אתרי הפסולת הפיראטיים אינם דבר חדש באזור הנגב, ואולם לאחרונה נראה שהתופעה המדאיגה הולכת ומחריפה.
2 צפייה בגלריה
מזבלה מאולתרת סמוך לדימונה
מזבלה מאולתרת סמוך לדימונה
מזבלה מאולתרת סמוך לדימונה
('רגבים')
מתיעוד של תנועת "רגבים" עולה שמחצבות ישנות באזור הנגב הפכו לאתרי פסולת פיראטיים. נוסף על כך הוקמו בפזורה הבדואית אתרי פסולת לא חוקיים הקולטים בין השאר פסולת רעילה בלי שקיבלו כל אישור לכך.
חשוב לציין, קבלנים ומפעלים נדרשים לסלק את הפסולת באתרים מוסדרים בפיקוח המדינה. ואולם, לטענת תנועת "רגבים", רבים מהם מעדיפים לשלם לגורמים לא רשמיים הגובים תשלום מופחת בתמורה לאישור להשליך פסולת באתרים פיראטיים בנגב.
בתנועת "רגבים" תיעדו בשבועות האחרונים פעילויות פיראטיות של הטמנת פסולת בשתי מחצבות סגורות הממוקמות סמוך לדימונה. בתיעוד נראות משאיות ששופכות את הפסולת במחצבה הסגורה וכלים הנדסיים שמכסים את הפסולת באדמה.
2 צפייה בגלריה
מחצבה בה הוטמנה פסולת בצורה לא חוקית
מחצבה בה הוטמנה פסולת בצורה לא חוקית
מחצבה בה הוטמנה פסולת בצורה לא חוקית
('רגבים')
כמו כן נראים שלושה ג'יפים החונים בנקודות תצפית בסביבות המחצבה הסגורה כדי להתריע מפני הגעת כוחות אכיפה למקום. עוד תיעוד מנציח השתלטות של עברייני סביבה על שטח סמוך לאחד היישובים בנגב המערבי והפיכתו לאתר פסולת פיראטי. על פי ההערכה, עשרות אלפי טונות של פסולת פיראטית הושלכו לאורך השנים באותם שטחים.
קראו גם>>>
"אתרי הפסולת הפיראטיים בנגב שאליהם מגיעות משאיות מכל הארץ, קולטים גם חומרים מסוכנים כמו אסבסט וכימיקלים", אומר רכז הפעילות של תנועת "רגבים" בדרום, אביתר דוד. "האתרים האלה פוגעים בתושבים המתגוררים בסמוך, בפני השטח, במי התהום ובסביבה.
"לא ייתכן שהנגב יהפוך לפח האשפה של מדינת ישראל. היקף האכיפה דל מאוד, ומעבר להיבטים הסביבתיים, ההתנהלות הזו משקפת גם אובדן משילות והיעדר נוכחות של מדינת ישראל בשטח".

מגבירים אכיפה

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "השלכת פסולת ברשות הרבים ברחבי הארץ הפכה לתופעה שהיא 'מכת מדינה' ובאזור הדרום, בדגש על הפזורה, יש מפגעי פסולת בהיקפים שונים. גורמי המדינה השונים, בהם המשרד להגנת הסביבה באמצעות המשטרה הירוקה, מקצים לכך משאבי פיקוח ואכיפה בעצימות גבוהה.
"המוטיבציה הכלכלית מהווה את המניע המרכזי לביצוע עבירות בתחום הפסולת, והתחום מושך אליו גורמי פשיעה הפועלים באופן פרטני או מאורגן. המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה משתפת פעולה עם גורמי אכיפה מקבילים, ומנהלת חקירות משותפות עם משטרת ישראל, פרקליטות המדינה, רשות המיסים ורשות מקרקעי ישראל, שכן העבירות הסביבתיות לרוב קשורות לעבירות כלכליות, כמו הלבנת הון והעלמות מס.
"למשטרה הירוקה יש הצלחות רבות הבאות לידי ביטוי בפעולות אכיפה ממוקדות שבוצעו בגין השלכת פסולת בשטחי הרבים והפעלת אתרי פסולת פיראטיים".
לעדכונים: חדשות באר שבע