על אף המודעות לסכנה קיימים היום לא מעט מבנים שמכילים את החומר המסוכן. האסבסט הוא חומר חזק במיוחד בו נהוג היה לעשות שימוש לצרכי בידוד חום או בידוד מפני רעשים. בעבר הוא נחשב לחומר מוביל, איכותי ומומלץ לבנייה. נדגיש שאין כל סכנה בקרבה לאסבסט כל עוד הוא במצב תקין. אסבסט מהווה סכנה רק כאשר הוא מתפורר וחלקיקים של החומר (סיבי אסבסט) חודרים אל מערכת הנשימה.
יש אצלנו גג אסבסט – מה עושים?
כאמור, כל עוד לוחות האסבסט שלמים ותקינים פנו לחברת המרכז לפינוי אסבסט – הם לא מהווים כל סכנה. למרות זאת, קיימת המלצה להקדים תרופה למכה ולפעול לפנות את האסבסט מהאזור בהקדם. סדק או שבר שנגרמים בעקבות נזקי מזג אוויר או חבלה חיצונית עלולים לגרום להתפוררות של החומר ולשחרר אל האוויר את סיבי האסבסט המסוכנים. על מנת להגן על עצמנו ועל הסביבה יש להקפיד לטפל במפגע בהתאם לתקנות החוק.
1 צפייה בגלריה
(צילום: FREEPIK)
מה קובע החוק?
המשרד לאיכות הסביבה קבע תקנות ברורות לגבי פירוק של אסבסט ופינוי של החומר המסוכן מסביבת המחייה. חשוב להבהיר שאסור בתכלית האיסור להשליך שאריות של אסבסט אל אתרי פסולת רגילים. לאחר שפיניתם את האסבסט מהמבנה לא תוכלו להניח את הפסולת ברחוב לטובת פינוי גרוטאות עירוני. פינוי אסבסט חד פעמי של פחות מ-50 מ"ר מותר לבצע באופן עצמאי או באמצעות צוות שיפוצים. חשוב לוודא תחילה שהחומר נמצא במצב שלם, אינו מתפורר ויש לכם את היכולת לפנות אותו במצב תקין. לאחר פירוק יש להעביר את הלוחות השלמים אל אתר מורשה להטמנת אסבסט (רשימת האתרים מפורטת באתר של המשרד להגנת הסביבה).
החוק קובע חובת הזמנת קבלן פינוי אסבסט מחיר מורשה לטובת עבודות פינוי בשטח של מעל 50 מ"ר. את רשימת הקבלנים המורשים לפינוי אסבסט תמצאו באתר של המשרד להגנת הסביבה. הקבלנים המורשים מכירים היטב את נהלי החוק ואת הסכנה הכרוכה בפירוק, הם מבצעים את עבודתם תוך שימוש בציוד מגן וצמצום הסיכון הסביבתי.
מה חשוב לדעת לפני פינוי אסבסט?
על מנת למנוע התפזרות של סיבים באוויר נהוג להרטיב את הלוחות ולפרק אותם בשלמותם מבלי לסדוק, לשבור או לרסק. מלאכת הפירוק מתבצעת בעדינות תוך הברגת הברגים החוצה והסרה עדינה של הלוחות. את כל חלקי האסבסט שמפורקים מהמבנה נהוג להניח בתוך יריעות פלסטיק עבות. בכדי להישמר חשוב לעטות מסכה ולעתים גם חליפת מגן במהלך פינוי האסבסט. הקפידו להרחיק מהאזור את בני הבית כך שרק אנשים שנוכחותם נחוצה ישהו באזור.
שימו לב, כאשר מדובר בעבודת פינוי נרחבת נדרשים אמצעי זהירות קפדניים יותר. העבודות המורכבות מתבצעות רק באמצעות קבלנים עם היתר מתאים (חשוב לוודא שיש לקבלן היתר). החוק מחייב גם מתן התרעה לשכנים וגידור של האתר. פירוט מלא אודות כל ההנחיות של המשרד להגנת הסביבה לטיפול באסבסט תמצאו באתר של המשרד.