תופעת כמויות הנשק הבלתי חוקי במגזר הבדואי ידועות לרשויות ולמשטרה, אך למרות מבצעים נקודתיים לאיתור נשק, ירי המתבצע בשטחי הפקר ברחבי הנגב ולעיתים אפילו בתוך יישובים במגזר, מאיים לזלוג ליישובים סמוכים.
1 צפייה בגלריה
הפגנת התושבים סמוך לעומר. "זו כבר סכנה"
הפגנת התושבים סמוך לעומר. "זו כבר סכנה"
הפגנת התושבים סמוך לעומר. "זו כבר סכנה"
(פרטי)
קראו גם:
תושבים מגבעות בר, עומר וכרמית, התריעו באחרונה לא מעט על ירי הנשמע ממש סמוך לבתיהם. רבים מהם מתוסכלים מהמצב ומלינים על אובדן הביטחון האישי.
"אני מרגישה שאני לא מתגוררת במדינת ישראל. אין לנו תחושת ביטחון", מספרת תושבת היישוב גבעות בר במועצה האזורית בני שמעון, אם לארבעה ילדים. גבעות בר הוא יישוב קהילתי הממוקם בצפון הנגב, דרומית לעיר רהט. תושבי היישוב מתלוננים מזה תקופה ארוכה על ירי בלילות מכיוון רהט, והחששות רק מתגברים. תושבת היישוב מספרת על הסיוטים בלילות. "בכל לילה ובאופן קבוע יש יריות. נמצאו קליעים בבתי מגורים. החשש הוא שמישהו יחטוף בטעות כדור תועה. לאן הגענו?".
ל"ידיעות הנגב" נודע כי ראש מועצת בני שמעון, ניר זמיר, קיים בימים האחרונים מספר פגישות בנושא מול גורמים בכירים במשטרה והעלה את המצב בפני השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה. "מועצת בני שמעון תמשיך לפעול מול הגופים השונים ובעלי התפקידים הרלוונטיים כדי לשים סוף לתופעות אלה במרחב, ולא תאפשר אוזלת יד כנגד העבריינים שפוגעים באורח החיים של תושבינו", נמסר מהמועצה.
בכרמית נשמעות תלונות דומות. "אני גר כאן שלוש שנים", אומר אחד התושבים, "ותופעת הירי זה משהו מטורף. אין כמעט לילה שאנחנו לא שומעים צרורות באוויר. כבר מצאו פה קליעים בבתים של אנשים. אנחנו מתקשרים למשטרה, ועד שמגיעה ניידת, בדרך כלל אין בכלל ממצאים. זה מתסכל, התחושה היא שאין דין ואין דיין, וזה עניין של זמן עד שמישהו ייפגע".
שי חמו: "ברגע שזה מגיע לבתים זו כבר סכנה. יש תחושה של חוסר ביטחון"
גם תושבים ביישוב עומר מתלוננים על ירי בלתי פוסק בלילות. בשבוע שעבר הפגינו תושבים מהיישוב שדרשו מהמשטרה לטפל בתופעה שמאיימת, לדבריהם, על ביטחונם ועל חייהם. "יש פגיעות בבתים, אנשים קמים בבוקר ומוצאים קליעים בחצרות. כבר היו פגיעות בבתים ובגגות", מספר שי חמו, חבר מועצת עומר שארגן את ההפגנה. "ברגע שזה מגיע לבתים, זו כבר סכנה. יש תחושה של חוסר ביטחון".
חמו מבקש להדגיש כי לא מדובר בהפגנה פוליטית. "עשיתי זאת כתושב היישוב ולא בתור חבר מועצה".
להפגנה הגיעו גם תושבים מהיישוב תל שבע הסמוך. זה לא סוד שתושבים מהמגזר סובלים מהירי לא פחות ואפילו יותר מהתושבים ביישובים הסמוכים, אך רבים מהם חוששים להתלונן על המצב. "הם (תושבי תל שבע - י.ל) באו להזדהות והם מספרים שגם הם לא ישנים בלילה".
אחד התושבים שהגיעו להפגנה הוסיף: "כאן זה המערב הפרוע, והגורמים האחראים לא עושים מספיק כדי למגר את התופעה".
ממשטרת מרחב הנגב נמסר בתגובה: "המשטרה פועלת בכל ימות השנה נגד ירי ושימוש באמצעי לחימה בניגוד לחוק במישור הגלוי והסמוי. כל דיווח המתקבל במשטרה, נבדק ומטופל במקצועיות במטרה להפסיק את העבירה ולאתר את מבצעיה.
"בנוסף המשטרה מבצעת כל העת פעילות ממוקדת נגד עבריינים המעורבים באירועי ירי באזור. בשנה החולפת נעצרו רק באזור הנגב חשודים רבים בגין מעורבות בעבירות ירי ואמל"ח וכן נתפסו בפעילות משטרתית 58 רובים, 132 אקדחים, 29 רימונים ופריטי אמל"ח רבים נוספים אשר הוחזקו בניגוד לחוק. נמשיך לפעול בנחישות למיצוי הדין עם העבריינים ולהשקיע מאמצים רבים במאבק המתמשך בשימוש בלתי חוקי באמצעי לחימה, הכל למען שלום הציבור וביטחונו".
לעדכונים - חדשות באר שבע