דו"ח מבקר עיריית באר־שבע לשנת 2019 פורסם באחרונה והוא כולל בין היתר שני נושאים מרכזיים אשר שווים התייחסות: הבטחת שלומם של ילדים הסובלים מאלרגיה בצהרונים שמפעילה העירייה, והעברתם של מפעלי בטון ישנים המתעכבת כבר מספר שנים, למרות שמיקומם הנוכחי אינו תואם לתוכניות העירייה לפיתוח האזור שבו הם נמצאים.
3 צפייה בגלריה
תגובה של ילד לאלרגיה. המענה צריך להיות מהיר | צילום אילוסטרציה: שאטר סטוק
תגובה של ילד לאלרגיה. המענה צריך להיות מהיר | צילום אילוסטרציה: שאטר סטוק
תגובה של ילד לאלרגיה. המענה צריך להיות מהיר | צילום אילוסטרציה: שאטר סטוק
קראו גם:
הדו"ח מתייחס ברובו למעקב אחר ליקויים משנים עברו. על פי המבקר, אבי פוגל, רוב הליקויים תוקנו. הדו"ח עלה לדיון במועצת העירייה, ויו"ר ועדת הביקורת, משה ינאי, התייחס לממצאים: "אין פה דברים מיוחדים, הליקויים ברובם תוקנו". ובכל זאת, ישנם היבטים שראוי להתייחס אליהם בכובד ראש ולעקוב אחר הטיפול בהם, כפי שבאים לידי ביטוי בדו"ח.

"קיימת הקפדה"

הבטחת שלומם של הילדים הסובלים מאלרגיה בצהרונים, תפסה נפח מרכזי בדו"ח. מטרת הביקורת היתה לבחון את היערכות חברת 'כיוונים' שמפעילה את הצהרונים, לשם הבטחת בריאותם של הילדים האלרגנים בצהרונים, את עמידת החברה בהוראות החוק וההנחיות, להצביע על ליקויים אם אכן קיימים, ולהמליץ על דרכים שימנעו הישנות של מקרים בהם נחשפו ילדים למוצר מזון שהם רגישים אליו.
הביקורת ערכה בדיקה מדגמית בשישה צהרונים המופעלים בבתי הספר ובגני הילדים שבהם לומדים ילדים בעלי אלרגיה כזו או אחרת למזון. הדו"ח מציין כי בשנת הלימודים (תש"פ) רשומים 6,000 ילדים במסגרות הצהרונים, מתוכם 98 ילדים הסובלים מאלרגיה. 66 לומדים בצהרונים המופעלים בגני הילדים ו־32 ילדים הלומדים בצהרונים המופעלים בבתי הספר.
3 צפייה בגלריה
אבי פולג, מבקר העירייה
אבי פולג, מבקר העירייה
אבי פולג, מבקר העירייה
(פרטי)
מבדיקה מדגמית עלה כי בקלסרים של צוות הצהרונים מתויקות הצהרות הבריאות עבוד הילדים הסובלים מאלרגיה, אבל לא בכל הצהרונים נמצאו אישורי אלרגולוג ותוכנית פעולה למקרי חירום. לדעת המבקר, יש לתייק בתיק הצהרון את החומר שאליו הילדים אלרגיים, "על מנת להקל באיתור המידע במיוחד כשמדובר באלרגיות מזון מסכנות חיים".
עוד ממצא שהמבקר מעיר על אופן התנהלותו, מתייחס לעניין הגדרת שטחים נקיים מאלרגנים באמצעות שילוט. על פי הממצאים, לא נמצא שילוט על איסור הכנסת אלרגן בכניסה לארבע כיתות מתוך שש שנבדקו. "החברה אינה יכולה להניח שקיים שילוט על איסור הכנסת האלרגנים, ועליה לוודא כי השילוט אכן קיים כנדרש", נכתב בדו"ח.
לדעת המבקר, יש לתייק בתיק הצהרון את החומר שאליו הילדים אלרגיים, "על מנת להקל באיתור המידע במיוחד כשמדובר באלרגיות מזון מסכנות חיים"
ממצא נוסף ולא פחות חשוב העולה מהדו"ח היא שאלת היערכות למתן מענה במתן טיפול בילד. מהבדיקה המדגמית שנערכה עולה כי רק במסגרת צהרון אחד היו קיימים שני מזרקים לטיפול בתגובה אלרגית, אחד בתיק של ילדה ואחד במדף נגיש. במספר מסגרות אחרות נמצא מזרק אחד בלבד, לעיתים בתיק של ילד ולעיתים בארון נגיש. באחת המסגרות כלל לא נמצא מזרק.
על כל אותן הערות שעלו בביקורת עדכנה חברת 'כיוונים' כי היא פעלה לתקן את הממצאים שעלו. ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', התייחס לנושא זה בתגובה שמסר למבקר ואמר: "עיריית באר־שבע רואה חשיבות רבה בשמירה על בריאותם של ילדי מערכת החינוך, ובכלל זה ילדי הצהרונים. עם קבלת דו"ח הביקורת הנושא הועבר לטיפול והתייחסות חברת 'כיוונים' ומינהל החינוך. ראש מינהל החינוך מסרה כי הם בעיצומו של תהליך רכישת מזרקי אפיפן (תרופה לטיפול עצמי במקרה של תגובה אלרגית חמורה - י.ל) ואספקתם לכלל מוסדות החינוך והתרבות, לרבות מועדוניות בעיר. מנכ"ל חברת 'כיוונים' מסר כי קיימת הקפדה על ניקיון משטחי המזון להפחתת סיכונים".
דנילוביץ' הנחה את מנכ"ל חברת 'כיוונים' וראש מינהל החינוך להמשיך ולפעול ליישום מלא של כל המלצות הביקורת, לרבות ניהול תיק אישי לילדים הסובלים מאלרגיה, קיום פגישות מקדימות עם הורי הילדים, והמשך הקפדה על הדרכות שוטפות לצוות המקצועי והיערכות עם מזרקי אפיפן כפי שהחוק מחייב.

מפעלים תקועים

נושא נוסף שמככב בדו"חות מבקר העירייה לאורך שנים הוא זה של העברת מפעלי הבטון מרחוב יהושע הצורף. רחוב יהושע הצורף משמש מבואה לאזור התעשייה והמסחר 'עתירות ידע' הצמוד לשכונה ג'. בחלק מהרחוב ממוקמים בנייני משרדים ומלאכה. בצדו של הרחוב, בכניסה מרחוב האורגים, קיימים מפעלים לייצור בטון מוכן שאושרו לפני שנים, באזור שכמעט ולא היה מאוכלס ומרוחק מכל מבנה אחר.
אלא שהמציאות השתנתה והפיתוח הסביבתי הביא לכך שכיום, בסמוך למפעלי הבטון, הוקמו משרדים, מוסכים, חנויות לממכר מזון, ועוד. בשנים האחרונות עלה הצורך בהעתקתם של מפעלי הבטון שלא תואמים את תוכניות העירייה לפיתוח של אזור תעשייה זה.
3 צפייה בגלריה
משאית מובילה בטון סמוך למפעלים ברחוב יהושע הצורף
משאית מובילה בטון סמוך למפעלים ברחוב יהושע הצורף
משאית מובילה בטון סמוך למפעלים ברחוב יהושע הצורף
(הרצל יוסף)
נושא העתקת מפעלי הבטון עולה מדי פעם בדו"חות מבקר העירייה, כך ב־2017 ממצאי הביקורת היו כי יש להעתיק ארבעה מפעלי בטון ישנים לאזור התעשייה 'עמק שרה'. כמו כן ציין המבקר כי יש להעביר את פעילותה של חוות סוסים הפועלת באזור למיקום חלופי שאותר עבורה.
אלא שהסכמת בעלי המפעלים להעתיק את המפעלים לעמק שרה התבססה על הנחת עבודה שהקרקע החלופית בעמק שרה תוקצה להם בפטור ממכרז במסגרת הסכם פיתוח או חכירה. לכן, נושא העברת מפעלי הבטון לוקח יותר זמן מכפי שציפו ועדיין לא קודם.
ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', מסר את תגובתו למבקר לגבי העתקת המפעלים: "עם קבלת הדו"ח הנושא הועבר לטיפול הגורמים המקצועיים בעירייה. אני מנחה את מהנדסת העירייה ומנכ"ל חברת 'יעדים' לפעול מול רשות מקרקעי ישראל ולהמשיך לקדם את העתקת מפעלי הבטון וחוות הסוסים על מנת לאפשר את פיתוח המרחב בהתאם לתוכנית העירונית".

הליקוים שתוקנו

המבקר אבי פוגל התייחס בדו"ח גם לליקויים שתוקנו מהשנים האחרונות. אם בעבר מצא פוגל ליקויים רבים בתחום אבטחת המידע, מהדו"ח האחרון עולה כי ליקויים שהיו עלולים לפגוע בפעילותה של העירייה בתחום הסייבר תוקנו. ראש העירייה הורה למנהל אגף חדשנות, מערכות מידע ותקשורת ומנהל אבטחת המידע, להמשיך ולפעול לשיפור וייעול מתמיד של מערך אבטחת המידע בעירייה.
הקמת החניון לכלי רכב כבדים בעמק שרה גם היא הביאה למקצה שיפורים בדו"ח המבקר, שבעבר כתב רבות על המפגע הבטיחותי שמהוות המשאיות ועל מטרדי הרעש שהן גורמות כאשר הן חונות בתוך שכונות העיר. החניון בעמק שרה מכיל 420 מקומות חנייה לרכב כבד ומאובטח באמצעות מצלמות.
בנוסף, אגף הביטחון בעירייה אחראי על נושא החזקת עשרות כלי ירייה שנמסרו לעשרות עובדי עירייה לצורך מילוי תפקידם. בדו"חות קודמים עלו ממצאים שמצריכים טיפול והסדרה של הנושא, לדוגמה, חלוקה של הוראות והנחיות להחזקת נשק ותמצית הוראות פתיחה באש לכל עובד המורשה לשאת נשק. מהדו"ח האחרון של המבקר עולה כי הליקויים תוקנו.

נקודות אור בדו"ח המבקר:

ליקויים בתחום אבטחת המידע שהיו עלולים לפגוע בפעילות העירייה תוקנו.
קמת החניון למשאיות כבדות בעמק שרה הסירה מהסביבה העירונית מפגעים בטיחותיים וסביבתיים.
עובדי עירייה אשר נושאים כלי נשק עוברים תדריכים מסודרים.
לעדכונים - חדשות באר שבע