מאז חיסולו של בני שלמה, ראש ארגון הפשיעה ממושב חלץ, בתחנת דלק בדרך השבעה בסמוך לחולון, נכנסה מלחמת הכנופיות בדרום להקפאה. בפעם הראשונה מזה יותר משנתיים חזר השקט לרחובות, אך מתחת לפני השטח מתכוננים ארגוני הפשיעה ליום שאחרי. במשטרה מתייחסים לשקט המתוח בכובד ראש ונערכים בכוחות מתוגברים למאבקי שליטה או לניסיונות נקמה שעלולים להיות עקובים מדם.
5 צפייה בגלריה
בני שלמה ושלום דומרני בצעירותם, לפני שהפכו לאויבים
בני שלמה ושלום דומרני בצעירותם, לפני שהפכו לאויבים
תמונה נדירה: בני שלמה ושלום דומרני בצעירותם, לפני שהפכו לאויבים
(צילום: מוטי קמחי)
מהצד של שלמה סומן כיעד לחיסול יד ימינו ויורשו הפוטנציאלי אייל נגר מאשדוד. מנגד התקבלו התראות על ניסיונות פגיעה ביריבו המושבע של שלמה, שלום דומרני ששוהה בימים אלה במרוקו, ובשותפיו עמוס לביא מרחובות ומיכאל מור, ראש ארגון הפשיעה מנהריה שמרצה עונש מאסר בכלא. לטענת גורמים במשטרה הוצאו חוזים על ראשיהם של העבריינים הבכירים ומסרים ברוח זו הועברו אליהם.
"רשת היריבויות שטווה בני שלמה במהלך השנים כוללת עשרות אנשים וארגונים, בהם גם הג'רושים מהם הגיעו החשודים ברצח", אומר גורם בימ"ר לכיש. "כולם מסומנים כיעד לנקמה. השטח מאוד נפיץ, חם ורגיש".
גורמים במשטרה וגורמים עבריינים עימם שוחחנו מעריכים כי זה רק עניין של זמן עד שמפת הפשיעה באזור תשתנה. "לפי מה שמסתמן כרגע, לא יהיה ארגון אחד שישלוט באזור בצורה חזקה ומסיבית כמו שהיה בעבר", אומר גורם עברייני המכיר את השטח. "אצל חלק מהארגונים יהיה כאוס מסוים ואנשים אולי יעברו מארגון כזה לארגון אחר. נכון לעכשיו חלק מהגורמים ממתינים לראות האם אנשיו של שלמה יצליחו לשקם את הארגון לפני שהם יחליטו על הצעד הבא".

"דומרני ידע להתפשר והשתקם"


מאז הרצח שומרים בארגון של שלום דומרני על שקט מופתי, בניגוד לחברו עמוס לביא מרחובות שחגג את מותו של שלמה בחאפלות והפיץ סרטונים ברשתות החברתיות.

5 צפייה בגלריה
שלום דומרני
שלום דומרני
שלום דומרני
(צילום: חיים הורנשטיין)

זמן קצר לפני הרצח נסע דומרני למרוקו יחד עם בנו הצעיר (17), שלאחרונה נחשף כי היה יעד לחיסול בשתי הזדמנויות. לפני כעשר שנים הקים דומרני מספר עסקים במרוקו שמגלגלים לפי הערכות עשרות מיליוני שקלים. מי שהיה אחראי על ניהול העסקים מטעמו של דומרני היה העבריין ליאור חדד מאשקלון שנאשם ברצח ציון יאנה בשנת 2012. על פי האישומים, חדד מסר לכאורה רכב במתנה ליאנה והפעיל מטען חבלה שהוטמן במכונית.
לאחר מכן נמלט חדד למרוקו ורק השנה נעצר בנתב"ג לאחר שגורש ממרוקו במסגרת הסכם הסגרה עם ישראל. לדברי גורמים במשטרה, מאז מעצרו של חדד נותרו עסקיו של דומרני מיותמים והוא נסע למרוקו כדי להסדיר את ענייניו. לאחר חיסולו של שלמה האריך את דומרני את שהותו במרוקו, ככל הנראה כדי להימנע מפעולות נקם מצד אנשיו של שלמה.
מקורבו של דומרני סיפר כי הוא לקח עימו את בנו הצעיר כדי להגן עליו מפני יריביו. "הוא הבין ששם הוא יוכל לשמור על הבן שלו הרבה יותר טוב ממה שיעשו מאבטחים צמודים בארץ", אומר המקורב. "סביר להניח שהוא יישאר במרוקו עוד כמה שבועות, אבל לא לתקופה ארוכה כמו בעבר. בכל זאת, הוא עם הבן שלו שצריך גם את המשפחה שלו".
אותו מקורב טוען כי דומרני הצליח לשקם את מעמדו תוך זמן קצר יחסית מאז ששוחרר מהכלא לפני כשנה. במשטרה העריכו בזמנו כי המאסר הממושך יחליש משמעותית את הארגון של דומרני וייתכן כי גורמים עבריינים חדשים ישתלטו על חלק מעסקיו בכוח ובאיומים.
"מאז השחרור דומרני עבד קשה כדי להתאחד עם גורמים שונים, בהם אפילו יריבים שלו כמו מיכאל (מישה) טנסקי מהמאפיה הרוסית", אומר אותו מקורב. "הוא ידע להתפשר עם האחים לביא ואפילו לשלם כסף על בוררויות ביניהם. הוא ידע שרק ככה הוא יצליח ועובדה שהוא הצליח לשקם במהירות את הארגון שלו. בני שלמה לעומת זאת רדף אחרי עסקאות וכסף ונרצח במסגרת ניסיון לסגור עוד עסקה".

"לנגר יש פוטנציאל להיות היורש"


בארגון של שלמה יצטרכו להשקיע מאמצים עילאיים כדי למנוע את קריסתו. לשלמה אין בני משפחה שיכולים לרשת את מקומו: ילדיו צעירים ואחיו שלום, שהיה שותפו, נרצח לפני כשש שנים בפתח ביתו במושב תלמים.

5 צפייה בגלריה
בני שלמה
בני שלמה
שאלת הירושה. בני שלמה
(צילום: הרצל יוסף)

עניין ההובלה הוטל על כתפיו של מספר 2 בארגון, העבריין אייל נגר שמתגורר באשדוד. כששלמה ריצה עונש מאסר של 20 חודשים בכלא, היה זה נגר שניהל את עסקיו ונלחם כדי לשמור על הארגון מפני השתלטות של כנופיות מתחרות. בלוויה של שלמה, שנערכה במושב חלץ, הצביעו החברים על נגר כמי שימשיך את העבודה וינווט את הארגון.
"יש לאייל נגר את הפוטנציאל להיכנס לנעליו של בני שלמה", אומר גורם המעורה בנעשה בארגון. "הוא עקשן ויש לו יכולת להוביל, אבל כדי להיות מנהיג הוא יצטרך להראות תכונות נוספות כמו היכולת לפשר ולגשר וזה לא פשוט בכלל".
נגר שולט באופן כמעט בלעדי בעסקיו של הארגון באשדוד ובחלקים גדולים ביישובי לכיש הסמוכים לאשקלון ולקרית גת. יש לו קשרים טובים עם המאפיה הגרוזינית מאשדוד, המאפיה הקווקזית באשקלון ואפילו עם ראש המאפיה הירושלמית איציק בר מוחא שמתגורר ביבנה. הוא נחשב לאדם חסר פחד ובעל כישורי הישרדות מרשימים.
נגר (36) שרד מספר ניסיונות חיסול ביניהם הדקירות בגן העיר באשדוד בשנת 2019. נגר ישב בבית קפה במתחם כשאלמונים התקרבו אליו בניסיון לדקור אותו. הוא ניסה להימלט, אך בסופו של דבר נתפס ונדקר מספר פעמים בפלג גופו העליון. לפני כחודשיים סוכל ניסיון חיסול שעל פי החשד היה מכוון לנגר: מטען נפץ הונח על אופנוע באשדוד אך נוטרל על ידי המשטרה.

5 צפייה בגלריה
אייל נגר ורעייתו אופירה. רכבי יוקרה ומסיבות ראווה
אייל נגר ורעייתו אופירה. רכבי יוקרה ומסיבות ראווה
אייל נגר. רכבי יוקרה ומסיבות ראווה
(צילום: פרטי)

"אייל נגר הוא כמו חתול רחוב", אמר מכר שגדל איתו ברחובות. "אין בו פחד, גם כשהוא היה בחור צעיר הוא לא חשש משום דבר. הייתה לו תעוזה ואם הוא קיבל החלטה הוא הלך איתה עד הסוף". מקורב אחר הוסיף: "הוא הצליח להינצל מאימת יריביו ולהתחמק מהמשטרה שמנסה להכניס אותו מאחורי סורג ובריח". חבר אחר אמר כי לנגר ושלמה יש תכונות דומות: "שניהם תימנים עקשנים חסרי תקנה".

"אוהב את החיים הטובים"


נגר גדל בשכונת המצוקה כפר גבירול ברחובות ונכנס לעולם הפשע בתחילת שנות העשרים לחייו. הקשר עם שלמה נרקם כשהעבריין ממושב חלץ התגורר תקופה מסוימת ברחובות יחד עם אמו ושני אחיו. שלמה ואחיו שלום התרועעו עם האחים לביא אך תוך זמן קצר הסתכסכו עמם. כששלמה חזר למושב חלץ הוא הצטרף לארגון של דומרני שהתגורר בזמנו במושב עוצם והפך ליד ימינו. לאחר שהשניים הסתכסכו על רקע כספי פרש שלמה מהארגון והקים ארגון מתחרה. נגר חברו הצטרף אליו והפך לאט לאט ליד ימינו.
בשנת 2015 הורשע נגר במעורבות בניסיון חיסול של אחד האחים במשפחת לביא באמצעות הנחת מטען חומר נפץ. הוא נכנס לכלא והשתחרר בשנת 2018. לאחר שחרורו עזב נגר את רחובות ועבר להתגורר במושב חלץ. בהמשך התבסס באשדוד, נישא לאופיר ולשניים נולדו שני ילדים. בני הזוג מנהלים אורח חיים ראוותני ונהנתני כמקובל בקרב עבריינים בכירים. הם נוסעים ברכבי פאר (ג'יפ מסוג ריינג'רובר ו־BMW), מרבים לערוך מסיבות ולנסוע לחו"ל.
לאחר הרצח של שלמה פנתה המשטרה לנגר והתריעה בפניו כי הוא עלול להיות הקורבן הבא במסע הנקמה נגד הבוס לשעבר. השוטרים המליצו לו להנמיך פרופיל, אך לדברי מקורביו הוא מסרב להתרגש מההתראות ומתכוון להתמקד בשיקום הארגון של שלמה.
להערכת גורמים במשטרה, הארגונים שמקורבים לשלמה, ביניהם המאפיה הקווקזית מאשקלון וחברי הכנופיה הגרוזינית מאשדוד, ישמרו אמונים לשלמה ויעניקו לנגר תקופת חסד במהלכה יימנעו מלקבל החלטות לגבי עתידם.
"אם הארגון של שלמה יקרוס ייתכן שחלק מהארגונים הקטנים יותר יתפצלו או שינסו להעצים את כוחם", אמר גורם במשטרה. "הסיכוי שהם יחברו לארגונים היריבים של דומרני והאחים לביא קטן מאוד". עם זאת, במשטרה חוששים כי ניצוץ קטן יבעיר אש גדולה ועושים את כל המאמצים כדי למנוע מרחץ דמים ברחובות.

קראו גם:
פורסם לראשונה: 21:32, 19.10.22