"מרגיש שאני יכול להשתמש בניסיון שרכשתי ובכישורים שפיתחתי לטובת דברים ברמה המקומית", אומר פרופ' אשר בשירי, שעושה את צעדיו הראשונים בפוליטיקה (ומעדיף באופן אישי להשתמש במונח 'עשייה ציבורית-קהילתית') כשהוצב במקום השני ברשימת 'קול באר שבע' בראשות איציק דהאן שתתמודד למועצת העירייה.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אשר בשירי. צילום: יעקב לוי
פרופ' אשר בשירי. צילום: יעקב לוי
פרופ' אשר בשירי. צילום: יעקב לוי
ובאמת, אם פרופ' בשירי היה שותף לארגון כנסים ברמה עולמית, כמו זה שהתקיים ביוני השנה במדריד בנושא של הפלות חוזרות, בו השתתפו 50 מדינות, אז מה זה בשבילו לטפל בתיקון מדרכות ליד הבית, או ביוזמה להקים בריכות ציבוריות? "אין לי ספק שיש לי יכולת לעשות את זה גם ברמה המקומית" הוא מצהיר, כשהוא מדבר בגובה העיניים ומתוך דחף לתרום לעיר אותה הוא אוהב.
פרופ' אשר בשירי (53) נשוי ואב לארבעה ילדים, גדל והתחנך בבאר שבע ומתגורר בשכונת רמות. הוא נחשב למומחה בינלאומי בנושא אובדני הריון חוזרים (הפלות חוזרות), מוזמן דרך קבע להרצות בארץ ובעולם ומסייע למרכזים שונים לבנות מרפאות בתחום.
קצרה היריעה מלפרט ולהציג את הרזומה שלו בסוגיות מחקר ולימודים שמקיפים את תחום מילדות, גניקולוגיה ופוריות. בשנים 1992-93 עשה תת-התמחות באולטרה סאונד מיילדות וגניקולוגיה באוניברסיטת NYU שבארה"ב, כתב מאמרים רבים וכיום משמש מנהל מחלקת יולדות ג' במרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה.
את פרופ' אשר בשירי, אני פוגש בקליניקה הפרטית שלו, כשהוא עדיין פורק את המזוודות, זה עתה הוא שב מכנס במוסקבה. למרות המשבר בין רוסיה לישראל (בעקבות הפלת המטוס הרוסי בסוריה) בשירי התקבל בחמימות ואפילו באהדה, על ידי פרופ' גנדי סוחיח, מנהל המוסד הראשי למילדות וגניקולוגיה ברוסיה ומקורב לפוטין.
על כוס קפה אנחנו מנהלים שיחה על דברים ברומו של עולם, כאשר תוך כדי אני מתעניין בתמונות התלויות בקליניקה. מסתבר שבשירי הוא לא רק גניקולוג אלא גם צייר מעולה וחלק מיצירותיו מעטרות את המרפאה ("בעתיד מתכנן לערוך תערוכת ציורים").
על הקיר תלויות גם המון תעודות הצטיינות והוקרה, אולם התעודה שצדה את העין היא תעודת הוקרה על תרומה לקהילה. כן, למרות עיסוקיו בתחום הגניקולוגיה שדורשים הרבה משאבים ומאמצים, הוא מוצא זמן להקדיש לקהילה.
"זה בא ממקום נעים", מסביר בשירי, "אני מאוד עסוק ואני משלב הרבה מאוד עניינים בחיים שלי, מקצועיים, אקדמאיים, ולפני הכל משפחתיים. יש לי גם תחביבים, אני מצייר ומפתח את התחום הזה מאוד, ורוצה לתרום לעיר שבה נולדתי. אני מרגיש שיש פה דברים שנוגעים בי. אין לי ספק שאם תהיה לי הסמכות או יהיה לי המקום המתאים אחרי הבחירות, והלוואי שכך יהיה, אני חושב שזה אפשרי".
2 צפייה בגלריה
פרופ' אשר בשירי בכנס במוסקבה. צילום פרטי
פרופ' אשר בשירי בכנס במוסקבה. צילום פרטי
פרופ' אשר בשירי בכנס במוסקבה. צילום פרטי
בשירי מפנה אותנו למצע הרשימה שאותו הוא חיבר וכולל: שיפור השירות בתחומי הרווחה והעסקים, סיוע בתחומי חינוך, חיזוק שירותי הבריאות והרפואה, חיזוק הקשר בין תושבי העיר למוסדות התרבות, ועוד שורה של הצעות שהוא מתכוון לקדם היה ויבחר למועצה. "אז מה, אני לא יכול לגעת בנושא של שכר לימוד לתושב באר שבע באוניברסיטת בן גוריון, או סמי שמעון או מכללת קיי ולעזור?"
יגידו לך שזה עניין של הממשלה ולא של הרשות המקומית. "אז אני אגיד שהרשות המקומית צריכה לומר שזה גם ענייננו, אנחנו רוצים להתערב ולעזור, לא לקלקל", מסביר בשירי.
"תעשה חישוב כמה סטודנטים רשומים כתושבי באר שבע לומדים פה, לא הרבה, כמה מאות. לצערי הרב החבר'ה האלה לא נשארים כאן, הם עוזבים, נוטשים. כששר האוצר משה כחלון הגיע לביקור בסורוקה לפני כחודשיים, הוא אמר לי "אני לא מאמין, הייתי בטוח שידברו איתי על תשתיות, ואתם מדברים איתי על כוח אדם, על צוותים רפואיים, על אחיות ורופאים?"".
"ד"ר שלומי קודש (מנהל המרכז הרפואי סורוקה, י.ל) הסביר ש"ברגע שהתפנו תקנים במרכז הארץ אנחנו בצרה צרורה". ולכן, אי אפשר שלא לגעת בנושא הזה, אחרת באר שבע תקרוס בתחום הבריאותי. צריך להתחיל להביא מהמרכז רופאים ורופאות, להעלות אותם על רכבות ואוטובוסים רופאים לבאר שבע ולתת העדפות למי שמגיע לעבוד בסורוקה".
אולי לא מעט אנשים ירימו גבה וישאלו מה עושה פרופ' לגניקולוגיה בפוליטיקה המקומית, למה לך? "מאז שאני זוכר את עצמי עסקתי בתרומה לחברה ולקהילה ובהתנדבויות או תפקידים בוועדות. לשמחתי, אחרי שנים של ניסיון בתחום מקצועי ובקידום מטרות שהצבתי לעצמי, אני חושב שיש לי זכות להגיד שאני מסוגל לעשות את זה גם ברמה המקומית, בעיר שלי, בתחומים מסויימים, אם יש את המנדט, הסמכויות וההכרה".
אתה חושש שהמוניטין שצברת עלול להיפגע במפגש עם הפוליטיקה? "אני שומר על הכללים שלי, על הדרך, טוהר המידות, יושרה, הוגנות. אם יסתבר שמי שאני ומה שאני זו לא תהיה השפה, אז אני אעשה חושבים, יכול להיות באמת שחס וחלילה שהדברים האלה (הפוליטיקה י.ל) נועדו רק לאנשים מסוימים וממקום מסוים. בעת העתיקה, במועצת העם באתונה למשל, היו אנשי מקצוע מתחומים שונים: רופאים, פילוסופים...".
היום אנחנו בעידן הריאליטי? "אני עדיין מרשה לעצמי לשמור על תמימות, תמימות זה טוב. אם זה יחבוט לי בפנים - אתמודד, אבל אין לי שום תכנית לרדת נמוך חלילה. אשמח להביא את מי שאני, להרגיל קצת הרגלים חדשים".
מה העמדה שלכם ברשימה לגבי ראשות העיר? "להיות שותפים עם רוביק לעשייה במועצה. אנחנו תומכים ברוביק כראש עיר, אין ספק שהוא באמצע העשייה שלו, וחשוב לנו מאוד לעזור, להוביל איתו ולתרום, לא להתנגח, ולא להתנגד ולא לקלקל ולהפריע, זה מאוד חשוב כי משם אנחנו והלוואי שנצליח".
יש לך הזדמנות לפנות לבוחרים, מה תרצה לומר להם? "יש פה משהו חדש ומעניין שיש לו פוטנציאל, שיכול לעשות את הדברים יותר נעימים. אני מקווה שתושבי באר שבע יבינו את זה ויתנו צ'אנס. מאוד נרצה להיות משמעותיים במועצה".
לפני שאנחנו נפרדים, בשירי מבקש להדגיש, כי הרשימה, שאותה מוביל איציק דהאן ובה הוא חבר ביחד עם עו"ד איציק גידעונין ויהודה בן אדמון, לא קשורה למפלגה ארצית כלשהי: "אנחנו רוצים לדאוג לכלל הציבור".