קרוב ל־30 אלף סטודנטים יפתחו בתחילת השבוע הבא את שנת הלימודים האקדמית במוסדות להשכלה גבוהה בבאר־שבע, בפרט, ובאזור הנגב בכלל. מרביתם של הסטודנטים יחבשו את ספסלי הלימודים באוניברסיטת בן־גוריון, המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, המכללה הטכנולוגית באר־שבע והמכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר־שבע.
4 צפייה בגלריה
רחוב רינגלבלום
רחוב רינגלבלום
אזור מבוקש. מתחם רינגלבלום
(הרצל יוסף)
חלקם הגדול של הסטודנטים צפוי להתגורר במהלך שנת הלימודים בדירות שכורות ברחבי העיר באר־שבע, כאשר רובם, כך מתברר, כמו עמיתיהם בשנים הקודמות, מעדיפים למצוא דירה סמוך ככל האפשר לקמפוסים של המוסדות להשכלה גבוהה בבירת הנגב.

בהשפעת הקורונה

"הסטודנטים באוניברסיטת בן־גוריון מעדיפים להתגורר בדירה שכורה קרוב ככל שניתן לקמפוס האוניברסיטה", מעיד יו"ר האגודה הסטודנטיאלית באוניברסיטת בן־גוריון, ברק דביר. "כמו שאנשים מעדיפים לגור סמוך למקום העבודה שלהם ולשלוח את ילדיהם למסגרות חינוכיות סמוך לבית, כך גם הסטודנטים, שאינם שונים מהם בכל הקשור להעדפות מבחינת מגורים בתקופת לימודיהם".
מבחינת סדרי עדיפויות של הסטודנטים, אין חדש תחת השמש, אם כי לדברי דביר, "תקופת הקורונה קצת שינתה את תפיסת עולמם בכל הקשור לפתרון מגורים, והיום כבר יש סטודנטים שמוכנים להתגורר בדירות שכורות גם בשכונות מרוחקות יותר מקמפוס האוניברסיטה, שמבחינתם יש בהן קהילה תומכת לשיפור איכות חייהם".
לאור זאת, השכונות שהיו ועדיין נותרו כמועדפות ביותר על הסטודנטים המבקשים לשכור דירה בבאר־שבע הן שכונות ב', ג' ו־ד', בהן מתרכזת הקהילה הסטודנטיאלית בעיר.
יש לציין כי בשנה שעברה נחנך גם כפר הסטודנטים בשכונת רמות בבאר־שבע, המאכלס כ־1,000 סטודנטים. נכון לעכשיו, כך עולה מנתוני אגודת הסטודנטים, התפוסה בו לקראת לפתיחת שנת הלימודים הקרובה היא כמעט מלאה.

4 צפייה בגלריה
רחוב סנהדרין
רחוב סנהדרין
רחוב סנהדרין בשכונה ד'
(הרצל יוסף)


קיראו גם:


עלייה במחירים

וכמה זה עולה? "עליית מחירי השכירות לא פוסחת גם על באר־שבע", מציין דביר, "אם כי הם נותרו בין הנמוכים ביותר בהשוואה לערים אחרות, בהן פועלים מוסדות להשכלה גבוהה. ברור שהמחירים משתנים בהתאם לשכונות ולאזורי הביקוש".
המחיר הממוצע לדירת שני חדרים באותן שכונות הסמוכות לאוניברסיטה עומד על 1,800-2,000 שקל בחודש. מחיר ממוצע לדירת שלושה חדרים באותן שכונות עומד על 2,600-2,800 שקל בחודש, ואילו דמי השכירות לדירת ארבעה חדרים באותן שכונות עומדים בממוצע על 3,600-3,800 שקל בחודש.
בכפר הסטודנטים בשכונת רמות מחירי השכירות עומדים על 2,600 שקל לחודש לדירה בת שלושה חדרים.
"בהשוואה לשנים קודמות יש עלייה מסוימת במחירי הדירות השכורות", מעיר דביר. "בקיץ האחרון היתה התעוררות בקרב הסטודנטים נגד עליית המחירים הזו תוך קריאה לבעלי הדירות שלא להעלות את המחירים. בחלק מהמקרים המחאה הזו מנעה עלייה חדה במחירי השכירות. אני לא אתפלא, אם יש בעלי דירות, אשר התעקשו להעלות את המחירים, שנשארו עם דירות ריקות לאחר שלא הצליחו להשכיר את הנכס לסטודנטים".

4 צפייה בגלריה
ברק דביר
ברק דביר
ברק דביר
(איתן זיסקינד)

תמהיל מגוון

בעלי משרד התיווך 'שנדור נדל"ן' בבאר־שבע דור אלימלך ושנהב אלקיים, מאפיינים את תמונת המצב של שכירות הדירות הסטודנטיאלית בבירת הנגב. "השכונות הסמוכות ביותר למוסדות ההשכלה הגבוהה בעיר, הן גם המבוקשות ביותר מצד הסטודנטים", הם אומרים. "לגבי אוניברסיטת בן־גוריון, הביקוש הזה מוצא את ביטויו בשכונות ג', ד', ו' הישנה, ויש גם סטודנטים שמתרחקים מעט ושוכרים דירה בשכונה ב' במחירים קצת יותר גבוהים, ויש אפילו כאלה ששוכרים דירות במגדלי המגורים בשדרות רגר ובשכונת רמות. התמהיל הוא מגוון והמחירים בהתאם. לגבי מכללת סמי שמעון והמכללה הטכנולוגית בשכונה א', הדירות המבוקשות הן אלה שברחובות ביאליק, בזל והמשחררים".
תמונת המצב בכל הקשור לשכירת דירות לסטודנטים בבאר־שבע מצביעה על כך שלמעשה היצע הדירות הפוטנציאליות עבור הסטודנטים בעיר גדול מהביקוש. מציאות יוצאת דופן בהשוואה לערים אחרות, הנובעת מעובדת תוספת כ־1,000 יחידות דיור בשנים האחרונות באזורים הסמוכים לאוניברסיטת בן־גוריון ולמכללות השונות בעיר.
מדובר בכ־600 יחידות דיור בכפר הסטודנטים בשכונת רמות, ובמאות נוספות של יחידות דיור במגדל הספורט ברחוב יצחק אבינו ובמתחם הבלוק במרכז הנגב ובמגדל "אוקספורד" ברחוב בזל בשכונה א' בסמוך למכללת סמי שמעון, שרובו ככולו מותאם לאוכלוסייה סטודנטיאלית.

4 צפייה בגלריה
אלימלך ואלקיים
אלימלך ואלקיים
אלימלך ואלקיים
(פרטי)

משופצת עולה יותר

על פי אלימלך ואלקיים, דמי השכירות בדירה משופצת ומרוהטת הממוקמת בסמוך לקמפוס אוניברסיטת בן־גוריון נעים בין 1,200 - 1,300 שקל לחדר בחודש. דמי השכירות החודשיים בדירה לא משופצת ולא מרוהטת פוחתים במקרה הזה בכ־30 אחוז ונעים בין 900-1,000 שקל. יש גם סטודנטים שמרחיקים מעט מהקמפוס ושוכרים דירה במגדלי המגורים החדשים בשדרות רגר תמורת 1,500 שקל בחודש.
גם לגבי הסטודנטים במכללת סמי שמעון ובמכללה הטכנולוגית התמונה דומה, אם כי המחירים נמוכים יותר. ככל שמדובר בדירה קרובה למכללות ומשופצת ומרוהטת, דמי השכירות החודשיים נעים בין 1,000-1,100 שקל לחדר. דמי השכירות לדירה לא משופצת ולא מרוהטת נעים בין 800-850 שקל לחדר בחודש.
"מגמת שכירת הדירות הסטודנטיאליות לא השתנתה", אלימלך ואלקיים מציינים, "חשוב להדגיש כי באזורי המגורים הסטודנטיאליים המחירים לא השתנו בשיעור גבוה, אולי באחוזים בודדים של שלושה־ארבעה אחוזים, אם בכלל. אנחנו נתקלים בלא מעט מקרים בבעלי דירות באותם אזורים שנתקעו עם הנכס מבלי יכולת להשכיר אותו. יש מקרים שבמקומות הסמוכים ליד המוסדות להשכלה גבוהה בעיר המחירים אפילו ירדו, כי כמות הדירות המוצעת עולה על הביקוש של הסטודנטים. צריך לזכור שמספר הסטודנטים באוניברסיטה ובמכללות בעיר נשאר פחות או יותר יציב, ומנגד, נוספו מאות יחידות דיור שמהוות פוטנציאל מגורים לסטודנטים. זה מה שגורם לשינוי המזערי במחירי השכירות באזורים הסטודנטיאליים".