נשיא בתי משפט השלום בבאר שבע הורה להרחיק מנכה צה"ל, בן 68, את שני מטפליו שעולה חשש כי ניצלו ועשקו אותו במשך שנים; השופט ביקר בחריפות את אנשי אגף השיקום במשרד הביטחון על ההתעלמות המתמשכת מהדיווחים על ההתנהלות הקשה שמיוחסת למטפלים.
1 צפייה בגלריה
נתין זר תקף קשיש
נתין זר תקף קשיש
ניצלו ועשקו את הנכה
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
על פי הדיווחים שהתקבלו בבית המשפט, השניים עושים בחשבון הבנק שלו כבשלהם, רוכשים על חשבונו ציוד רפואי לשימושים משפחתיים ואף העבירו אותו לגור במרתף של אחד מהם, בעוד בנות משפחתם מתגוררות בביתו של רונן.
 בדיון שהתקיים בשבוע שעבר אצל נשיא בתי משפט השלום בבאר שבע, השופט אלון גביזון, ביקר השופט בחריפות את התנהלות אגף השיקום ונציגי הרווחה העירוניים בפרשה זו, לאחר שהמקרה כבר דווח בעבר לרשויות ולאגף השיקום ואף הגיע לבית המשפט, אך הוראותיו של השופט לפקח מקרוב על הטיפול באיש לא יושמו.
קראו גם:
במקביל, השופט גביזון מינה את עו"ד קלריס דביר מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים כאפוטרופסית לדין של האיש, שכעת מייצגת אותו ודואגת למיצוי זכויותיו, ואף הורה לבטל לאלתר את ייפוי הכוח שהמטופל הראשי החתים אותו עליו ואף לפנות מדירותיו את בני משפחתם של המטפלים, לאחר שדווח כי הם מתגוררים בהם.
הנכה, גרוש ואב לבן, נפצע אנושות במלחמת יום כיפור והוגדר נכה בשיעור 100%+, עם פגיעת ראש. בשנת 2004, החל להיות מלווה על-ידי המטפל העיקרי, שצרף אליו בתוך זמן קצר את גיסו. הוא מתקיים מקצבה חודשית מטעם משרד הביטחון וסל שירותים שמיועד להיטיב עם מצבו: טיפולים, תרופות, נופשים וכו', ומשרד הביטחון גם מממן את שכרם של המטפלים בו בסך של עשרות אלפי שקלים בחודש. כתוצאה מנכותו הוא סובל מקשיים בדיבור, קושי בריכוז, בקריאה ובכתיבה, מתקשה לתקשר עם סביבתו, ומאז 2017 הוא תלוי לחלוטין במטפליו, אך מתקשר באמצעות משפטים קצרים, ומבין את הנעשה.
מהמידע שהגיע לסיוע המשפטי עולה כי כבר בשנת 2012 פנו אחיו לבית המשפט על מנת שיוכלו לפקח על הטיפול בו, מאחר ולטענתם המטפלים לא פעלו כנדרש, ואף ניצלו את התלות של האיש בהם, והרחיקו אותו מאחיו. בית המשפט הורה בהחלטתו דאז לאגף השיקום במשרד הביטחון לפקח על המטפלים, ועל רקע התלות שתוארה והחשש הכבד שיצרה, הורה גם על איסור דיספוזיציה (העברת זכות שימוש בנכס) על נכסיו, בהם שתי דירות שבבעלותו.
למרות ההנחיות המפורשות של בית המשפט בהחלטתו מלפני כמעט עשור, מדיווחים שהתקבלו בבית המשפט בתקופה האחרונה התברר כי לא התקיים פיקוח מצד אגף השיקום במשרד הביטחון על המטפלים, ורק לאחר שבשלב מסוים נתגלע סכסוך ביניהם, ולאחר שאחד מהם עזב (ובמקומו צרף המלווה העיקרי את גיסו כמטפל שני).
בחודש יוני 2020 העביר המטפל שעזב מכתב מפורט לאגף השיקום במשרד הביטחון ממנו עלה חשד ממשי שרונן מנוצל ואף נעשק על ידי מלויו מטעם משרד הביטחון, ובין היתר נטען בו הדברים הבאים:
המטפל העיקרי, וכיום המטפל הנוסף עמו, מנצלים את האיש כלכלית, 'נהנים' בעצמם מכל ההטבות המגיעות לרונן מטעם משרד הביטחון.
המטפל העיקרי מזמין תרופות וציוד עבור הנכה, אבל בפועל הציוד והתרופות משמשים את משפחתו של המלווה ואת הגן הפרטי שאשתו של המטפל מנהלת, בעוד האיש אינו מקבל את הטיפולים וההטבות להן זכאי;
האיש מתגורר למעלה מעשור בבית של אחד המטפלים שלו, ומשלם לו על כך 10,000 שקל לחודש. על פי התרשמות עורכת הדין קלריס דביר מהסיוע המשפטי שביקרה במקום בשבוע שעבר, הוא מתגורר בחדר קטן מאד בקומת המרתף, המשמש כממ"ד;
לנכה שתי דירות בבעלותו: מהמידע שהתקבל בבית המשפט, בבית אחד ששייך לו, מתגוררות בנותיו של המטפל והן לא משלמות על כך שכר דירה. בנוסף, דווח כי בבית השני מתגורר קרוב משפחה של המטפל העיקרי. המטפלים טענו כי הבית השני עומד ריק, וביהמ"ש בקש לבחון את הסתירה בעניין זה.
 המטפל החתים את הנכה על ייפוי כח כללי לטובתו, הוא למעשה מנהל את חשבונותיו, ומוציא כספים כאוות נפשו, וכשנשאל על נסיבות הוצאת הכספים על ידי השופט, לא ידע להגיד מה מטרתם. כך, למשל, העיד שבחודש שעבר נמשכו מחשבונו 5,000 שקלים, ולא ידע להסביר לשם מה.
המטפל החתים את הנכה על צוואה לפיה הוא מוריש את כל רכושו למטפל. המטפל הרחיק את כל משפחתו ממנו ומונע מהם להיפגש איתו, למרות שיש לו ארבעה אחים ובן.
לטענת המלווה שהעביר את המידע לאגף השיקום, טענות אלה נבדקו על ידי אגף השיקום ונמצאו נכונות, והדבר אף היה ידוע מזה זמן גם לרשויות הרווחה בבאר שבע, וכמו כן נטען כי המצב היה ידוע למשרד הביטחון בעקבות הדיון המשפטי הקודם – אולם עד לדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון לא נעשה דבר בעניין, במשך שנים. 
בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בפני נשיא בתי משפט השלום בבאר שבע, כבוד השופט אלון גביזון, מתח השופט ביקורת חריפה על התנהלות אגף השיקום של משרד הביטחון והתנהלות גורמי הרווחה העירוניים בכל הקשור לפיקוח והטיפול בו. בתום הדיון הורה השופט על מספר מהלכים דחופים בעקבות המידע שנחשף ובראשם: להשיב את האיש לביתו בהקדם האפשרי ולבטל את ייפוי הכוח שנחתם.
ד"ר עו"ד מיטל סגל-רייך, מנהלת תחום זקנה וכשרות משפטית בסיוע המשפטי במשרד המשפטים: המקרה הקשה הזה מלמד עד כמה ייצוג משפטי הוא כלי חשוב לשמירת זכויותיו של אדם הנתון לתלות או ניצול קשים, באופן שמאפשר להשמיע את קולו".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "אגף השיקום מטפל באירוע ופועל מול כל הגורמים הרלוונטיים. מכיוון שדיוני בתי המשפט למשפחה מתנהלים בדלתיים סגורות ואסורים בפרסום, לא נוכל להתייחס מעבר לכך".
לעדכונים - חדשות באר שבע