לא כל כך מהר חוזרים הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה לספסל הלימודים. על פי התקנות שאישרה הממשלה, אשר מאפשרות חזרה ללימודים פרונטליים במוסדות להשכלה גבוהה, ניתן היה לחזור ללימודים בכיתות כבר ביום ראשון השבוע, אך התברר כי הנוכחות, אם בכלל, של הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה באזור הנגב היתה נמוכה ביותר ומרבית השיעורים התקיימו מרחוק באמצעות ה'זום'.
2 צפייה בגלריה
סטודנטים בבאר שבע
סטודנטים בבאר שבע
סטודנטים בבאר שבע
(צילום ארכיון: שי שמואלי)
קראו גם:
בנוסף לכך, במרבית המוסדות לא הספיקו להיערך לחידוש הלימודים נוכח ההתראה הקצרה מרגע אישור התקנות באופן רשמי במוצאי השבת האחרונה. סיור בקרבת מספר מוסדות להשכלה גבוהה בנגב מגלה כי רוב הקמפוסים נראים נטושים בדיוק כפי שהיה בשבועות האחרונים. עוד התברר כי סטודנטים רבים טרם התחסנו והם אינם מחזיקים בתו ירוק, מה שמונע מהם ללמוד לימודים פרונטליים, אלא רק לימודים מקוונים מרחוק.
"קיבלנו אמנם אישור לפתוח מתחילת השבוע את שערי המכללה", אמר למיינט באר שבע והנגב דב תמיר, מנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר־שבע, "אך כרגע אנחנו נערכים לחזור ללימודים החל מיום ראשון הקרוב. האישור שקיבלנו הוא חלקי ומאפשר רק לבעלי תו ירוק להשתתף בלימודים פרונטליים בתוך הכיתות. למי שלא מחזיק בתו ירוק יתאפשר ללמוד מרחוק בזמן אמיתי. הכוונה היא שכאשר המרצה מלמד בכיתה, יוכל הסטודנט הלומד מרחוק לצפות ולהשתתף בשיעור בזמן אמת באמצעות ה'זום'.
2 צפייה בגלריה
דב תמיר
דב תמיר
דב תמיר
(צילום: שי שמואלי)
"אנחנו נפתח את הקמפוס בשבוע הבא תוך הקפדה על ההנחיות. צריך לזכור שהחזרה ללימודים מחייבת היערכות של מספר ימים. אנחנו נחדש את הלימודים בצורה מבוקרת. אנחנו בוחנים בזהירות את החזרה ההדרגתית ללימודים עד פסח בתקווה שלאחר החג נוכל לקיים את שגרת הלימודים כסדרה על פי ההנחיות".
באוניברסיטת בן גוריון לא ממהרים לשוב ללימודים פרונטליים. מהאוניברסיטה נמסר השבוע כי הלימודים יימשכו במתכונת של הוראה מקוונת עד חג הפסח. מעבדות ההוראה וההכשרות המעשיות תתקיימנה על פי הנחיות התו הסגול. עוד נמסר כי "האוניברסיטה נערכת להוראה היברידית והוראה פרונטלית לאחר חג הפסח בהתאם לתקנות ובתקווה שהתחלואה לא תעלה. הכניסה לקמפוסים תהיה באמצעות התו הירוק.

"שיח רצוף"

בתוך כך, עם החזרה ההדרגתית של המשק, גם האגודה הסטודנטיאלית של אוניברסיטת בן גוריון נערכת לקראת חזרה אפשרית של הסטודנטים והסטודנטיות לקמפוס כבר לאחר חופשת פסח.
"יש משמעויות אקדמיות רבות לחזרה ללמידה בקמפוס", אמרה למיינט באר שבע והנגב יו"ר האגודה, שיר צדוק, "אנו מנהלים שיח רצוף מול האוניברסיטה במחשבה על כל תרחיש אפשרי במטרה לשמור על הזכויות האקדמיות ולמנוע פערים בקרב סטודנטים וסטודנטיות שלא יוכלו להיכנס לקמפוס. במקביל, אנו יודעים ומרגישים שהציבור הסטודנטיאלי צמא להווי החברתי שכל כך מאפיין את הלימודים בבאר־שבע, וכבר השבוע נקיים אירועי תרבות ופנאי בהתאם להנחיות".
למרות שהממשלה החליטה לאשר למוסדות להשכלה גבוהה לחדש את הלימודים הפרונטליים בהתאם לתו הירוק, הוחלט במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר־שבע, כי הלימודים בקורסים העיוניים ימשיכו להתנהל בהוראה מקוונת מרחוק, לפחות עד לאחר חג הפסח בתחילת החודש הבא. יחד עם זאת, כך נמסר מהמכללה, החל מהשבוע יינתנו הרשאות נקודתיות ללימודים פרונטליים בקמפוס, זאת בהתאם להנחיות המועצה להשכלה גבוהה והצגת תו ירוק בכניסה למכללה.
הקורסים הפרונטליים שיאושרו הם הסדנאות המעשיות והקורסים במסגרת התוכניות לחינוך גופני ולאומנות. בהתאם לאישור הממשלה יחודשו גם הסיורים החד יומיים במכללה תוך הגבלה של מספר הסטודנטים. כמו כן ציינו במכללה כי למכללה יש מערך כיתות היברידיות, כך שחלק מהסטודנטים יולכו ללמוד מרחוק בעוד שחלק אחר של הכיתה ילמד באופן פרונטלי בקמפוס המכללה.
"אנו שמחים על החלטת הממשלה לאשר את פתיחת המוסדות להשכלה גבוהה ללימודים פרונטליים", אמרה נשיאת מכללת קיי, פרופ' לאה קוזמינסקי, "למכללת קיי יש אחריות לשמירת בריאות הסטודנטים, הסגל והעובדים ברחבי הקמפוס, ולכן נאפשר את החזרה לשגרת הלימודים בקמפוס בהדרגתיות ותוך הקפדה יתרה".
גם במכללה האקדמית 'חמדת' במועצה האזורית שדות נגב תופעל מתכונת הלימודים בהוראה מרחוק, לפחות עד לאחר חג הפסח. מהמכללה נמסר כי בהתאם לפתיחת מוסדות החינוך לכל שכבות הגיל מהגן ועד כיתה י"ב, תאפשר המכללה לסטודנטים התנסות מעשית בהוראה למחזיקי תו ירוק ובהתאם להגבלות משרד הבריאות. כמו כן פתחה המכללה את הלימודים הפרונטליים במעבדות בהתאם לתקנות.
"אנו מברכים על החלטת הממשלה לחדש את הלימודים הפרונטליים לסטודנטיות ולסטודנטים המחזיקים תו ירוק ונערכים ליישומה של ההחלטה בהקדם", אמר למיינט באר שבע והנגב נשיא המכללה האקדמית 'חמדת', פרופ' חיים שקד, "תחת הכותרת 'פדגוגיה של חוסן' המכללה מעודדת למידה שיש בה עצמאות ולקיחת אחריות. לכן, מתוך הקשבה לסטודנטים ורצון לספק למידה מיטבית ותנאים אופטימליים לכלל הסטודנטים, גם לאלו שעוד לא התחסנו, אנו מעכבים מעט את פתיחת הקמפוס, ובינתיים תימשך הלמידה מרחוק".
מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון נמסר כי המכללה נערכת להוראה פרונטלית ולהוראה היברידית לאחר חג הפסח. בינתיים, כך נמסר, תימשך עד לחג הפסח ההוראה במתכונת מקוונת ויתקיימו המעבדות בכפוף להנחיות ולתקנות התו הסגול. הכניסה לקמפוסים תהיה בכפוף להצגת תו ירוק בלבד.

יישארו בבית?

וישנו גם תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא ממש רוצה לגעת בו: העובדה כי הלימודים הפרונטליים נפתחו עבור סטודנטים המחזיקים בתו ירוק עשויה לגרום לאפקט ההפוך. כלומר, סטודנטים שמעדיפים להישאר בבית יטענו שאין בכוונתם להתחסן, וכך יתאפשר להם להמשיך את שגרת הלימודים דרך הזום. למוסדות החינוך מן הסתם אין אפשרות לדעת מי מהסטודנטים דובר אמת.
"קורסים שבעבר היתה בהם חובת השתתפות כבר לא רלוונטיים", מספר השבוע א', סטודנט לכלכלה באוניברסיטת בן גוריון. "אני מכיר לא מעט סטודנטים שמתאים להם להישאר בבית. לא לכולם מתאים לקום בבוקר וללכת לשיעורים, צריך גם לזכור שיש סטודנטים שמנהלים חיי חברה שלפעמים מתנגשים עם הלימודים. אני מעריך שגם כאשר הלימודים יחודשו במתכונת מלאה, סטודנטים רבים יישארו בבית ורק מדי פעם יראו את הפנים שלהם בקמפוס".
לעדכונים - חדשות באר שבע