צריכת החשמל הרשותית לתושב (קוט"ש לתושב) הגבוהה ביותר מבין יישובי הנגב נרשמה בשנת 2019 בעומר. מנתוני המדד ההשוואתי של צריכת חשמל לתושב ברשויות המקומיות לשנת 2019, שפירסם השבוע משרד האנרגיה עולה כי צריכת החשמל הרשותית לתושב בעומר עמדה על 381 קוט"ש, נתון שמדרג את היישוב בקטגוריה של צריכת החשמל הגבוהה ביותר באזור הנגב.
במקום השני בקטגוריה זו מדורגת ירוחם, בה עמדה אשתקד צריכת החשמל הרשותית לתושב על 367 קוט"ש.
2 צפייה בגלריה
מיתר. צריכה של 590 אלף קוט"ש לקמ"ר
מיתר. צריכה של 590 אלף קוט"ש לקמ"ר
מיתר. צריכה של 590 אלף קוט"ש לקמ"ר
(צילום פרטי)
על פי נתוני המדד, צריכת החשמל הגבוהה ביותר לתאורת חוץ לפי שטח שיפוט היישוב נרשמה אשתקד במיתר ועמדה על 590 אלף קוט"ש לקמ"ר.
קראו גם >>
עם זאת, יש לציין כי המדד ההשוואתי של משרד האנרגיה כולל גם את צריכת החשמל לתאורת חוץ לפי שטח שיפוט של היישוב, ובקטגוריה הזו, כך על פי הנתונים, התמונה היא הפוכה לגמרי, ולפיה גם עומר וגם ירוחם מדורגות כיישובים עם צריכה נמוכה מאוד של חשמל לתאורת חוץ. על פי אותם נתונים, צריכת החשמל לתאורת חוץ בירוחם עמדה אשתקד על 8,000 קוט"ש לקמ"ר ואילו בעומר נרשמה צריכת חשמל לתאורת חוץ בשיעור של 88,000 קוט"ש לקמ"ר.
בתגובה לנתוני משרד האנרגיה נמסר ממועצת עומר כי "אנו גאים בעובדה שבמדדי צריכת החשמל השנתית לרשויות, עומר נמצאה כרשות אשר שידרגה את תאורת הרחובות מפנסים עתירי אנרגיה לפנסי לד חסכוניים ויעילים וצוינה בדו"ח כרשות יעילה וחסכונית".
2 צפייה בגלריה
צריכת החשמל (קוט"ש לתושב) ברשויות בנגב
צריכת החשמל (קוט"ש לתושב) ברשויות בנגב
צריכת החשמל (קוט"ש לתושב) ברשויות בנגב
(ע"פ נתוני משרד האנרגיה)
באשר לצריכת החשמל הרשותית לתושב, שמתבססת על צריכת החשמל במבני ציבור ובמוסדות חינוך, ציינו במועצת המקומית כי מגרשי המשחקים, הפארקים, הספורטק עם מגרשי הכדורגל, הקטרגל והטניס, מוארים עד השעה 23:00 לשימושם של תושבי היישוב, וכי בעומר גם פועלים פארק תעשיות ההיי־טק עם תנופת פיתוח ואיכלוס גבוהה ובית הקולנוע 'לב עומר', בית הספר היסודי ובית הספר התיכון המקיף והאמפיתיאטרון שפועל בחודשי האביב והקיץ.
"למרות כל זאת", ציין דובר מועצת עומר, ניסים ניר, "בשנה האחרונה קיימת ירידה של 15 אחוז בצריכת החשמל בהשוואה לשנה קודמת. ניתן לראות שלאורך השנים מגמת השדרוג והחיסכון באנרגיה ביישוב גוברת".
ממועצת מיתר נמסר בתגובה: "נתוני משרד האנרגיה מתייחסים לשנת 2019, כאשר בשנת 2020 נעשו על ידי המועצה מספר צעדים משמעותיים לחיסכון בחשמל. תאורת הרחוב הוחלפה בכל היישוב בתאורת לד חסכונית. קמפוס התיכון החדש, שהוא המבנה הציבורי הגדול ביותר במיתר, צויד בתאורת לד ובמערכות חכמות הכוללות חיישנים המכבים תאורה ומיזוג בכיתות ובחללים בגמר השימוש בהם. בנוסף, אנו נמצאים בתחילת פרויקט של התקנת תאים פוטו־וולטאים על גגות מתקני המועצה השונים, כך שבשנת 2021 אנו צפויים להתחיל ליהנות מעצמאות אנרגטית בזכות ניצול מקסימלי של אנרגיית השמש לטובת ייצור עצמי של חשמל".
על פי נתוני המדד ההשוואתי של משרד האנרגיה, המתבססים על דיווחי הרשויות המקומיות, נרשמה אשתקד צריכת חשמל רשותית גבוהה במצפה רמון עם 274 קוט"ש לתושב. לעומת זאת, בקטגוריית צריכת החשמל לתאורת חוץ לפי שטח שיפוט מדורגת מצפה רמון דווקא בין היישובים בהם נרשמה בשנת 2019 צריכת החשמל הנמוכה ביותר עם 5,000 קוט"ש לקמ"ר.
ממועצת מצפה רמון נמסר בתגובה: "השנה הסבנו את כל תאורת הרחוב לתאורת לד וחסכנו בכך מאות אלפי שקלים. בימים אלה הסתיים מכרז להתקנת תאים פוטו־וולטאים על כל מבני הציבור ביישוב, כך שבסוף שנת 2021 יעמוד החשבון שלנו לחברת החשמל על אפס שקלים".
הנתונים גם מצביעים על כך שצריכת חשמל רשותית ממוצעת לתושב ביישובי הנגב נרשמה אשתקד בנתיבות (245 קוט"ש), מיתר (236 קוט"ש), להבים (223 קוט"ש), תל שבע (219 קוט"ש), באר־שבע (197 קוט"ש), ערד (189 קוט"ש) ואופקים (159 קוט"ש).
צריכת החשמל הנמוכה ביותר נרשמה ברהט, בה עמדה אשתקד צריכת החשמל הרשותית לתושב על 43 קוט"ש, ואילו צריכת החשמל לתאורת חוץ לפי שטח השיפוט של העיר עמדה על 25 אלף קוט"ש לקמ"ר.
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה לפניית "ידיעות הנגב" בסוגיית הפערים בין נתוני צריכת החשמל הרשותית לבין צריכת החשמל לתאורת חוץ, כי "המדד מתבסס על נתונים שמילאו הרשויות באמצעות דיווח צריכה שנתי מקוון. יש לציין כי לא חייבת להיות הלימה בין צריכת החשמל לתאורת חוץ לצריכת החשמל הרשותית לתושב. הדבר תלוי במספר רב של פרמטרים, ביניהם מספר המבנים הציבוריים ברשות, פרויקטים של התייעלות באנרגיה והחלפת תאורת חוץ, וכן מספר התושבים".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב