מריח טוב. לפני כ-3 שנים עבר ליאור גופמן, בן 19 מדימונה, תאונת דרכים שגרמה לו לאבד את חוש הריח. אחרי שקיבל מכה חזקה בראש, בדיקות הראו שהתאים האחראים על החוש נהרסו מהפגיעה. "אושפזתי במשך שבועיים בסורוקה" סיפר השבוע גופמן, "טובי המומחים שם אמרו לי שהסיכוי שאחזור להריח לא קיים עד קלוש, בגלל שהעצב האחראי על הריח נהרס לחלוטין בתאונה".
1 צפייה בגלריה
(מימין) עומר שישו וילאור גופמן. צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות
(מימין) עומר שישו וילאור גופמן. צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות
(מימין) עומר שישו וילאור גופמן. צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות
לפני כחודשיים הגיע גופמן לטיפול אישי אצל עומר שישו - מומחה לרפואה סינית ומטפל בדיקור סיני מבאר שבע שעובד ב'מכבי טבעי'. בתחילה שישו היה מעט ספקני בנוגע לסיכויי ההצלחה. "אמרתי לו שאני מאוד סקפטי, כי אצלו זה הגיע מחבלה ולא ממחלה, ובאותו רגע חשבתי שפגיעה מחבלה פוגעת קשה יותר ולכן סיכויי ההצלחה נמוכים יותר", סיפר שישו.
בכל זאת החליט שישו לערוך בדיקה, וגילה כי למרות החבלה, הוא הצליח כבר בטיפול הראשון לעורר את חוש הריח באופן זמני, מה שגרם לו להבין כי יש צורך בסדרת טיפולים בכדי להשיב את חוש הריח במלואו. ואכן מטיפול לטיפול הצליח גופמן להריח מדרג ריחות לאורך זמן רחב יותר, וגם בצורה ספונטנית.
לקראת סיום סדרת הטיפולים, אביו של גופמן, שהיה מופתע מהשינוי, החליט לבדוק האם אכן מדובר בשינוי אמיתי. הוא ערך לבנו מבחן ריחות של מאכלים וחומרים מסוימים על מנת שיזהה את הריח, בעיניים קשורות כמובן. לאחר שהניסוי הסתיים בהצלחה מלאה, הבין האב כי אכן בנו נרפא.
גופמן עצמו היה נרגש לא פחות: "השלמתי עם זה שלא אריח יותר, אפילו סוג של התרגלתי לזה", סיפר, "ממש לפני חודשיים אמא שלי סיפרה לי על עומר, שטיפל בבחורה שלא מריחה בעזרת דיקור סיני וחזרה להריח. באותו שלב די התנגדתי וחשבתי שחבל על כאב הלב ללכת סתם ולא יקרה כלום".
ואז מה קרה? "בטיפול השלישי או הרביעי פתאום התחלתי להריח. בהתחלה רק אם קירבתי משהו לאף אבל לאט לאט זה חוזר ועכשיו אני מריח וזה בא לי טבעי".
מה עבר לך בראש באותו רגע? "רגע מטורף, אני לא האמנתי זה מרגש מאוד . אבא שלי עוד עשה לי מבחנים ורק אחר כך הוא התחיל להאמין".
מה אמרת לעומר? "הודיתי לו מאוד. זה מקרה קשה כי בדרך כלל מחזירים לאנשים את הריח אחרי דלקת או משהו, ואצלי זו חבלה. מעבר לזה הטיפול עצמו נוח ולא כואב, וגם עומר לא רק מדקר, הוא ממש מתחבר לטיפול ולמטופל ואפילו מתקשר שואל ודואג, רואים שאכפת לו".
עכשיו אחרי שהטיפול הושלם, גופמן חושב הלאה, על לימודי רפואה סינית. "מבחינתי זו סגירת מעגל", משתף שישו, "כי גם אני החלטתי ללכת ללמוד רפואה סינית בעקבות אירוע שקרה לי בדיוק באותו הגיל שלו".