הקורונה אמנם כבר הוכרזה כעוד מחלה מדבקת, אבל גם כיום, יותר משלוש שנים מאז פרצה המגפה ברחבי העולם, עדיין יש מי שסובל מתסמיני פוסט קורונה, הידועים בשמם הרפואי "לונג קוביד".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בסורוקה
מחלקת קורונה בסורוקה
מחלקת קורונה בסורוקה
(צילום ארכיון להמחשה: הרצל יוסף)
על כך יכול להעיד תושב הנגב (51), העובד במפעלי ים המלח, שנדבק בנגיף הקורונה במהלך עבודתו בעיצומה של המגפה, ותסמיני המחלה עדיין מלווים אותו עד היום. יתרה מזאת, באמצעות עו"ד שירי אלון, הוא הגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי על מנת שמחלתו זו תוכר כפגיעה בעבודה.
בתביעתו טען העובד כי קיימות הוכחות רבות, כולל חקירה אפידמיולוגית, לכך שהוא נדבק בנגיף במהלך עבודתו. כמו כן נטען כי מאז שנדבק במחלה, בחודש יוני 2020 ועד היום, סובל העובד מכאבי ראש עזים, הפרעת הסתגלות המלווה בדיכאון וחרדה, פגיעה בזיכרון לטווח הקצר, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות אכילה, כאבים ודלקת בשריר, עייפות, וכן מתסמונת הפיברומיאלגיה.
על פי הנטען בכתב התביעה, העובד התובע מטופל בתרופות ונמצא תחת מעקב נוירולוגי.

2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה. פרוצדורות לא חיוניות נדחות
מחלקת קורונה בהדסה. פרוצדורות לא חיוניות נדחות
מחלקת קורונה
(צילום ארכיון להמחשה: עמית שאבי)

קראו גם:

לדברי עו"ד שירי אלון, באת כוחו של העובד, התובע אמנם שב למקום עבודתו, אך הוצב בתפקיד שונה, שכן בשל תסמיני ה"לונג קוביד" הוא אינו מסוגל לבצע עבודה פיזית.
התביעה להכרה במחלה כפגיעה מהעבודה התקבלה, ועל פי החלטת ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, נקבעו לעובד התובע נכויות זמניות בשיעור של 50 עד 100 אחוז, ובהמשך נכות צמיתה בשיעור 27 אחוז.
בשל הנזקים מהם הוא סובל ניתנה לעובד קצבה חד פעמית בסך של כ־110 אלף שקל, ובנוסף לכך, הוא גם החל לקבל גמלה חודשית של 4,500 שקל, שתינתן לו לכל חייו.

זכאות לגמלה


בימים הקרובים, מציינת עו"ד שירי אלון, תוגש למוסד לביטוח לאומי תביעה להגדלת שיעור נכותו של העובד בשל ההחמרה בפיברומיאלגיה, שממנה הוא סובל, וגם זאת עקב מחלת הקורונה בה הוא לקה.
"רבים אינם יודעים זאת", מציינת עו"ד אלון, "אך גם אם נפגע עבודה שב לעבודתו, כמו במקרה הזה, הדבר לא שולל ממנו זכאות לגמלה חודשית מהמוסד לביטוח לאומי. סכום הגמלה נקבע על פי גובה שכר הנטו החודשי של העובד ברבעון שקדם לפגיעה".
לדבריה, חולים רבים שנדבקו בקורונה במהלך עבודתם, ובעקבות כך לקו בפיברומיאלגיה, הוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי כנפגעי עבודה ונקבעו להם אחוזי נכות משמעותיים, שזיכו אותם במענקים כספיים חד פעמיים ובגמלות חודשיות מכובדות, שמגיעות במקרים מסוימים למאות אלפי שקלים ואף למיליוני שקלים במצטבר.

תסמינים עליהם העיד העובד:


כאבי ראש עזים
הפרעת הסתגלות המלווה בדיכאון וחרדה
פגיעה בזיכרון לטווח הקצר
הפרעות קשב וריכוז
כאבים ודלקת בשריר