יש שיתארו את מערכת הבחירות בבאר שבע כ"משעממת", כאשר לכל בר דעת ברור ומובן כי רוביק דנילוביץ' הולך לנצח בפעם השלישית ברציפות ולשמור על הכיסא בלשכת ראש העירייה. רק שאלה אחת נותרה פתוחה: האם יצליח לשבור את השיא הקודם שעמד על 92%.
8 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'. צילום: שי שמואלי
רוביק דנילוביץ'. צילום: שי שמואלי
רוביק דנילוביץ'. צילום: שי שמואלי
ובשעה שמרבית התושבים מחזיקים בדעה כי הבחירות לראשות העירייה הוכרעו עוד בטרם החלו, נותר לנו לעבור לשלב הבא, כלומר ליום שאחרי הבחירות. דנילוביץ' נלחם בימים אלו כדי לשמור על קואליציה יציבה במועצת העירייה, כשהמטרה העומדת לנגד עיניו היא לקרוא לתושבים להצביע לו בשני פתקים: האחד לראשות העירייה והשני לרשימתו 'דרך חדשה'.
כדי לעמוד במשימה עומדים לצידו אנשי אמונו שמכירים מקרוב את הבוס ששולט ללא עוררין בבירת הנגב. יצאנו לבדוק מי נמצאים במעגל הקרוב לראש העירייה שזוכה לאהדה גדולה בקרב התושבים. או אם תרצו, מי נמצא ב"כוורת של רוביק"?
שומרי סוד מטבע הדברים, המוניטין הרב שצבר דנילוביץ' במהלך השנים, חיזק את מעמדו ויצר סביבו אנשי מפתח שהוכיחו את נאמנותם המוחלטת לבוס. אנשי המעגל הראשוני שלו מחולקים לשניים: פוליטיקאים מרשימתו ואנשי מקצוע ונושאי משרות אמון. הוא מרבה להתייעץ עימם, הם מלווים אותו בביקוריו בארץ ובחו"ל, והוא סומך על שיקול דעתם.
8 צפייה בגלריה
צביקה כהן. צילום: הרצל יוסף
צביקה כהן. צילום: הרצל יוסף
צביקה כהן. צילום: הרצל יוסף
היחסים עימם הם ממש משפחתיים והדוקים מאוד. מרביתם דמויות המלוות אותו עוד מתחילת דרכו ברשות המקומית ועד היום. אחת מהן היא ראש לשכתו אורית ארושס, אשר שימשה כמזכירתו עוד בהיותו סגן ראש עירייה ומחזיק תיק החינוך.
מי שזכה לכינוי "הצל של רוביק" הוא עוזרו של ראש העירייה, צביקה כהן, שתמיד נתפס בפריים. כהן הוא האיש הכי קרוב לאוזניו של רוביק, ובין השניים קיימת כימיה מושלמת. מעמדו של כהן הוא כמעין מעמד של מיניסטר, שחולש על האגפים השונים ומעביר הנחיות בהוראת רוביק, כאשר כולם מבינים שהוא מדבר מגרונו.
הצלע הנוספת והחשובה מקרב עובדי העירייה, היא המנכ"לית אבישג אבטובי. רוביק מעריך ומוקיר את אבטובי, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. אבטובי שמונתה לתפקיד המנכ"לית בתקופה של טרנר, מלווה את רוביק מיומו הראשון בלשכת ראש העירייה, משתתפת בפגישות עימו במשרדי הממשלה, יוצאת עימו לביקורי עבודה בחו"ל, דוגמת הביקורים הקבועים בקהילת מונטריאול, ולמעשה, היא מיישמת את מדיניותו הלכה למעשה מתוקף תפקידה.
8 צפייה בגלריה
אבישג אבטובי, מנכ"לית עיריית באר שבע. צילום: הרצל יוסף
אבישג אבטובי, מנכ"לית עיריית באר שבע. צילום: הרצל יוסף
אבישג אבטובי, מנכ"לית עיריית באר שבע. צילום: הרצל יוסף
"הפרלמנט של הבבלים" דנילוביץ' הוא איש ציבור שאוהב להתחכך ולהיות בחברת אנשים. הוא נצפה במועדוני 'גיל הזהב', בבתי אבות, במשחקי כדורגל, בבתי ספר, תמיד עם חיוך רחב, חיבוקים ונשיקות.
אחת למספר חודשים הוא נוטל חלק ב"פרלמנט של הבבלים" המתקיים באופן מסורתי במסעדת 'קבב אמונה'. באירועים הללו תמצאו תמיד את שלומי נומה, מנכ"ל 'כיוונים', שנחשב בין אנשי סודו של רוביק ובן טיפוחיו.
לאותה חבורה אפשר לצרף את נהגו של רוביק, אורן סגרון. השניים מכירים עוד מהתקופה שסגרון החל את דרכו כשחקן כדורגל בהפועל באר שבע. רוביק הוא בן בית במשפחת סגרון ונהנה לא פעם מהקוסקוס המדהים שמכינה אמו.
לכל החבורה הזאת ניתן להוסיף את עו"ד חיים טורקל, היועץ המשפטי של העירייה, שבלעדיו רוביק לא זז מילימטר. טורקל הוא האורים ותומים של ראש העירייה בכל הקשור להיצמדות לסעיפי החוק.
דמות נוספת שמלווה את ראש העירייה הוא יוסי דדוש. בערב שבו הוקדש לנכי תאונות עבודה, אורח הכבוד היה שר האוצר, משה כחלון, שדיבר על זכויות הנכים. אולם את ההצגה "גנב" כרגיל רוביק שהוזמן לאירוע כיקיר הארגון. בנאומו, רוביק החמיא ליו"ר יוסי דדוש, כשזה האחרון מרעיף עליו שבחים.
8 צפייה בגלריה
אורן סגרון, חיים טורקל, יוסי דדוש, שלומי נומה. צילומים: הרצל יוסף ושי שמואלי
אורן סגרון, חיים טורקל, יוסי דדוש, שלומי נומה. צילומים: הרצל יוסף ושי שמואלי
אורן סגרון, חיים טורקל, יוסי דדוש, שלומי נומה. צילומים: הרצל יוסף ושי שמואלי
השניים מיודדים מזה שנים, דדוש לא במקרה נמצא מדי מערכת בחירות בחמישייה הפותחת של רשימת "דרך חדשה". רוביק מכיר בכוחו של דדוש המנהל ארגון ארצי עם עשרות אלפי חברים, ודדוש מנגד, מוקסם מאישיותו של רוביק, והשניים לא מוותרים על הארוחות המשותפות המתקיימות באווירה נעימה ומשוחררת.
מכין את היורשת ואם אנחנו עולים בסולם הרשימה, אז שם נמצאים שני סגניו וממלאי מקומו של רוביק. ד"ר חפצי זוהר וטל אל־על. אם רוביק מחפש יורש כשבבוא היום יפרוש, אין ספק שהוא ירצה לראות על כיסאו את חפצי זוהר. לא לחינם מינה אותה רוביק ליו"ר המועצה וכמי שמנהלת את ישיבות המליאה החודשיות והיא גם הסגנית הראשונה.
8 צפייה בגלריה
ד"ר חפצי זוהר ורוביק דנילוביץ'. צילום: הרצל יוסף
ד"ר חפצי זוהר ורוביק דנילוביץ'. צילום: הרצל יוסף
ד"ר חפצי זוהר ורוביק דנילוביץ'. צילום: הרצל יוסף
רוביק הפקיד בידיה סמכויות נרחבות, כולל את התיקים החשובים חינוך ורווחה, ובהיעדרו, היא משמשת למעשה כראש עירייה בפועל. מי שלמדה כימיה מוצאת המון במשותף עם רוביק, והיא בהחלט מהבולטים מקרב מקורביו של הראיס והולכת עימו יד ביד.
במקביל, טל אל־על עשה כברת דרך ארוכה עם רוביק, אל־על מוערך כאיש מקצוע ומופקדים בידיו התיקים הרגישים ביותר בעירייה, תיק ההנדסה ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה.
רוביק מאוד מעריך את אל־על, כשזה מצידו רואה בו דמות לחיקוי, אולם הראיון שהתפרסם ב"ידיעות הנגב" בו הביע אל־על את דעתו בנושא הקמת מגדלי המגורים בחניון ה'גרנד קניון', חשף טפח ממערכת היחסים המורכבת בין השניים.
"לא אהבתי את הראיון", אמר רוביק בישיבת המועצה. יחד עם זאת, אל־על נמצא בכוורת של רוביק ומעורב בכל ההחלטות החשובות בעירייה, סימן שלמרות מתחים מסוימים, האמון בין השניים לא נפגע.
8 צפייה בגלריה
טל אל על. צילום: הרצל יוסף
טל אל על. צילום: הרצל יוסף
טל אל על. צילום: הרצל יוסף
מבין חברי המועצה מרשימתו של רוביק אפשר לצרף את עו"ד מינה קלמן־חדד שרוביק מכבד אותה ויש לו הערכה אליה. קלמן־חדד לא מהווה איום על אף אחד, היא עוסקת בעבודת ההתנדבות באופן תמידי, נמצאת בכל כנס ואירוע שרוביק נוכח, ואפשר לומר בביטחון שהיא לא מזיקה לאף אחד. אמנם קלמן־חדד לא נכללת ב"מועדון" אנשי סודו של רוביק, אולם בהחלט מוערכת וסומכים על יושרה.
בפוליטיקה, כמו בפוליטיקה, מתפתחים יחסי אמון במהלך פעילויות ומפגשים, וככאלה יש לרוביק יחסים מיוחדים עם לא מעט אנשים. אם דיברנו על המעגל הראשון של מקרוביו ואנשי אמונו, אפשר לכלול עוד אנשים דוגמת מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה וראש מינהל תרבות ב'כיוונים', יאיר נגיד, שחולש על תחומים רבים בעיר, נחשב איש אמון שהולך עם דנילוביץ' מזה שנים, מנהל אגף משאבי אנוש, ניר גורליציקי (השניים התחילו דרכם במשמרת הצעירה של מפלגת העבודה), וגזבר העירייה, תומר ביטון (הובא על ידי דוד בונפלד).
מי בפנים ומי בחוץ? אחרי שתהינו יחד עם תושבים רבים מדוע פרסום הרשימה של רוביק דנילוביץ' התעכב, ביום שני השבוע נחשפה סוף סוף הרשימה המלאה של "דרך חדשה". מדירוג החברים עולה כי לא פחות מחמישה חברי מועצה לא יכהנו בקדנציה הבאה ואלה הם: שילת חקשור־יעיש ואביעד שמלה (שהודיעו על פרישה לפני מספר חודשים), פרופ' טלי זילברשטיין (הודיעה השבוע שבחרה שלא להתמודד) ויצחק אביטאן ועדי טרבס שלא נכללו ברשימה.
הרשימה משלבת בין דמויות ותיקות לפנים חדשות, כאשר בולטים בה מספר הפתעות. לדוגמה: מיקומה של פנינה פחימה במקום הרביעי אחרי השלישייה המובילה: דנילוביץ', ושני סגניו וממלאי מקומו ד"ר חפצי זוהר וטל אל על. פחימה (64), דמות מוכרת בהסתדרות מרחב הנגב (רוביק מכיר אותה עוד בימים שעבד בהסתדרות), מכהנת כיו"ר ועד העובדים של קופת חולים "כללית" במחוז דרום.
8 צפייה בגלריה
פנינה פחימה. צילום פרטי (גיליון 12.10.18)
פנינה פחימה. צילום פרטי (גיליון 12.10.18)
פנינה פחימה. צילום פרטי (גיליון 12.10.18)
עוד דמות שמהווה הפתעה בשל מיקומה היא עו"ד שירלי כהן־נגר (40) ששובצה במקום השמיני ומקדימה חברי מועצה ותיקים. מי שסוגרת את העשירייה הראשונה היא אפרת זיו־אספיס (46), מנכ"לית תיאטרון הפרינג'. יש שאומרים שהיא עשויה להיות בניגוד עניינים לכאורה, היה שתיבחר. מנגד, בעירייה אומרים שאין ניגוד עניינים והנושא נבחן משפטית.
יש לציין כי ברשימה קיים שוויון מוחלט בין גברים ונשים, כאשר הצעירה ביותר היא לאה שובייב (22), סטודנטית לפסיכולוגיה, בעוד המבוגר ומי שסוגר את הרשימה הוא עובדיה קלעי (88), יקיר העיר, מנהל בנק 'הפועלים' לשעבר, חבר מועצה לשעבר וחבר הנהלת יד לבנים. קלעי שובץ במקום 27.
ואלה שמות השבוע נחשפה רשימתו החדשה והמעודכנת של רוביק דנילוביץ'. לא מעט גבות הורמו למראה השמות החדשים. וזו הרשימה המלאה: 1. רוביק דנילוביץ (48). 2. ד"ר חפצי זוהר (50). 3. טל אל־על (44). 4. פנינה פחימה (64). 5. יוסי דדוש (62), מכהן כיו"ר הארגון הארצי של נכי עבודה ואלמנות נפגעי עבודה. התפקיד המיועד לו בקדנציה הבאה הוא יו"ר הוועדה להסדר חובות והנחות, תפקיד שהוא עשה גם בקדנציה הנוכחית. 6. אילנה גינזבורג־וקנין (39) מיועדת להמשיך לעסוק בענייני נשים ותמשיך ככל הנראה לעמוד בראש הוועדה להעצמת נשים. 7. מרדכי בן יהודה (66) הוא האיש של רוביק בדירקטוריון 'מי־שבע'. 8. עו"ד שירלי כהן־נגר (40). 9. יוסי בן עמי (51), חבר מועצה שנבחר ברשימת "אופק" אותה הקים ראש העירייה לשעבר, דוד בונפלד. 10. אפרת זיו אספיס (46).
עוד ברשימה: 11. גיל שטכמן (58), ימשיך לכהן כיו"ר ועדת קליטה ועלייה. 12. עו"ד מינה קלמן-חדד (59), לא תיפרד בקלות מתפקיד יו"ר ועדת ההתנדבות העירונית וכנראה שתמשיך בתפקיד. 13. רוסט קרפמן (39). 14. שיר אלימלך (25). 15. אברהם ויינברגר (68). 16. לאה שובייב (22). 17. יעקב בנזינו (57). 18. יהודית רחל שרביט (27). 19. חיים אטדגי (50). 20. גפן אלחיאני (30). 21. גל סספורטס (31). 22. סיון מימון (27). 23. יניב סקירה (36). 24. דליה אהוד (67). 25. דוד קורקוס (81). 26. שושנה אגאג'ני. 27. עובדיה קלעי (88).
המנתח של ידיעות הנגב: המלחמה על הסגנות המאבק המכריע בבחירות הוא על מקום במועצת עיריית באר שבע. מי לוטש עיניים לתואר הסגן ומה הסיכויים של הרשימות השונות?
לא הייתי משתמש במונח "קרב מאסף" (קרב אבוד) שמנהלות הרשימות שמתמודדות למועצת עיריית באר שבע, אולם בהחלט מדובר בקרב קשה ובתנאים לא פשוטים. בשעה שרוביק נישא על גלי האהדה, הוא פותח בימים האחרונים בקמפיין אגרסיבי עם מסר ברור: "לרוביק מצביעים בשני פתקים". במילים אחרות, רוביק רוצה רוב מוחץ במליאה שייאפשר לו לנהל את מדיניותו בשקט וללא רעשי רקע של האופוזיציה.
להלך הרוח הזה שותפים לא מעט מתמודדים. השבוע ביקרתי במטה בחירות של אחת המפלגות, אחד הפעילים הביע חששות באוזניי "אני מקווה שרוביק לא ישאיר לנו פירורים", בהחלט הבעת דאגה אמיתית.
8 צפייה בגלריה
מליאת עיריית באר שבע, דו"צ
מליאת עיריית באר שבע, דו"צ
מליאת עיריית באר שבע, דו"צ
ניגש לעניין: כדי לנתח את הסיכויים של הרשימות, נסביר כי במועצה מכהנים 27 חברים. בהנחה שרשימתו של רוביק "דרך חדשה", שמונה כיום 14 חברים תשמור על כוחה (האופטימיים מדברים על 17 מנדטים ויותר), יישארו בקופה 13 מנדטים בלבד עליהם יתמודדו לא פחות מ־12 רשימות.
בבחירות הללו יעמדו למבחן מספר מפלגות מסורתיות, כאלה המשוייכות למפלגות ארציות: 'באר שבע ביתנו' ששינתה פניה לחלוטין ועברה בקדנציה זו משבר בלתי צפוי בעקבות הרשעתו של סגן ראש העירייה, עו"ד יגאל אובשייביץ.
המפלגה השנייה היא ש"ס שהתפצלה כאשר חבר המועצה מטעמה, שמעון טובול, עזב בטריקת דלת ורץ ברשימת "גשר". טובול הוא שליח של ישיבת "בית יוסף" מיסודו של הרב בנימין בצרי ז"ל ובנו וממשיך דרכו, הרב יוסף חיים בצרי יבדל"א מהקריה החרדית. הקרע בין ש"ס לחצר הרב בצרי נוצר על רקע חילוקי דעות בנוגע לסדר עדיפויות בחלוקת תקציבים לישיבות. אחד מהם הוא מבנה "הכותל הדרומי" שבנייתו מתמהמהת בגלל קשיי מימון, מבנה זה הוא הצוואה של הרב המנוח בנימין בצרי ורעייתו המנוחה, יוכבד נושא רחל.
גם רשימת הליכוד עומדת למבחן, בבחירות באוקטובר 2013 זכתה במנדט אחד בלבד, ויוסי דלויה היה הנציג היחידי במועצה. הפעם מקווים במפלגה לזכות בשלושה מנדטים ויותר כיאה למפלגת שלטון. אגב, יוסי דלויה חבר כמספר שניים למפלגת "הבית היהודי" אותה מוביל הרב גדי מאזוז.
ואם מדברים על מבחן, אז שאלת השאלות היא האם רשימת "אור" אותה מוביל משה ינאי תצליח לפרוץ סופסוף את מחסום שני המנדטים. ועוד לא דיברנו על רשימת "קהילה" החדשה בראשותה של יסמין סקס־פרידמן שבקדנציה הקודמת נבחרה ברשימת "אור" של ינאי, רשימת "קול באר שבע" של איציק דהאן ופרופ' אשר בשירי ורשימות אחרות.
אולם סיפור המחץ בעלילה הוא המאבק שמנהלים ראשי הרשימות על שני התארים של סגן ראש העירייה (שניים שמורים לרשימה של רוביק). לא פחות מארבעה לוטשים עיניים לתפקיד הנכסף: עופר כרדי (ש"ס), משה ינאי ("אור"), גדי מזוז ("הבית היהודי") ושמעון בוקר ("ליכוד"). אולם קודם לכן הם צריכים להזיע כדי להשיג שלושה מנדטים, המפתח לקבלת הסגנות.