ערב חג הפסח, הבקשות לסיוע למצרכי מזון של נזקקים ומעוטי יכולת הולכות ומתרבות. כמות הפונים גדלה באופן די חד השנה, כך מדווחים בעמותות. בנוסף, בעלי עסקים שבעבר תרמו לנזקקים ביד נדיבה, נקלעו לקשיים בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", ונאלצו להפסיק את תמיכתם בעמותות.
2 צפייה בגלריה
יעקב כהן עם מתנדבים שמסייעים לחקלאים
יעקב כהן עם מתנדבים שמסייעים לחקלאים
יעקב כהן עם מתנדבים שמסייעים לחקלאים
(צילום: יצחק דדון)

בעמותה של יעקב כהן מאופקים מחלקים חבילות מזון ובמקביל מסייעים לחקלאים מהעוטף למכור את תוצרתם. כהן, עוסק בהתנדבות מזה כשלושה עשורים למען הנזקקים, ולא חוסך מזמנו ומכספו על מנת שמשפחות רבות יחגגו את החג ויסבו סביב שולחן ליל הסדר עם המצרכים הבסיסיים לפסח.
"המלחמה פגעה בתורמים רבים", מספר כהן, "בעלי עסקים שהיו התורמים העיקריים, נקלעו לקשיים, חלקם היו במילואים והעסקים שלהם נסגרו. הכנסתם של בעלי עסקים אחרים נפגעה".
העמותה של כהן מנסה לגייס מצרכים עבור מאות משפחות מאופקים ומיישובי הנגב, וכפי שאומר כהן, "אני מקווה שנעמוד בדרישות כשהמטרה שלנו לספק לאנשים מוצרי מזון לפסח כדי שיוכלו לקיים סדר כהלכתו".
כהן והמתנדבים שלצידו לקחו על עצמם השנה לסייע לחקלאים מהעוטף לשווק את תוצרתם במחירים השווים לכל כיס.
"נרתמתי לסייע לחקלאים מהעוטף שנפגעו בגלל המלחמה, אני עושה זאת יחד עם המתנדבים ברצון ובשמחה. כמו שאומרים 'כל ישראל ערבים זה לזה', כולם כאן יוצאים נשכרים, החקלאים וגם הלקוחות, ואין דבר טוב יותר לפני החג לסייע לכולם. זו המחויבות שלנו וזו הערבות ההדדית".

לתת מענה


בעמותת "למען אחיי ורעיי" בראשות יעקב אוחיון, נלחמים על כל תרומה ותרומה כדי לעמוד בכמות הפניות שהולכת וגדלה ככל שהחג מתקרב.

2 צפייה בגלריה
יעקב אוחיון. העמותה תחלק תלושים
יעקב אוחיון. העמותה תחלק תלושים
יעקב אוחיון. העמותה תחלק תלושים
(צילום: פרטי)

"משנה לשנה הולך ונהיה יותר קשה", מספר אוחיון, "היקף התרומות הולך ויורד, ואילו היקף הבקשות הולך ועולה. מאז השבעה באוקטובר אנשים עדיין מכסים חובות של חודשים קודמים. גם אנשים נורמטיביים מגיעים למצב נואש ואומרים לי 'יעקב, אין לנו אוכל לשבת'. אנשים משלמים על חובות, חיים על מה שנשאר להם בעבר, ואנחנו צריכים לטפל בהם בהווה".
בעמותה של אוחיון יצאו השנה בקריאה לתושבי הדרום לאמץ משפחה לחג. מי שרוצה לסייע למשפחות יכול לפנות לעמותה ולקבל את פרטיה, וכך יוכל להעביר ישירות מוצרים לחג לאותה משפחה שעימה יצר קשר.
"אנחנו אומרים לאנשים, אל תתרמו כסף, תעבירו ישירות למשפחות, אתם יכולים להעביר מוצרים כמו בשר, דגים, עופות, זה מה שאנשים מבקשים", אומר אוחיון.
מלבד סניף העמותה שפועל בבאר־שבע, נפתח גם סניף בנתיבות: "חסד נטו נתיבות", שנותן מענה לערים ויישובים נוספים באזור. בסך הכל תחלק העמותה כ־650 חבילות ותלושי מזון למשפחות. "מה שאני אומר, שתמיד נזכה לתת לכולם בשפע גדול וביד רחבה, זה החלום שלי, תמיד בחסד", אומר אוחיון.

קראו גם:

בנוסף, עמותת "באר־שובע" הוותיקה נערכת לחלק למעלה מ־1,000 חבילות מזון, 1,400 ארוחות ו־200 תלושי קנייה.
מנכ"ל העמותה, ארז נגאוקר: "אנחנו רואים עלייה חדה בביקוש לחבילות חג ולסיוע במזון. השפעת המלחמה ללא ספק משפיעה על המצב, ובזכות עסקים ותושבי הנגב היקרים, אנחנו משתדלים לעמוד בביקושים, ולתת מענה לכל פונה".
אחד הפונים לעמותת "באר־שובע" שביקש סיוע, סיפר: "כל שנה המצב קשה, והשנה בגלל המלחמה המצב בכי רע, אני מתבייש לפנות ולהושיט יד לסיוע, אבל אין לי ברירה. אני חי מקצבה שבקושי מספיקה לתרופות, בזכות הסיוע של העמותה אצליח לחגוג את החג בכבוד".