בתים רבים נמצאים במצב של הזנחה, בלגן וריבוי חפצים. אלו יכולים להיות בתים אשר עומדים שנים ארוכות ללא דיירים ודי מובן למה הם הגיעו למצב של הזנחה מתקדמת. אך במקרים רבים גם בתים הנמצאים בשימוש נמצאים במצב הזנחה ונזקקים לקצת עזרה על מנת להחזיר את הבית לקדמותו. אז תאמינו או לא, יש מי שיכול לעשות את העבודה הזו עבורכם.
מדובר בתחום הנקרא פינוי דירות או פינוי תכולת דירה. חברות המבצעות פינוי דירות באשדוד מעניקות שירותים לכל מי שיש לו נכס מוזנח ועמוס בחפצים. ההתמחות של החברות הללו היא למיין את החפצים, לפנות את מה שמיותר ולהחזיר את הסדר והניקיון. זוהי לא חברת הובלות וזוהי לא חברת ניקיון - אלו הן חברות העונות על צורך מאוד ייחודי הקיים בשוק.
1 צפייה בגלריה
פינוי דירות
פינוי דירות
פינוי דירות
(צילום: המרכז לפינוי דירה בישראל)
אז מה הסיפור עם דירות מוזנחות
יכולות להיות סיבות שונות מדוע דירה מגיע למצב של הזנחה קטסטטרופלית המחייבת עזרה חיצונית. זהו עשוי להישמע לכם כמשהו קצת קיצוני, אבל כאשר יורדים אל הפרטים מבינים שזהו פשוט שירות הכרחי במקרים רבים. הכי טוב להסביר את המקרה באמצעות דוגמאות למקרים אמתיים המתרחשים באופן קבוע.
המצב הראשון הוא של דירות בהן מתגוררים אנשים אבל הן מגיעות למצב של הזנחה מאוד גבוהה. זהו יכול להתרחש כתוצאה מאורח חיים של שעות עבודה מרובות, בעיות של אגרנות כפייתית או מצבים רפואיים (אפילו זמניים) המונעים מהדייר לבצע את מטלות הבית.
למשל אנו רואים לעתים אנשים צעירים העובדים שעות מרובות, מהבוקר עד הלילה, וממש לא נשאר להם זמן לנקות ולסדר את הבית. וכל יום עוד קצת בלגן מצטבר, ולמחרת עוד ועוד. תוך כמה חודשים העניינים יוצאים משליטה. הם מאבדים את איכות החיים ורוצים מאוד לעשות משהו בנידון, אך אינם יודעים מהיכן להתחיל. במקרים אלו הבלגן שצברו בבית כל כך משמעותי עד שהוא דורש ממש הערכות לוגיסטית על מנת לפנות אותו.
גם בקרב משפחות אשר באופן כללי כן משתדלות לשמור על הסדר והניקיון הבלגן עשוי לנצח. יש לנו נטייה טבעית לאגור יותר מידי חפצים במהלך חיינו. למשל אנו לא זורקים בגדים ישנם של הילדים למרות שאין בהם שימוש, או מקבלים סט סירים לחג ומאחסנים את הישן. לאורך זמן ההרגלים הללו הופכים את הבית למחסן. וכאשר ישנו עומס חפצים, ניקיון הופך לבלתי אפשרי - וזהו בדיוק הרגע שבו העניינים יוצאים משליטה.
מקרה אחר יכול להיות של אנשים אשר בגלל מגבלות רפואיות אינם מסוגלים לבצע את מטלות הבית. אולי לאדם צעיר לוקח שתי דקות לפנות את פח האשפה שבדירה, אך לא עבור קשיש ערירי שמתקשה ללכת. ומקרים כאלו יש בכל רחוב באשדוד.
אגרנים כפייתיים ופינוי דירות
בואו ניקח את כל הבעיות השונות של הזנחה ונחבר אותן ביחד, וזוהי פחות או יותר הבעיה עם דירות של אגרנים כפייתיים. טוב, אצל כל אחד מאיתנו יש קצת יותר קופסאות שימורים ממה שבאמת צריך, ואולי אנחנו גם מחזיקים עוד כמה מארזים מיותרים של משחות שיניים… כי היה במבצע… זוהי אינה אגרנות כפייתית.
אגרנות כפייתית היא בעיה נפשית המתבטאת באיסוף אובססיבי וצבירה של חפצים. במקרים רבים חפצים חסרי שימוש שנאספו ברחוב ופחי אשפה. בעיה זו שונה מכל מקרה אחר של הזנחה, לא רק בגלל חומרתה מבחינת כמות האשפה ורמת הלכלוך, אלא גם בשל אופן ההתמודדות. ההתמודדות דורשת פינוי וניקיון של הבית, אך לצד זה הגורמים המתאימים צריכים לדאוג לטיפול נפשי עבור האגרן.
פינוי החפצים הוא שלב הכרחי. זהו הכרחי לצורך הצלחת הטיפול ומתן האפשרות לשקם את חיי האגרן. אך לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בבעיה תברואתית המסכנת לא רק את בריאותו הפיזית של האגרן, אלא את הסביבה כולה. בבתים של אגרנים כפייתיים אנו צפויים למצוא צחנה רבה ומזיקים רבים בין ערמות האשפה הממלאות את כל חלל הבית. כמו כן ריבוי החפצים לצד ההזנחה הרבה יוצר סיכון לשריפות בדירה.
בסופו של דבר נשאלת השאלה מי יבצע את עבודת הפינוי. האגרן עצמו אינו מסוגל לעשות זאת. צבירת חפצים ופסולת שנעשתה במשך שנים, דורשת זמן ממושך להיפטר ממנה. למעשה עצם הרעיון של השלכת הפסולת יכול לערער את מצבו הנפשי. אבל גם אין אף אחד אחר שמוכן להתמודד עם זה ושיש לו את האמצעים לעשות זאת. וכאן נכנסת לפעולה חברת פינוי דירות.
חברת פינוי דירות מפנה את האשפה מדירתו של האגרן הכפייתי ומובילה אותה לאתרי הפסולת. לאחר סיום העבודה החברה תבצע גם עבודות של ניקוי יסודי וחיטוי הנכס. החברה תהפוך את הדירה למקום נעים וזה יקל לא רק על האגרן אלא גם על משפחתו ושכניו. לאחר שהחברה תסיים את עבודתה כולם יוכלו לנשום לרווחה.