משואת יהודי אירופה לטבח ביישובי עוטף עזה דרך משקפי מציאות מדומה: במסגרת קורס אקדמי באוניברסיטת בן גוריון הצטרפו בימים אלה תלמידי הקורס לניהול מורשת ופנאי במחלקה לניהול תיירות ופנאי למסע וירטואלי באתרי השמדה באושוויץ וביישובי העוטף שלאחר מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
סטודנטים במסע הוירטואלי
סטודנטים במסע הוירטואלי
סטודנטים במסע הוירטואלי
(צילום: פרופ' יניב פוריה)

הקורס סומן עוד לפני תחילתו ככזה שעלול לעורר חילוקי דעות בין הסטודנטים, במיוחד כשמדובר במחלקה בה לומדים סטודנטים יהודים, ערבים, נוצרים, מוסלמים, דתיים וחילוניים ושאחד מהתלמידים, שחק מדר ז"ל, נרצח במסיבת ה'נובה' ליד רעים.
מצוידים במשקפי תלת מימד, הצטרפו תלמידי הקורס למסע וירטואלי קשה לצפייה. תחילה הוצג למגד עיניהם "ניצחה הרוח – 360 מעלות באושוויץ", שחשף אותם למראות הקשים ולגבורה היהודית מאחורי גדרות התיל ובדרך למשרפות ולתאי הגזים. עוצמת החוויה ניכרה היטב על פני הסטודנטים שהתקשו להסתיר את סערת הרגשות שפקדה אותם.

2 צפייה בגלריה
סטודנטים במסע הוירטואלי
סטודנטים במסע הוירטואלי
סטודנטים במסע הוירטואלי
(צילום: פרופ' יניב פוריה)

"הביקור הווירטואלי באושוויץ", סיפרה אסתי רפאלי, אחת הסטודנטיות בקורס, "הרגשתי שאני במרחק של פסיעה מהרכבות, מהמשרפות ומתאי הגזים". סטודנט נוסף, אייל שלו, ציין כי "בתור דור שלישי לשורדי שואה, שביקר באושוויץ אי שם בגיל 17, אני יכול להגיד שהביקור הווירטואלי במחנה ההשמדה הארור הזה סיפק זוית אחרת. מאוד התרגשתי. לא חשבתי שניתן יהיה להפנות את הטכנולוגיה למטרה כל כך חשובה ונעלה כמו הנחלת מורשת השואה".
המסע המדמה מציאות במחנה אושוויץ הוא פרי יוזמתן של שלוש נשים חרדיות, בוגרות לימודי קולנוע, מרים כהן, חני קופולוביץ' ויוטי ניימן. שלושתן, כמו רבים ורבות מהחברה החרדית, לא השתתפו במסע לפולין במסגרת לימודי התיכון. כמי שזכר השואה והנצחתה הוא ערך חשוב עבורן, הן החליטו לגייס את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר ובסיוע טכנולוגיית vr הפך המסע האמוציונלי לנחלת רבים בחברה החרדית.

לגעת בפיח על הקירות


הביקור הווירטואלי באושוויץ עורר הדים נרחבים ורבים ביקשו לקחת בו חלק. בעקבות אירועי השביעי באוקטובר הגיעו היוצרות החרדיות ליישובי עוטף עזה ותיעדו את פשעי המלחמה של מחבלי החמאס.
במסגרת הקורס וכדי להכיר בעוצמה הגלומה במציאות הווירטואלית, סיירו הסטודנטים בבארי ובכפר עזה, שספגו אבדות רבות במתקפת הטרור של החמאס ובתים רבים גם נהרסו באותה שבת שחורה.
"ראינו היטב מה קרה שם בתוך הבתים", סיפר הסטודנט אייל שלו, "ממש יכולנו לגעת בפיח שעל הקירות וכל זה מבלי ממש לבקר שם". הסטודנטית אסתי רפאלי הוסיפה וציינה, כי "התחושה שאני מסתובבת בין ההריסות וכתמי הדם ובני משפחות הנרצחים והחטופים מדברים איתי היתה עבורי חוויה עוצמתית. מראה עיניים חזק יותר מכל הסיפורים ששמעתי".
מרצה הקורס, פרופ' יניב פוריה, סבור שהסטודנטים מודעים כעת לפוטנציאל העצום הגלום במציאות הווירטואלית. "בעוד כמה שנים בודדות", מציין פרופ' פוריה, "רוב הביקורים באתרי המורשת יתקיימו באופן וירטואלי. הסטודנטים והסטודנטיות גם למדו כיצד המציאות הווירטואלית מאפשרת לכל אחד ואחת ליצור חווית ביקור התואמת את השקפת עולמו".

קראו גם:

ברוח דבריו של דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, סיכם פרופ' פוריה ואמר, כי "היסטוריה עושים, אבל לא פחות חשוב – היסטוריה מנגישים. מי שיתעלם מהמציאות הווירטואלית, מסתכן בכך שההיסטוריה שלו תישכח ולא תהפוך למורשת".