1 צפייה בגלריה
צוות נשים סורוקה. צילום: דוברות סורוקה
צוות נשים סורוקה. צילום: דוברות סורוקה
צוות נשים סורוקה. צילום: דוברות סורוקה
אבחון מהיר וטיפול חדשני הצילו בתחילת השבוע את חייה של יולדת בשנות ה-30 לחייה שפיתחה תסחיף מי שפיר במהלך ניתוח קיסרי בבית החולים סורוקה בבאר שבע. תינוקה חולץ בשלום.
הצעירה הובהלה בשבוע 35 להריונה לניתוח קיסרי דחוף, עקב צירים תכופים חשד לתופעה בשם "שילייה נעוצה". במהלך חילוץ העובר פיתחה היולדת קריסה נשימתית ובהמשך גם בעיית קרישה נרחבת. צוות רב מקצועי נלחם על חייה, והצליח להציל אותה ואת תינוקה.
מדובר ביולדת בהריונה החמישי, לאחר ארבעה ניתוחים קודמים, שאושפזה להשגחה בשל הרקע של ההריונות הקודמים. בבדיקת אולטרא-סאונד שבוצעה לה בסמוך ללידה עלה חשד לשליית פתח נעוצה. תוך כדי אשפוז פיתחה צירים, ובשל מצבה הובהלה מייד לניתוח קיסרי.
לקראת סיום הניתוח ותוך כדי סגירת הרחם התריעו הרופאים המרדימים על קריסת נשימתית של היולדת. בהמשך הבחין הצוות בבעיית קרישה ובדימום בלתי נשלט, אחד מהסימנים לתסחיף מי שפיר.
"תסחיף מי שפיר", מסביר פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' בסורוקה, "הוא אחת הסכנות הגדולות והקשות שאורבות ליולדות ולעוברים. זוהי תסמונת שמתרחשת עקב חדירה של נוזל מי השפיר, שמקורם בעובר, לתוך מחזור הדם של האם. הדבר גורם לקריסת מערכות הגוף, כולל מערכת הדם-לב-ריאה, כפי שאירע במקרה זה".
תסחיף מי שפיר הוא אירוע נדיר אך קטלני: כיום הוא קוטל קרוב ל־50% מהיולדות שלוקות בו וכ־30% מהיילודים. בין גורמי הסיכון לתופעה: גיל (בעיקר יולדות מעל גיל 40), רעלת הריון, בעיות שונות בשלייה והיסטוריה של לידות קשות.
לאחר האבחנה במהלך הניתוח טופלה היולדת בטיפול חדשני, הכולל החדרת תמיסת אינטרליפידים למערכת הדם של היולדת. ברגע שהתמיסה מוכנסת היא סופחת את מי השפיר ומנקה גם את הפסולת שנכנסה לתאי הלב. התמיסה ניתנת לוריד מיד עם גילוי התסחיף וגם כעירוי מתמשך, בנוסף לאמצעי החייאה אחרים במידת הצורך.
העובר חולץ במצב תקין והיולדת הועברה ליחידה לטיפול נמרץ כללי במצב קשה. לאחר שיפור במצבה היא הועברה למחלקת יולדות ב' ושם נפגשה לראשונה עם תינוקה.
צוות רב מקצועי שכלל גינקולוגים, מרדימים והמטולוגים טיפל ביולדת ונאבק על חייה ועל חיי העובר וכלל את ד"ר לאוניד זלוטניק, וד"ר פולינה שוורצמן עם ד"ר דורית פז ממחלקת נשים ב' וכן מרדימים בכירים בראשות ד"ר תמרה רוסברוב, ד"ר מיכאל דובילט, ד"ר איגור גרוזמן וד״ר מחמוד אבועג׳אג׳.
היולדת ותינוקה חשים בטוב והיא צפויה להשתחרר בקרוב.
בחודש אוקטובר האחרון לקתה תושבת העיר, רעות חסון-מימוני ז"ל, בתסחיף מי שפיר במהלך לידה רגילה. צוות בית החולים הצליח להציל את התינוק אולם לאחר כחודש וחצי של מאבק נפטרה חסון-מימוני והיא בת 29 בלבד.