"אולי הסיפור על הילדה בת ה-8 מעוטף עזה יסביר היטב על באיזה חוסר צדק לעיתים אני נלחמת", אומרת עורכת דין טלי דיין, 33, המתמחה בדיני נזיקין מורכבים, נפגעי עבודה ומחלות מקצוע ובעיקר בליווי צמוד ומקצועי לנפגעי פעולות איבה.
"מגיעה אליי משפחה עם ילדה שלא נדע נמצאת בעיצומה של פוסט טראומה מאובחנת. ילדה מפוחדת, חרדתית, מרטיבה במיטה, ולא מתפקדת כלל כילדה בת גילה. החרדות התחילו אצלה מהקסאם הראשון שהיא שמעה עוד כשהייתה פעוטה. משרד הביטחון לפתע מחליט שלא להכיר בה כנפגעת פעולות איבה. למה? לטענתם יש רקע קודם. איזה רקע? הילדה הזו מיום שפקחה את העיניים חיה עם אזעקות. בית המשפט המחוזי כמובן הכיר בה כנפגעת ישירה וחייב את משרד הבטחון להעניק לה את כל זכויותיה".
2 צפייה בגלריה
טלי דיין
טלי דיין
טלי דיין
(צילום: אינגה אבשלום // סטיילינג: יעל מימוני // בגדים: glow fashion)
כשטלי דיין מדברת על חוסר צדק הדיבור שוטף, קוהרנטי, תקיף. קשה לה עם עוולות ובטח בנושאים שקרובים לליבה: "נולדתי במעלות", היא אומרת, "כילדה אני יודעת מה זה אזעקות. היום אני גרה בעוטף עזה, העתקתי את מגוריי אחרי שירותי הצבאי והבטחוני לדרום. מהקטיושות לקסאמים. אז אני יודעת בדיוק מה עובר על תושבי העוטף. ובגלל הרקע הבטחוני שלי, אני מכירה איך משרד הבטחון והגורמים המוסדיים עובדים, ככה שלא יכולים לעבוד עליי, ועם כל הרקע הזה אני מגיעה ללקוחות, יותר נכון לאחרונה, טפו טפו הם מגיעים אליי".
היא נשואה עם שלושה ילדים (ילדה בת שש וחצי, ילד בן ארבע ותינוק בן שנה וחצי) מהירת דיבור, עוצמתית ואפילו "דומיננטית", כמו שהיא אומרת. "הייתי בת זקונים שגדלה במעלות להורים יוצאי ברית המועצות לשעבר", היא משחזרת, "ובגיל 15 החלטתי שאני רוצה ללכת לפנימיה צבאית - בבית הספר לקציני ים בעכו. ההורים שלי התנגדו בכל תוקף - בכל זאת בת זקונים - אבל אני עמדתי על שלי, ולדעתי, המשמעת הצבאית והערכים עליהם גדלתי בפנימיה תרמו באופן משמעותי למה שאני היום".
עוד בטרם התגייסה היא קיבלה פניה מהשב"כ להתגייס לצה"ל במסגרת השירות. לא אחת כמו טלי דיין שתסרב לפניה כזו. לעניין התפקידים אותם ביצעה בשירות הביטחון, מטבע הדברים היא מקמצת במילים, "לא אוכל להרחיב בנושא, אבל אוכל לומר שמדובר במחלקה שעשתה ועושה עד היום רבות למען המדינה".
תוך כדי עבודתה בשב"כ סיימה את לימודיה לתואר הראשון במשפטים, והחליטה להתמחות בתחום הנזיקין, ביטוח לאומי, נפגעי העבודה ומחלות מקצוע, שהם התחומים היותר מורכבים וממושכים, ובעיקר נפגעי פעולות האיבה: "זה היה בנפשי כל העניין הזה", היא מסבירה, "אני פשוט חושבת שזו השליחות שלי".
2 צפייה בגלריה
טלי דיין
טלי דיין
טלי דיין
(צילום: אינגה אבשלום // סטיילינג: יעל מימוני // בגדים: glow fashion)
עם השליחות הזו היא הגיעה כשכירה למשרד עורכי דין בוטיק בתל אביב: "זה מוזר עכשיו שאני נזכרת. כי כל חיי אמרו לי שאני אישה שחייבת להיות עצמאית וזה לא עלה לי בראש. אני, עצמאית? אני רגילה להיות עובדת מדינה. וכשהגעתי למשרד בתור שכירה, בעלת המשרד ומי שהייתה שותפתי בתחילת הדרך אמרה לי מיד: 'אני יודעת שאת הולכת להיות עצמאית, אז בואי נעשה את זה יחד'. פתחנו שלוחה של המשרד בשדרות, בגלל ההתמחות שלי, והתחלנו לעבוד.
"ראשית, בגלל התחום בו אני עוסקת אני לא לוקחת אף פעם תשלום על פגישת ייעוץ ראשוני, שיכולה להימשך שעתיים. אנשים מסכנים שעולמם חרב עליהם צריך לתת להם תקווה ולא להיות 'גרידי'. הרבה פעמים בסיום הפגישות האלו, אני אומרת שאין סיכוי לנצח, ואני די מסננת את התיקים שאני יודעת שנגרם שם עוול משווע"
עם הזמן הבנתי שאני באמת רוצה להיות עצמאית, ופתחתי את המשרד שלי בשדרות באופן עצמאי. כיום משרדי מטפל במאות לקוחות. ולמרות שמדובר בתיקים שמאוד קשים להוכחה, כמו מחלות מקצוע מורכבות הדורשות בקיאות גם בתחום הרפואה ובשכר טרחה המחושב באחוזים רק בסוף ההליך, הצלחתי להיות כתובת למען נפגעים רבים שמתדפקים על דלתי. והאמן לי שיש בעיות גדולות. לא את כולם אני מקבלת - אני מאוד ישרה - ולא מבטיחה הרים וגבעות".
"ראשית, בגלל התחום בו אני עוסקת אני לא לוקחת אף פעם תשלום על פגישת ייעוץ ראשוני, שיכולה להימשך שעתיים. אנשים מסכנים שעולמם חרב עליהם צריך לתת להם תקווה ולא להיות 'גרידי'. הרבה פעמים בסיום הפגישות האלו, אני אומרת שאין סיכוי לנצח, ואני די מסננת את התיקים שאני יודעת שנגרם שם עוול משווע". עבודה קשה מאוד, תוך כדי לגדל ילדים. זה לא פשוט.
“אז ראשית, אני חייבת להגיד משהו. יש כאלו שחושבות שאימהות וקריירה לא הולכים יחד. אני חושבת שאני ההוכחה שזה אפשרי ועוד איך. כל ילד שהבאתי הביא את הברכה שלו ולהיפך, הילדים מעצימים את האישה ולא גורמים לה לחולשה בתחום הקריירה. כמובן, שאי אפשר להתעלם מהתמיכה הרבה לה אני זוכה מבעלי, שהוא זה שדחף אותי ותמך בי במהלך הלימודים ובדרך לעצמאות, בעלי שותף מלא בגידול הילדים ובבית, חוץ מההנקה הוא עושה הכל. ממש ככה”.
טל': 050-7428337
רח' הנחלים 3, שדרות