זה אומנם נראה כמו מחזה מתקופה אחרת, אבל בימים שלפני נגיף הקורונה, רוב הבילויים שלנו כללו היבט קולינרי כלשהו. יציאה למסעדה יוקרתית, מפגש בליסת ג'אנק פוד קליל או נשנוש אוכל מטוגן בזמן בילוי בבר, היו דבר שבשגרה עבור רבים מאיתנו. ואולם, כשפרץ המשבר לפני עשרה חודשים, המסעדות התרוקנו, ובעלי עסקים רבים ראו את מפעל חייהם קורסים מול עיניהם.
בעיצומם של הימים הקשים של המגפה, התפתחה סצנת בילוי חדשה בענף: בתי העסק בתחום האוכל התחילו לארוז את המזון במארזים אסתטיים כדי שהלקוחות יוכלו ליהנות מאוכל של מסעדה שמגיע עד הבית.
כשאופטימיות זהירה מתחילה להתפשט בזכות מבצע החיסונים, פגשנו שישה בעלי עסקים מבאר־שבע שמגישים אוכל ומשקאות בדרך קצת שונה ממה שהתרגלתם אליה.
קראו גם:
מדבר בפרחים
הברמן גורמי ספיאשווילי יוצר מארזי קוקטיילים בהשראת פרחים מקומיים וסבור שהטרנד לא ייעלם כל כך מהר
איך פעל העסק לפני משבר הקורונה?
"ראיתי קולגות שלי במקצוע שהחלו לבקבק קוקטיילים ולמכור אותם. כאשר הבנתי שיש דרישה למוצר הזה גם כאן, החלטתי להוציא ליין מיוחד של קוקטיילים מבוקבקים משלי. הרעיון הוא שהם נבנים בהשראת פרחים מקומיים".
מה הביא אותך לייצר מארזים?
"להיות ברמן מבחינתי הוא מכלול שלם של תכונות, ואחת מהן היא יצירתיות. מכיוון שהברים היו סגורים וכולם ישבו בבית ותרו אחר אטרקציות מעניינות ובריחה מהמצב הקיים, החלטתי להתחיל לייצר את הקוקטיילים כמארז וגם למכירה כבקבוקים בודדים".
הבילוי בחוץ כאן כדי להישאר?
"אומרים שבסוף מתרגלים להכל. לצערי לא מעט אנשים פשוט התרגלו למצב ועשו את ההתאמה. אם אי אפשר לאכול בתוך המסעדות, נאכל מחוצה להן. למרות שאנחנו כבר כמעט שנה ככה, זה עניין שיעבור ברגע שהקורונה תחלוף. אנחנו אולי לא רואים את זה עדיין, אבל ברים ומסעדות הם חלק כל כך חשוב מחיי התרבות שלנו. שום קרטון, מדרכה או פלסטיק ירוק לא יחליפו חוויה של ערב בילוי וחוויית שירות ברמה גבוהה".
אתה מצליח להרוויח מהמארזים או שמדובר בדרך להישאר בתודעת הלקוחות?
"חד משמעית, צריך להרוויח בעסק מסוג כזה, גם אם המטרה היא להישאר בתודעה. התקופה הזו מאוד מאתגרת ומאלצת אותנו לחשוב בצורה שונה ומחוץ לקופסה, אבל יצירתיות, יזמות ועקביות תמיד ישאירו אותך בתודעה".
המארזים ייהנו מביקוש גם אחרי המשבר?
"ייקח זמן עד שעולם המארזים ייעלם לגמרי ואולי אפילו בכלל לא. בימים שמשלוחי המארזים יהיו מיועדים רק למי שרוצה להתפנק בבית, נראה איזון. המארזים יהפכו לבילוי משני בפיקניקים או כמתנה בין חברים".
אתה מתכוון להמשיך ליצור מארזים במקביל לעבודה השוטפת שלך?
"בהחלט. בלי קשר לקורונה ולהתפתחות של התחום הזה, בניתי מותג אישי שלי ששמו Bloom והוא משהו שאני משתדל להשאיר בתודעה של האנשים עוד הרבה זמן. אנשים מחפשים דברים איכותיים ומוכנים לשלם עליהם בהתאם. כשזה טוב, אנשים יזכרו וירצו את השירות והמוצרים שלך גם בזמנים שאחרי הקורונה".
אילו מארזים אתה מציע ומה מחירם?
"אני מציע שבעה סוגי קוקטיילים שרקחתי אחרי מחשבה ארוכה, הם נמכרים גם כמארז וגם בבודדים. ניתן לראות את המוצרים באתר שלי שבו מופיע הפירוט המלא על המרכיבים במשקאות. בקבוק בודד עולה 49 שקל והוא זוגי ומכיל 250 מ"ל. מארז מתחיל ב־200 שקל ומשתנה בהתאם לחבילה המבוקשת".
ספיאשווילי: "אומרים שבסוף מתרגלים להכל. לצערי לא מעט אנשים פשוט התרגלו למצב ועשו את ההתאמה. אם אי אפשר לאכול בתוך המסעדות, נאכל מחוצה להן. למרות שאנחנו כבר כמעט שנה ככה, זה עניין שיעבור כשהקורונה תחלוף"
ללקוחות יש בקשות מיוחדות?
"תמיד יש בקשות מיוחדות, אבל זה מאתגר וגם כיף. למשל, להתאים משקאות לסוג מסוים של ארוחה, מארזי יום הולדת מיוחדים, הדרכות פרטיות ועד לסדנאות זום באון־ליין".
אתה מציע גם מוצרים ייחודיים כמו קוקטיילים טבעוניים או ללא גלוטן?
"החלטתי שכל הקוקטיילים יהיו טבעוניים כדי שכולם יוכלו לשתות. ארבעה גם לא מכילים גלוטן והם נגישים לכל מי שרגיש. בלי קשר, אני משתדל להשתמש בכמה שפחות סוכר לבן ובעיקר בתחליפים טבעיים כמו סירופ אגבה אורגני ומייפל קנדי טבעי. אני משתמש במיצים טבעיים כדי לקבל טריות ואיכות. ההנאה והבריאות יכולים ללכת ביחד".
מעשה במאפה
משה אליהו, שף במקצועו, בעל "מאפה בחל"ת". מציע מארזים עם מאפיים מיוחדים עשויים בצק עלים וממולאים בכל מיני סוגי בשר.
איך פעל העסק לפני משבר הקורונה?
"העסק נפתח בזמן הקורונה ובמטרה שלא להשתגע בזמן החל"ת. אני שף במקצועי שרגיל לעבוד המון שעות ביום, ופתאום מצאתי את עצמי בלי תעסוקה ומבלה את רוב שעות היום מול האקס בוקס. לא רציתי לשקוע בתוך עצמי".
מה הביא אותך לייצר מארזים?
"המארזים הם רעיון של אשתי ליום האהבה. רצינו להכניס את כל המטעמים שלנו לארוחה זוגית בשרית טעימה, וכמובן שתהיה אסתטית ויפה בתוך מארז. לשמחתנו ולהפתעתנו, הרעיון תפס והרבה אנשים ביקשו את הארוחה כקומבינציה. עשינו מארזים וקומבינציות למשפחות שגם יוזילו עלויות של ארוחה שלמה וגם יתנו מענה לרעב".
הבילוי בחוץ כאן כדי להישאר?
"יש הרבה אנשים שפוחדים לצאת מהבית עכשיו בגלל הקורונה, ולכן זה פתרון מצוין גם להמשך. לפעמים הרבה יותר נוח להעתיק את הבילוי הביתה מאילוצים כאלה ואחרים, כמו למשל בייביסיטר לילדים שזו גם הוצאה כספית לא מבוטלת. בנוסף, הבילוי הזה זול יותר ממסעדה שמגלמת במחיר עלויות נוספות שהופכות להיות לא רלוונטיות במשבר".
אתה מצליח להרוויח מהמארזים או שמדובר בדרך להישאר בתודעת הלקוחות?
"יש רווחים, אך לא גבוהים. העסק נועד יותר כדי להישאר בתודעה וגם כדי להעסיק את עצמי ולא להשתגע משעמום. יש כמובן גם ימים שאני מקבל עזרה מחברים שלי ואשתי כדי לעמוד בעומס, בלי לפגוע בשירות".
המארזים ייהנו מביקוש גם אחרי המשבר?
"כמובן. כיף להפתיע מישהו אהוב במארז זוגי ומפנק בשילוב פיקניק בחיק הטבע, ורק שניכם נמצאים שם. יש כאן חיבור בין כמה דברים, ואין לי ספק שזה טרנד שיישאר פה גם אחרי המשבר".
אתה מתכוון להמשיך ליצור מארזים במקביל לעבודה השוטפת שלך?
"כל עוד יהיה ביקוש למארזים אני אמשיך לייצר אותם במקביל לעבודה השוטפת שלי".
אילו מארזים אתה מציע ומה מחירם?
"המחירים שלי זולים באופן יחסי מכיוון שאני מפעיל את הכל מהבית. מאפה יחד עם סלט וארבעה סוגי רטבים ייחודיים עולה 25 שקל, סלטים עם בשר ושתייה ב־35 שקל, ועוד מחירים שווים לכל כיס".
ללקוחות יש בקשות מיוחדות?
"היו כמה בקשות מרגשות שעקב המרחק לא יכולתי לקבל כמו הזמנות לצפון הארץ. אני משתדל לרצות את כל הלקוחות, והפידבק מרים ומעודד מאוד".
אתה מציע גם מוצרים ייחודיים כמו מאפים טבעוניים או ללא גלוטן?
"בינתיים אין לנו מוצרים ללא גלוטן. יש קו מוצרים צמחוניים כמו המבורגר צמחוני, קציצת ירקות ומאפים שונים עם רטבים מיוחדים משלנו".
עושה לכם את הבוקר
נתי ביטון יוצרת מארזי ארוחת בוקר המספקים ללקוחות שלה חוויה כמה שיותר קרובה לישיבה במסעדה
איך פעל העסק לפני משבר הקורונה?
"לפני הקורונה עסקתי בעיקר בהפקות אוכל למשפחה ולחברים הקרובים. בעקבות הקורונה והסגרים החלטתי לקחת את העיסוק צעד קדימה ולעשות מארזים שמותאמים לתקופה הנוכחית".
מה הביא אותך לייצר מארזים?
"לאור המצב שכל המסעדות ובתי הקפה סגורים, רציתי לספק חוויה שתהיה קרובה לישיבה במסעדה ושתשלב ארוחת בוקר קלאסית שאנחנו הישראלים מאוד אוהבים".
הבילוי בחוץ כאן כדי להישאר?
"לדעתי מדובר בקונספט נחמד מאוד שניתן לאמץ אותו וליהנות גם מאוכל וגם מביקור במקומות יפים ופתוחים, ובכלל, ליהנות זה מזה בצורה יותר אינטימית".
את מצליחה להרוויח מהמארזים או שמדובר בדרך להישאר בתודעת הלקוחות?
"בכנות, אין רווח גדול. אני מנסה להמציא את עצמי ועושה את זה באהבה גדולה ובחיוך".
המארזים ייהנו מביקוש גם אחרי המשבר?
"בהחלט. לדעתי זה רעיון יפה ומיוחד שמותאם לפינוק בין חברים, בני זוג או משפחה. אנחנו כאזרחים בתקופת הקורונה חשבנו על הרעיון הזה מחוסר ברירה, ומשם הוא התפתח לצורת בילוי חדשה שנראה שהיא כאן כדי להישאר".
את מתכוונת להמשיך ליצור מארזים במקביל לעבודה השוטפת שלך?
"אין לי ספק. אני מקווה שאחזור לעבודתי הקבועה, ובמקביל אשלב עשיית מארזים כהכנסה נוספת. את כבר בונה לעצמך שם ומוצר, אז למה לפספס את זה?".
אילו מארזים את מציעה ומה מחירם? "מארזי ארוחת בוקר הכוללים מגוון רחב של גבינות איכותיות, מאפים, ירקות ושלל פינוקים. המחירים למארזים נעים בין 200 ל־250 שקל ותלויים בהזמנה".
ללקוחות יש בקשות מיוחדות?
"יש מדי פעם אנשים שמבקשים דברים מיוחדים לאירועים מסוימים. אני משתדלת לענות בחיוב על כמה שיותר מהן".
את מציעה גם מוצרים ייחודיים כמו מארזים טבעוניים או ללא גלוטן?
"לצערי, כרגע אין לי אפשרות לספק מוצרים ייחודיים כאלה. אני מקווה ומאמינה שבהמשך אוכל לענות על הצרכים של כלל סוגי המזמינים".
מארזים במקום סרוויסים
רינת קולר, בעלת מסעדת "ללוש בראסרי", חושבת מחוץ לקופסה.
איך פעל העסק לפני משבר הקורונה?
"כמו כל מסעדה קלאסית, סיפקנו שירות של ישיבה במקום ומעט משלוחים. התעסוקה שלנו הייתה בעיקר סביב תפעול המסעדה עצמה".
מה הביא אותך לייצר מארזים?
"המציאות המורכבת שאנחנו חיים בה ושבה סגרו את המסעדות הביאה אותנו להבנה שאנחנו צריכים לשנות כיוון ולפעול בדרך שונה משהתרגלנו. ניסינו לחשוב מחוץ לקופסה ויצרנו מארז מפנק. כך, אני מעריכה, הצלחנו להביא לאנשים את החוויה של המסעדה עד הבית או לפיקניק באוויר הפתוח".
הבילוי בחוץ כאן כדי להישאר?
"תמיד היו מארזי ארוחות בוקר ופיקניק, פשוט בתקופת הקורונה יותר אנשים נחשפו לבילוי הזה, ובהתאם לכך גם למארזים. יותר בתי עסק התחילו לייצר סוגים שונים של מארזים שעונים על הצורך. לטעמי, הוא יישאר כי הבינו שיש כאן משהו מיוחד".
את מצליחה להרוויח מהמארזים או שמדובר בדרך להישאר בתודעת הלקוחות?
"הרווחים קטנים, אם בכלל. כמסעדה, אנחנו משלמים ארנונה לפי מסעדה בגודל של 400 מטר ומשתמשים אולי ב־60 מטרים מתוך זה. 7,500 שקל כל חודש לעירייה, ואין עם מי לדבר. עלויות הפרודוקטים גבוהה ומוצרי הפלסטיק מהווים משקל של כ־15 מהעלויות. יצר ההישרדות הניע אותנו בהתחלה, והפרגון מהלקוחות משאיר אותנו מאושרים".
המארזים ייהנו מביקוש גם אחרי המשבר?
"אני מאמינה שהמארזים יישארו גם לאחר שהמסעדות ייפתחו, אך לא באותו המינון שאנחנו רואים כעת".
את מתכוונת להמשיך ליצור מארזים במקביל לעבודה השוטפת שלך?
"אחרי שעבדנו כל כך קשה כדי להכניס לתודעה את המארזים שלנו, נשמח להמשיך אותם. לצערנו, במדינתנו, מלבד הקורונה, יש גם סוג של סגרים בגלל מצב ביטחוני, כך שאני מאמינה שהתחום יהיה פתרון גם למקרים אחרים שבהם ניאלץ לסגור את שערי המסעדה".
אילו מארזים את מציעה ומה מחירם?
"מארזי ארוחות בוקר הכוללים מגוון רחב של מתבלים, פוקצ'ה חמה מהטאבון, לחם כפרי, טוסטים קטנים, שני סלטים טריים, שתי ביצים לכל סועד, מאפים ושתי כוסות מיץ סחוט במחיר של 120 ועד 150 שקל".
ללקוחות יש בקשות מיוחדות?
"תמיד. זה גם יכול להתבטא בדברים קטנים כמו שקשוקה במקום חביתות, ואנחנו מנסים לבוא לקראת הלקוחות. המפתח הוא להבין את הצורך ולנסות ולגשר על הפערים כדי שהלקוח יהיה מרוצה. לקוח מרוצה הוא לקוח שחוזר אליך לאחר מכן".
את מציעה גם מוצרים ייחודיים כמו מארזים טבעוניים או ללא גלוטן?
"יש מארז שלם ללא גלוטן וארוחות בוקר מגוונות המיועדות לטבעוניים".
בשורה לחובבי הבשר
יקיר מסרטי, מבעלי מסעדת "האותנטית", ויתר על משלוחים, אבל אז נולד הרעיון להכין מארזי בשר להכנה ביתית.
איך פעל העסק לפני משבר הקורונה?
"הפעלנו את המסעדה בימים שלפני הקורונה עם צוות שמח וכייפי שמעבר למקום עבודה היה פשוט כיף להגיע ולעשות את מה שאנחנו אוהבים. זה הורגש באווירה במסעדה, זה הורגש אצל הלקוחות, וזה הורגש בחיוך ובסיפוק שלי".
מה הביא אותך לייצר מארזים?
"סגנון האוכל שלי לא מאפשר לי להוציא משלוחים. לא הסכמתי להוציא מנות מהמסעדה בטייק אווי מכיוון שאיכות המנה נפגעת, ואז לא הרווחנו מזה שום דבר. כך נולד רעיון מארזי הבשר להכנה ביתית".
הבילוי בחוץ כאן כדי להישאר?
"אני חייב לומר בכנות שהקורונה לימדה אותנו דברים חדשים על עצמנו, ובהם גם לא מעט דברים טובים. זה אחלה לשבת בחוץ וליהנות מהיצירתיות שיש לבעלי העסקים להציע".
אתה מצליח להרוויח מהמארזים או שמדובר בדרך להישאר בתודעת הלקוחות?
"במהות שלי אני לא איש עסקים אלא שף שהמוצר והשם שלו הם לפני הכדאיות ולפני המחשבה על הרווח. אני עובד קודם כל מהנשמה, ואת ענייני הרווח אני משאיר לשותפים היקרים שלי".
המארזים ייהנו מביקוש גם אחרי המשבר?
"בהחלט. אנשים גילו עולם נוסף וחדש, ונראה שהם נהנים ממנו בלי קשר לאילוץ".
אתה מתכוון להמשיך ליצור מארזים במקביל לעבודה השוטפת שלך? "כמובן. יצרנו את סדרת המוצרים הזו בשביל שתישאר ואפילו תתפתח. יש ליין מוצרים של כ־50 מוצרי בשר, תבלינים ומטבלים, והיד עוד נטויה".
מסרטי: "סגנון האוכל שלי לא מאפשר לי להוציא משלוחים. לא הסכמתי להוציא מנות מהמסעדה בטייק אווי מכיוון שאיכות המנה נפגעת, ואז לא הרווחנו מזה שום דבר. כך נולד רעיון מארזי הבשר להכנה ביתית"
אילו מארזים אתה מציע ומה מחירם?
"בשרים למנגל ובישול, נתחים מיוחדים למעשנות בשר, תבלינים, רטבים, ממרחים וקונפי שום. צנצנת קונפי שום עולה 29 שקל, בשרים טחונים כמו קבב ונקניקיות מרגז עולים 69 שקל".
ללקוחות יש בקשות מיוחדות?
"אנשים תמיד מחפשים את מה שאין. בנינו ליין של 50 מוצרים, ובכל פעם שיש הערה או רעיון חדש, הרבה פעמים אתה מקבל רעיון למשהו נוסף בעקבות בקשות של לקוחות".
אתה מציע גם מוצרים ייחודיים כמו מארזים טבעוניים או ללא גלוטן?
"כל המוצרים שלי, גם התבלינים וגם תערובות הבשר, הם 100 אחוז ללא גלוטן".