צעיר בן 18, תושב הפזורה הבדואית, מאושפז מאז יום ראשון ביחידה לטיפול נמרץ פנימי בבית החולים סורוקה, לאחר שנדבק במחלת קדחת הנילוס המערבי. נכון להיום (רביעי) בבוקר, הצעיר מונשם ומצבו מוגדר כקשה מאד. נסיבות הידבקותו של הצעיר עדיין אינן ברורות.
1 צפייה בגלריה
מסוק זעיר נטול מוסר. יתוש הטיגריס האסייתי | צילום: שאטרסטוק
מסוק זעיר נטול מוסר. יתוש הטיגריס האסייתי | צילום: שאטרסטוק
מסוק זעיר נטול מוסר. יתוש הטיגריס האסייתי | צילום: שאטרסטוק
מחלת קדחת הנילוס המערבי נגרמת כתוצאה מעקיצותיו של יתוש הנמר האסיאתי. לפני למעלה משבע שנים התגלה אותו יתוש בערוצי נחל באר שבע ונחל הבשור. מדובר ביתוש הנושא את נגיף קדחת הנילוס המערבי, שעקיצתו עלולה אף להוביל למוות.
בשנת 2011 נפטר תושב באר שבע לאחר שאובחן כמי שנדבק במחלת קדחת הנילוס המערבי, ואילו חולה נוספת, אף היא תושבת באר שבע, איבדה את הכרתה לאחר שנעקצה על ידי יתוש הנמר האסיאתי.
היתוש פעיל גם בשעות האור וגם בשעות החשיכה וגורם למטרדי עקיצות קשים. התגובה האלרגית של רוב האנשים לעקיצת היתוש הינה חריפה יותר מאשר לעקיצת יתושים אחרים.
בשבועות האחרונים, כך על פי נתוני משרד הבריאות, אובחנו 57 חולים בנגיף קדחת הנילוס המערבי, רובם ככולם הם תושבי מישור החוף והשפלה. אשפוזו של הצעיר הבדואי הוא המקרה הראשון והיחיד עד כה של תושב אזור הנגב שנדבק במחלה.
"ההדבקה של הצעיר שאושפז אצלנו השבוע", אמר למיינט באר שבע ד"ר ליאור נשר, מומחה למחלות זיהומיות ורופא בכיר במחלקה פנימית ה' בבית החולים סורוקה,"התרחשה ככל הנראה באזור הנגב, אם כי נסיבותיה טרם ברורות לנו. השכיחות של יתושים בנגב היא נמוכה יותר מזו שבאזורים אחרים בארץ שיש בהם יותר מקווי מים והם פחות מדבריים, אך גם במצב של שכיחות נמוכה יש יתושים שעלולים לעקוץ ולהדביק את האדם הנעקץ בנגיף קדחת הנילוס המערבי".
לדברי ד"ר נשר, "ברוב המקרים מדובר במחלה קלה, שתסמיניה דומים למחלת שפעת ורק אחוז קטן מפתח מחלה קשה, כדוגמת קשישים ומדוכאי חיסון. נדיר מאד שהנגיף פוגע בצורה קשה בצעירים, כך שהמקרה של הצעיר שאושפז השבוע הוא נדיר".
ד"ר נשר מציין, כי "מדובר בוירוס שאין נגדו טיפול וגם לא קיים חיסון נגדו. לכן יש חשיבות רבה להימנע מעקיצות של יתושים. יש להתמגן נגד היתושים בלבישת בגדים ארוכים בשעות הערב, בהן פעילים היתושים ולהשתמש בתכשירים דוחי יתושים".