתרונות יצירתיים

גם סוגיית הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב מתגלגלת לפתחן של ממשלות ישראל זה שנים ארוכות. "נושא הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב לא יכול להיות מנותק מהשאלה הקודמת בנושא המשילות", מציין ראש הממשלה. "למעשה, נושא ההסדרה הוא מהמשמעותיים ביותר בהקשר הזה. העברנו את הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית לסמכותו של שר הרווחה, מאיר כהן, שהוא איש הנגב, מכיר את הסוגיה המורכבת הזאת וחי אותה כל חייו".
מה בעצם נעשה בנושא הזה?
"נעשתה פעילות אינטנסיבית כלפי בנייה בלתי חוקית לצד פתרונות יצירתיים של הסדרת ההתיישבות. בין היתר אישרה הממשלה את הקמתם של שלושה יישובים (חאשם זאנה ליד נבטים, רחמה ליד ירוחם ועבדה ליד עבדת - ע.ב.מ) ותכנון שכונות סביב היישובים הקיימים שאליהם עתידה להתכנס הפזורה. אושרה גם הקמת מרכזי שירות שיהוו זרז להתכנסות למגורים מוסדרים.
קראו גם:
"בחודש ספטמבר האחרון פתחנו בית ספר בחאשם זאנה, אחד היישובים החדשים. זו הפעם הראשונה שהתהליך נעשה יחד עם ההנהגה של החברה הבדואית ולא לעומתה. אם יש סיכוי לחולל שינוי עמוק, זה כך. כמובן שהדרך עוד ארוכה ונמשיך לטפל בסוגייה המורכבת הזאת בנחישות וברגישות. ההסדרה של ההתיישבות, חיזוק המשילות בכלל התחומים והפיתוח החברתי־כלכלי של החברה הבדואית שזורים זה בזה ומשרתים זה את זה".
רשימת "יש עתיד" בראשותו של לפיד כוללת גם את ח"כ יסמין סאקס־פרידמן, תושבת באר־שבע, שצפויה להמשיך לעוד קדנציה בכנסת. ראש הממשלה מרעיף שבחים על ח"כ סאקס־פרידמן, לשעבר חברת מועצת עיריית באר־שבע, ומי שעשתה היסטוריה כשהפכה לאישה הראשונה מבירת הנגב המכהנת בכנסת.
"יסמין היא פעילה חברתית בנשמתה שעוסקת בסיוע למעוטי יכולת ודיור ציבורי ולמען רווחת בעלי חיים", מציין לפיד. "היא הביאה לכנסת רוח חדשה וטובה והיא מייצגת את באר־שבע בגאווה גדולה".