ההצגה חייבת להימשך. עם פרוץ משבר הקורונה ששלח את כולנו לבידוד או להסתגרות בבית עד יעבור זעם, ירד המסך על התיאטראות בארץ, ובהם גם תיאטרון באר־שבע שנאלץ לנעול את שעריו. כדי להנעים את זמנם של חובבי התיאטרון המסוגרים, עולות החל מסוף השבוע שעבר לעמוד הפייסבוק של התיאטרון לא רק הצגות אלא גם סרטונים שיצרו זוג התאומים תושבי באר־שבע אופיר ורותם לוי, בני עשר וחצי.
3 צפייה בגלריה
רותם ואופיר לוי. פרויקט משפחתי
רותם ואופיר לוי. פרויקט משפחתי
רותם ואופיר לוי. פרויקט משפחתי
(צילום: הרצל יוסף)
לא בכדי זכו אופיר ורותם, תלמידי כיתה ה' בבית הספר 'בן גוריון' בבאר־שבע לאכסניה המכובדת של עמוד הפייסבוק של תיאטרון באר־שבע. השניים לומדים במרכז המצוינות של 'גודמן' - בית הספר למשחק בנגב, ובאחרונה עברו את האודישנים ולוהקו להצגתם של איה קפלן ושחר פנקס "הדירה של רוזה" בתיאטרון באר־שבע בכיכובם של דינה דורון, מולי שולמן, טלי שרון, רון ביטרמן ואדוה עדני.
אופיר ורותם הספיקו להופיע על במת תיאטרון באר־שבע רק שלוש פעמים בטרם פרץ משבר הקורונה וההצגה הוקפאה עד להודעה חדשה. ואולם, שני התאומים המשחקים בהצגה לסירוגין את הנכד של סבתא רוזה, בגילומה של דורון, אינם מבזבזים זמן ויוצרים סרטונים קצרים ומשעשעים עבור הצופים הצעירים. "אנחנו כל יום מעלים סרטון אחר, לא בטכנולוגיה מי יודע מה, אבל זה כיף לקבל תגובות מהצופים", הם אומרים.

תגובות נלהבות

"אני אוהב לשחק, לשיר ולרקוד מאז שאני קטן", מעיד על עצמו אופיר ממרום גילו הצעיר, "אני מחובר לעולם התיאטרון מיום שאני זוכר את עצמי, כותב שירים וסיפורים ורוצה לבטא את הכישרון שלי ואת מה שאני רוצה לעשות. הסרטונים האלו הם חלק מהעשייה הזאת".
איך נולד הרעיון ליצור סרטונים?
"נקלענו למצב לא נעים בשל הסיפור של הקורונה ונשארנו תקועים בבית. חוץ מהלמידה מרחוק והמשחקים בבית החלטנו, אחותי ואני, לצלם סרטונים בנושאים שונים, כמו אגדות ילדים, ניסויים מדעיים ושמירה על כושר גופני. כל יום אנחנו קמים בבוקר וחושבים על רעיון לסרטון שנעלה בהמשך היום וכשאנחנו מסיימים את המטלות הלימודיות שלנו אנחנו מקדישים את הזמן ליצירת הסרטונים הללו".
3 צפייה בגלריה
רותם ואופיר באחד הסרטונים
רותם ואופיר באחד הסרטונים
רותם ואופיר באחד הסרטונים
(צילום: פרטי)
יש כבר תגובות מהצופים?
"התחלנו בפרויקט הזה רק בסוף השבוע האחרון וכבר קיבלנו תגובות נלהבות ומעודדות על היוזמה שלנו. בסך הכל זה כיף. אנחנו מצלמים מהטלפון שלנו. הכל ספונטני. אל דאגה, אנחנו מוצאים כל יום נושא שסביבו אנחנו מצלמים את הסרטון".
מבאס אתכם שהתיאטרון מושבת?
"כן, זה באמת מבאס. לא רצינו שזה יגיע למצב הזה, אבל אני מאמין שזה ייגמר ושלוח ההצגות יחזור כסדרו וההצגה שוב תעלה על הבמה".
האחות התאומה רותם לומדת בכיתה מקבילה בבית הספר 'בן גוריון'. "גם אני אוהבת לשיר ולרקוד ולהופיע על במה מול קהל, וכשנקלענו למצב הזה של השבתת הלימודים בבית הספר ושל הקפאת ההצגות בתיאטרון הגענו למסקנה שהכי טוב יהיה לצלם סרטונים ולהעלות אותם בפייסבוק", היא מסבירה.

משימה מחייבת

מאז עלה הפרויקט של אופיר ורותם לאוויר, הם הספיקו לצלם סרטוני קריוקי, חידונים, הדרכת ריקודים, פעילות ספורטיבית בבית, וגם המלצות איך להעביר את הזמן כשמסוגרים בבית בגלל נגיף הקורונה.
איך אתם מעבירים את הזמן בבית?
"קודם כל יש את הלמידה מרחוק. אנחנו קודם כל תלמידים ומקפידים לעשות את המטלות הלימודיות שלנו. אחר כך מתפנים לסיפור של הסרטונים. בין לבין אנחנו משחקים עם האחות הקטנה שלנו בת החמש. היא תמיד ברקע וגם רוצה להשתתף בסרטונים שלנו. יכול להיות שבהמשך נשלב אותה בסרטונים".
להעלות מדי יום סרטון הוא דבר מחייב מאוד. איך אתם עומדים בזה?
"נכון, זה מאוד מחייב ואנחנו מנסים להיות גם יצירתיים וגם משעשעים בימים האלה שהרוב נמצא בבית. בסרטונים האלה אנחנו גם רוצים להעביר מסר כמו ערך קריאת ספרים או שמירה ומשחק עם האחים הקטנים. אנחנו גם מקריאים וגם מציגים קטעים מספרי ילדים".
באחד הסרטונים שהועלו השבוע הציגו אופיר ורותם קטעים מתוך הספר "פלא" כשהמסר הוא קבלת השונה. בסרטון אחר הציג אופיר קטע מתוך ספר הילדים המיתולוגי "פרח לב הזהב". לא סתם בחר אופיר בספר הזה על הילד שאמו נפלה למשכב ואיש אינו יודע כיצד לרפאה ורק רופא זקן מסביר לילד שהדרך היחידה להציל את אימו היא להביא לה פרח אדום ולו לב זהב הנמצא אי שם במרחקים. "פשוט התאהבתי בספר הזה", הוא מספר, "בחרתי להציג מתוכו את הקטע שבו הילד מוצא את פרח לב הזהב כדי להביאו לאמו החולה על מנת שתבריא. זה מאוד ריגש אותי. גם אני הייתי עושה את אותו הדבר למען אמא שלי".
3 צפייה בגלריה
אופיר בהצגה עם דינה דורון
אופיר בהצגה עם דינה דורון
אופיר בהצגה עם דינה דורון
(צילום: מעיין קאופמן)

הכל נשאר במשפחה

העלאת הסרטונים, כל אחד באורך ארבע עד שבע דקות, היא למעשה פרויקט משפחתי. הכוח המניע של הפרויקט הם אומנם אופיר ורותם, אבל גם מקומה של האם עמית אינו נפקד. היא שעומדת מאחורי מצלמת הטלפון החכם והיא גם אחראית לתאורה ולהלבשה של שני כוכבי הסרטונים. "אני נותנת להם רוח גבית", מציינת עמית לוי, אמם של אופיר ורותם, "אני למעשה מופקדת על העניינים הטכניים. התכנים והנושאים שמועלים בסרטונים הם נחלתם של אופיר ורותם".
מאין צמחו הכישרונות האלה?
"זיהינו את הכישרון שלהם מאז שהם היו קטנים. הם מופיעים בבית בכל הזדמנות עוד מגיל קטן. בשנה שעברה הם הצטרפו למרכז המצוינות בבית הספר למשחק 'גודמן' בבאר־שבע והגשימו בכך את התחביב שלהם".
איך העיסוק במשחק משתלב עם הלימודים בבית הספר?
"הם יודעים לשמור על מחויבותם כתלמידים בבית הספר. שניהם תלמידים מצטיינים, איש איש בתחומו ועם החוזקות שלו. ההצגה החדשה שבה הם משתתפים בתיאטרון באר־שבע היא אתגר חדש עבורנו. זה לא בא על חשבון הלימודים. לכן הם מופיעים לסירוגין. פעם אופיר מופיע ופעם רותם מופיעה, שניהם באותו תפקיד".
מה דעתך על פרויקט הסרטונים של ילדייך?
"זה נבע מתוך הצורך של שמירת השגרה ושל מציאת מסגרת. אנחנו כל יום משתעשעים עם העניין הזה ומוציאים אל הפועל את הרעיונות שלהם. יש דינמיקה בין אופיר ורותם. זה גם מייצר לנו בבית הרבה כיף וצחוק. אנחנו משעשעים גם את עצמנו וגם את הצופים בימים הקשים האלה".

תיאטרון בבית

מנכ"ל תיאטרון באר־שבע, שמוליק יפרח, אומר על הפרויקט הייחודי כי "אופיר ורותם לוי לומדים במרכז מצוינות בתיאטרון זו השנה השנייה. במסגרת המרכז הם לומדים תיאטרון פעמיים בשבוע. הלימודים כוללים שיעור עם במאי וסדנאות שונות כמו מקהלה, תנועה, מסכות, ועוד. השנה אופיר ורותם נבחרו לשחק בהצגה החדשה של התיאטרון 'הדירה של רוזה' בכיכובן של דירה דורון וטלי שרון, וזאת ללא ספק אחת השאיפות שלנו כמרכז מצוינות, לשלב את תלמידינו בתיאטרון ובעולם המקצועי".
עוד הוא אומר, "עם ההנחיות של סגירת מוקדי התרבות והשהייה בבתים החלטנו להתמקד בייצור תוכני תרבות איכותיים ומגוונים בעמוד הפייסבוק של התיאטרון תחת הכותרת: 'תיאטרון באר־שבע, תיאטרון בבית'. אנחנו מעלים מדי יום תכנים למבוגרים ותכנים לילדים. בנוסף, רצינו לייצר תוכן שילדים יעבירו באופן בלתי אמצעי ולא היה ספק שרותם ואופיר הם המתאימים למשימה, הם נרתמו באהבה והרווח הוא של כולנו".