הידיעה על מותם של זיו מטושקה וזוגתו נטלי בר, גרמה להלם בקרב אנשי תעשיית המוזיקה שהכירו אותם וליוו אותם בתחנות שונות בחייהם. השניים נמצאו בשבוע שעבר ללא רוח חיים בדירה ברחוב שלמה בן יוסף בשכונת רמות בבאר־שבע, שם התגוררו. לצוות מד"א שהוזעק למקום לא נותר אלא לקבוע את מותם.
2 צפייה בגלריה
זיו מטושקה ונטלי בר ז"ל
זיו מטושקה ונטלי בר ז"ל
זיו מטושקה ונטלי בר ז"ל
(צילום: מתוך פייסבוק)
המורשת האמנותית והיצירה האיכותית שהותירו השניים, השאירה רושם עז על כל מי שהכיר אותם ושהה במחיצתם.

ראש מדליק

הזמר, הפזמונאי, המלחין והמפיק המוזיקלי אסף אמדורסקי אשר עבד עם זיו מטושקה לפני שני עשורים, לא חוסך בשבחים, ומספר כי זיו היה "אדם מבריק עם איי קיו, בצניעות, גם בהרבה מעל הממוצע".
אמדורסקי הכיר את זיו מטושקה דרך הזמר והיוצר אביתר בנאי, כשמטושקה עבד כטכנאי הקלטות על אלבומו השני של בנאי "שיר טיול". כשאמדורסקי הגיע לבקר אותם באולפן ההקלטות, הוא נחשף לכישרונו של מטושקה. "התאהבתי ביכולות שלו ובראש שלו, היה לו ראש מדליק, וכך מאוחר יותר, התחיל המסע המשותף שלנו כשפתחתי את האולפן שלי ברחוב ביאליק בתל־אביב".
מאחורי הקמת אולפן ההקלטות עמדו אמדורסקי והמוזיקאי יוסי פרץ, ושניהם בחרו במטושקה כטכנאי הבית שלהם. "הוא ניהל עבורנו את כל הפרויקטים, היו לו יכולות לטפל בכל ז'אנר, הוא ליווה אותי בזמן העבודה על אלבום לשלמה ארצי ואלבום שעשיתי לאריק סיני, הוא ליווה אותי בזמנו בעשייה שעשיתי עם מיכל אמדורסקי ועם האחיות פיק. הוא היה חלק מאוד חשוב בחיי המקצועיים וגם נשארנו חברים לאחר פירוק האולפן וההתפזרות של הצוות", מספר אמדורסקי.
2 צפייה בגלריה
אסף אמדורסקי
אסף אמדורסקי
אסף אמדורסקי
(צילום: ענת מוסברג)
את נטלי בר הכיר אמדורסקי דרך בן זוגה מטושקה לפני כעשר שנים. "הכרתי את הטעם שלה, לפני היכולות המוזיקליות שלה, הכרתי אדם עשיר תרבותית, אשת שיחה מדהימה, אינטליגנטית מאוד, רהוטה מאוד, סקרנית, לשניהם היה הומור שחור, לא משנה באיזו סביבה היית פוגש אותם, הם תמיד היו שני האנשים הכי נחמדים בחדר".
מטושקה היה מהדמויות הבולטות בסצנת המוזיקה האלקטרונית בישראל ורבים מהתעשייה נפרדו מהזוג בפוסטים מרגשים ברשתות החברתיות. סאלי פטל, צלם אופנה ומוזיקאי, הכיר את מטושקה לקראת סוף שנות ה־90 של המאה הקודמת, אז היו חלק מסצנה של אנשים שיצרו מוזיקה אלקטרונית, ז'אנר שהיה עדיין בחיתוליו בארץ באותם ימים. בבאר־שבע היתה קבוצה מאוד פעילה של מוזיקאים שעבדו כל אחד בנפרד וגם ביחד, בין היתר הופיעו במקומות שונים בעולם ועשו לעצמם שם.
"זיו היה הגאון שבחבורה", מספר פטל, "הוא היה הדמות הכי בולטת, היכולות שלו, ההבנה שלו במוזיקה והדברים שהוא הביא, כולם למדו ממנו, הוא פשוט היה עילוי ברמה שאי אפשר לתאר. היה מדהים לראות אותו עובד. כשאנחנו עוד למדנו את ה־א'־ב', הוא כבר היה באותיות באנגלית, ברמות שאתה לא מתאר את הפער בהבנה שלו ובידיעות שלו בצורה אוטודידקטית".

מלא הומור

דרכיהם מטושקה ושל נדב דלומי, עורך דין, זמר ויוצר, הצטלבו לפני שנים רבות ב'רדיו דרום', בשעה שדלומי שידר תוכניות וערך מוזיקה, ומטושקה עבד כטכנאי בתחנה המקומית. "אני זוכר בחור עם עיניים טובות, ידען בצורה בלתי רגילה, אבל גם מאוד נדיב ומלא בחוש הומור. אני זוכר שהיינו צוחקים המון, והשילוב הזה בין בנאדם שיודע המון דברים, אבל מאוד נדיב לפתוח את הלב שלו ולגלות את זה, היה מקסים בעיניי".
מוזיקאים רבים שעבדו עם מטושקה ספדו לו בעמוד הפייסבוק שלהם. הזמרת איגי וקסמן כתבה: "זיו היה אחד הגאונים המוכשרים שהכרתי. זכיתי לעבוד איתו, כמה עצוב שהוא איננו". גם חברי להקת "מוניקה סקס" הקדישו למטושקה פוסט בו נכתב: "זיו היה חבר ומוזיקאי מוכשר".
מכרים של בני הזוג לא דיברו על הסיבות שהביאו למותם של השניים בטרם עת. בתחילה צצו שמועות כי הרקע למעשה היה בגלל קשיים כלכליים בעקבות משבר הקורונה, אך איש לא אישר את הדברים. בני הזוג הובאו השבוע למנוחות בקיבוץ בחן בעמק חפר.