סערה ראשונה בערד מאז הבחירות המקומיות על רקע המתח הגואה בעיר בין האוכלוסיה החילונית לחרדית. הטריגר לסערה מגיע בעקבות ההחלטה לסגור את בית הספר היסודי "חלמיש" בתום שנת הלימודים הנוכחית.
3 צפייה בגלריה
בית הספר חלמיש בערד
בית הספר חלמיש בערד
בית הספר חלמיש בערד
(צילום: עירית מור)

על פי התכנון המקורי, בית הספר היה אמור לעבור לאחריות גורמים בחינוך החרדי. גם צפירת ההרגעה של העירייה שהודיעה בעקבות הסערה כי, "הוחלט לעצור בשלב זה את כל ההחלטות בנוגע למבנה בית הספר", לא ממש משכנעת את ההורים שהגיבו בצורה קשה.
קצת רקע: בשל מצוקת מבנים לחינוך החרדי, עתרו גורמים חרדים בעיר לבג"צ בשנה שעברה על מנת שמבנה בית הספר הדמוקרטי בעיר יעבור אליהם, אולם בית המשפט טרם הכריע בסוגיה.

3 צפייה בגלריה
יאיר מעיין
יאיר מעיין
יאיר מעיין
(צילום: הרצל יוסף)

ראש העירייה הטרי, יאיר מעיין, הסביר בפנייתו לתושבים, כי "לאור התביעה המשפטית שהוגשה על ידי מוסדות חסידות גור כנגד העירייה וכנגד משרד החינוך לקבלת בית הספר 'קדם' (בית הספר הדמוקרטי בערד - י.ל) ובעקבות צמצום משמעותי של מספר התלמידים בבתי הספר הממלכתיים בעיר ל־120 במחזור, דבר שמרוקן את מוסדות החינוך בעיר, קיבלנו החלטה עקרונית יחד עם מנהלת אגף החינוך על סגירת בית הספר 'חלמיש' בתום שנת הלימודים הנוכחית, והעברת המבנה לתלמידי החינוך החרדי, להם מחסור גדול בכיתות הלימוד. ההחלטה הסופית תתקבל בתיאום מול משרד החינוך ובחסות בית המשפט".

"זה המבחן שלנו"


החלטה זו גרמה לתסיסה גדולה בקרב הורים לתלמידים בבית הספר הוותיק. אמא לילדים שלומדים בבית הספר אמרה בתגובה: "בית הספר 'חלמיש' הוא הבית שלנו. לא ניתן שיגרשו אותנו מהבית שלנו".
הורה אחר הוסיף: "תבנו בית ספר חדש. חסרים שטחים בעיר?".
אחת ההצעות שהועלתה היא לצאת להפגנה גדולה נגד הההחלטה. אחד הגורמים מאחורי היוזמה ציין: "למסור את בית הספר 'חלמיש' לחסידות גור זה לשנות את צביון השכונה".
ראש העירייה לשעבר, עו"ד ניסן בן חמו, הגיב בזעם, וציין כי ההחלטה היתה צפויה והוא הזהיר מפניה. "חדשות רעות אך צפויות", ציין בעמוד הפייסבוק שלו. "כמו שאמרנו, ערד עומדת למכירה פומבית, וזאת עובדה".

3 צפייה בגלריה
ניסן בן חמו
ניסן בן חמו
ניסן בן חמו
(צילום: חיים הורנשטיין)

בן חמו קרא להורים לצאת למאבק ולא להתפשר: "אם לא ניאבק, אתם תצטרכו לחפש לילדיכם בית ספר אחר. לא להאמין שלמעלה מ־250 ילדים יאבדו את בית הספר בגלל הסכם קואליציוני".
עוד אמר בן חמו בפנייתו לתושבים: "זה המבחן שלנו כקהילה וכעיר שיש בה ערבות הדדית. היום זה 'חלמיש', מחר זה אתם, מרעידים את העיר ולא נותנים למסור בתי ספר של החינוך הממלכתי".

הקפאת מצב


הלחץ הציבורי עשה את שלו, ולאחר תגובות של הורים כי הם לא יוציאו את ילדיהם מבית הספר, ולאחר שהתארגנו להפגין ולמחות כחלק מהמאבק על צביונה של העיר, נסוגה העירייה מהחלטתה.

קראו גם:

ראש העירייה, יאיר מעיין, פנה לתושבים והודיע להם: "אני קשוב לרחשי ליבכם. הגענו להחלטה לעצור כרגע את כל ההחלטות והשמועות ששמעתם עליהם בימים האחרונים. הגענו להסכמה לנסות ולמצוא פתרונות אחרים על מנת לא לפגוע באף ילד מילדי ערד".
על אף צפירת ההרגעה, נראה שסוגיית מצוקת הכיתות לתלמידים חרדים, כפי שהם טוענים בפנייתם לבג"צ, תמשיך להוות מוקד למחלוקת בין חילונים לחרדים, כאשר החשדנות בין הצדדים הולכת ומתגברת והמאבק על צביונה של העיר נמצא ברקע. בינתיים, הודיע ניסן בן חמו כי זימן ישיבת מועצה דחופה שאליה זומנו גם היועץ המשפטי של העירייה וגם מנהלת אגף החינוך.