ימים אחדים לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה וכבר מתחילה הספירה לאחור. בד בבד עם ניצול הימים האחרונים של החופש הגדול ובילוי של הרגע האחרון בעוד מופע ובעוד הצגה ואפילו קפיצה קטנה לחו"ל, מחממים כבר מנועים גם בכל מה שנוגע להצטיידות לקראת הצלצול הראשון.
7 צפייה בגלריה
תורים בחנות ספר לי, פתיחת שנת הלימודים בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
תורים בחנות ספר לי, פתיחת שנת הלימודים בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
תורים בחנות ספר לי, פתיחת שנת הלימודים בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
בחנויות לממכר ציוד לימודי ברחבי באר שבע אמנם יש תכונה של קונים, הורים וילדים, אך לפחות לדברי מנהלי החנויות, נכון לימים אלה, אין הסתערות על המדפים ותנועת הקונים יציבה בהשוואה לשנים עברו.
הלהיט: חד קרן השינוי שנרשם השנה הוא לגבי המוצרים שמוגדרים כ'להיטים'. אם בעבר היו אלה מוצרים שנשאו על גבם דמויות של כוכבי סדרות טלוויזיה כדוגמת בובת 'ברבי' ו'אנה ואלזה', השנה אין מחלוקת שאת המקום הראשון בקרב התלמידים שבדרך קוטפים המוצרים הנושאים את דמות של ה'חד קרן'. לא משנה אם מדובר במחברת, עטיפה של ספר או תיק לימוד. העיקר שהוא יישא את דמותו של ה'חד קרן'.
בחנות 'עידן 2000' במרכז הקניות 'ביג' אנחנו פוגשים את אביעד והודייה אלקסלסי, תושבי באר שבע, שהגיעו יחד עם בנם אמרי בן השש, שעולה לכיתה א'. מעבר להתרגשות לקראת פתיחת שנת הלימודים והעובדה שמדובר בילד הראשון שלהם שעולה לכיתה א', ההורים הצעירים לא יכולים לעמוד מול רצונו העז של בנם שמתביית על תיק לימוד הנושא את המותג של קבוצת הכדורגל הספרדית 'ברצלונה'.
"אני אוהד שרוף של הקבוצה", מצהיר אמרי, "ובעיקר אני אוהד את מסי. אין עליו. אני חייב ללכת לבית הספר עם התיק הזה".אביעד והודייה, כמובן, זורמים עם הילד, ואין גבול לאושר ולחיוך הנסוך על פניו כשהוא נוטל בידיו את התיק הנכסף.
בין לבין משלימים ההורים את קניית המחברות, קלמר וכלי כתיבה. הם מעריכים את השקעתם הכספית ברכישת הציוד הלימודי לבנם בכ־400 שקל.
7 צפייה בגלריה
אביעד אלקסלסי וילדיו. צילום: הרצל יוסף
אביעד אלקסלסי וילדיו. צילום: הרצל יוסף
אביעד אלקסלסי וילדיו. צילום: הרצל יוסף
לדברי אייל בן־אבו, מנהל החנות, "תנועת הקונים השנה היא יציבה בהשוואה לשנים קודמות. אין שינוי. נכון, שיש כל שנה מוצר שהוא להיט וזה הולך חזק מאוד. השנה זה ה'חד קרן' וגם המותג 'ניקי' שמובילים במכירות. השנה גם עשינו מבצעים של מכירת תיקי לימוד של אדידס וג'אנטספורט' במחיר של 99 שקל.
בכלל, מחירי המוצרים משתנים בהתאם למותג ולגודל המוצר. יש מארז מחברות שעולה חמישה שקלים ויש מארז שעולה 30 שקל. תיקי לימוד, למשל, תוכל לקנות במחירים שנעים בין 189 ל־299 שקל, הכל בהתאם למותג ולאיבזור של אותו תיק. כך או כך, הימים האלה הם בגדר של עונה לחוצה, אבל סבירה".
הבחירה שלי לא הרחק משם, בחנות 'הפיראט האדום', אף היא במרכז הקניות 'ביג', אנחנו פוגשים בין המדפים את שירי ול בת ה־13 וחצי, העולה לכיתה ח' בבית הספר המקיף 'רמות הרכס' בבאר שבע. כשהיא מלווה באמה היא עורכת את קניותיה לקראת שנת הלימודים החדשה.
לשירי אין התלבטויות באשר לציוד הלימודי. "אני יודעת בדיוק מה אני רוצה לקנות", היא מציינת, "אני רוכשת תיק חדש עם המותג של 'מיני מאוס', קלמר חדש שיהיה מותאם לתיק, מחברות חדשות. בסך הכל, אני אוהבת מותגים".
יש איזה לחץ חברתי בטרם את בוחרת לך איזה שהוא מוצר שישמש אותך בבית הספר? "מה פתאום. הכל זה מבחירה שלי. כל אחד שומר ב'שושו' את מה שהוא קונה. עברו הזמנים שאתה קונה משהו בשביל לרצות את החבר'ה".
על איזה פריט לא תוותרי ולא תצאי בלעדיו מהחנות? "כמובן שלא אוותר על עט פיילוט. למרות שזה נשמע משהו עתיק וישן, אני שומרת אמונים לעט הזה".
האם רבקה מציינת כי "אני דוגלת בכך שהילדה שלי תרכוש את המוצרים הכי מקוריים והכי איכותיים. כמובן שהקנייה של הבת שלי היא תוך הסכמה מלאה ותוך לקיחת הדברים בפרופורציה".
"יש לי ארבעה ילדים ולכל אחד אני קונה ציוד חדש לקראת שנת הלימודים. אין אצלנו להעביר ציוד מילד לילד. כל אחד עם הציוד שלו, כולל תיק לימוד, מחברות וספרים וכמובן גם תלבושת אחידה. ההערכה שלי, שזה יסתכם בכ־1,500 שקל".
7 צפייה בגלריה
רבקה ושירי ול. צילום: הרצל יוסף
רבקה ושירי ול. צילום: הרצל יוסף
רבקה ושירי ול. צילום: הרצל יוסף
תנועה יציבה גם ב'הפיראט האדום' מודה מנהל החנות, ברוך חדד, כי "המותג החזק הוא ה'חד קרן', בעיקר אצל הבנות. כל המוצרים הנושאים את המותג הזה אזלו, כשמדובר בתיקים, ספרים ומחברות. היו לנו במהלך הקיץ האחרון ימים רבים שלא ניתן היה להשיג את המוצרים האלה. מעבר לזה 'מככבים' בין המדפים מותגים כמו 'ספיידרמן' וקבוצות הכדורגל השונות".
17 שנים מנהל חדד את החנות, ולדבריו, "תנועת הקונים יציבה בהשוואה לשנה שעברה, אבל כדי לשמר את היקף הקונים והמכירות צריך לעבוד קשה. אתה צריך להיות אטרקטיבי ולא להתפשר על איכות המוצרים, כך שאתה יכול למצוא כאן על המדפים פריטים של מיטב היצרנים מאירופה".
יש איזה להיט חדש השנה? "יש דרישה מטורפת של צבעי פסטל. מחברות ספירלה בצבעי פסטל, מרקרים של צבעי פסטל במקום הצבעים הרגילים. פתחנו ליין חדש בסימן צבעי הפסטל וזה הפך ללהיט היסטרי".
מה באשר למחירי המוצרים? "מצד אחד, מחירי המוצרים עלו בכארבעה־חמישה אחוזים, אך עקב התחרות הקשה החלטנו להוריד את המחירים בעשרה אחוזים. אנחנו גם עורכים מבצעים, כמו זה של תיק טרול או תיק אורתופדי ב־330 שקל ואתה מקבל גם 100 שקל מתנה לקניית ציוד לימודי".
7 צפייה בגלריה
ברוך חדד, הפיראט האדום בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
ברוך חדד, הפיראט האדום בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
ברוך חדד, הפיראט האדום בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
צעיף וחולצה חנות 'לי ספר' הממוקמת בכיכר קפלן בשכונה א', הפכה ברבות השנים למוסד בפני עצמו בקרב תושבי בירת הנגב ככל שמדובר בהצטיידות לקראת פתיחת שנת הלימודים. בעלי החנות, איתמר קרואני, המקדם אותנו בפתח החנות, זוכר את עצמו כנער שעבד בשעתו בחנויות ספרים כדי לממן את לימודיו ובהמשך פתח את החנות לפני 33 שנים.
החנות צרה מלהכיל את ציבור הקונים. הורים וילדיהם מצטופפים בין המדפים ובוחרים את הציוד הלימודי הנדרש, ותור ארוך משתרך בדרך לקופה. איש לא מתלונן, הכל מתנהל בסדר מופתי. יש כבוד לחנות הוותיקה. הספרים, המחברות וכלי הכתיבה מסודרים על המדפים בתוך החנות. מחוצה לה, בפתח החנות מוצגים לראווה תיקי הלימוד השונים.
אמיר איליאגוייב בן התשע עולה לכיתה ה' בבית הספר 'אילנות'. לאכזבתו, הוא לא מצא תיק לימוד הנושא את סמל קבוצתו האהודה, הפועל באר שבע, אז הוא מסתפק בצעיף וחולצה של הקבוצה. מעבר לזה הוא רוכש מחברות ומדבקות עם סמל הקבוצה. על זה הוא לא מוותר.
"אנחנו קונים את הציוד לשנה החדשה", מספרת האם, טאיסה איליאגוייב, "שכולל מחברות, עפרונות, טושים וכמובן גם תיק לימודים. ברור, שההעדפה היא לגבי מוצרים עם הסמל של הפועל באר שבע. אני מעריכה, שההשקעה תסתכם בכ־300 שקל".
אמיר, על איזה פריט לא תוותר? "לא אוותר על עט מחיק. העיקר שהוא יהיה של הפועל באר שבע".
7 צפייה בגלריה
אמיר איליאגוייב עם אמו טאיסה ב'לי ספר'. צילום: הרצל יוסף
אמיר איליאגוייב עם אמו טאיסה ב'לי ספר'. צילום: הרצל יוסף
אמיר איליאגוייב עם אמו טאיסה ב'לי ספר'. צילום: הרצל יוסף
7 צפייה בגלריה
איתמר קרואני, לי ספר, צילום: הרצל יוסף
איתמר קרואני, לי ספר, צילום: הרצל יוסף
איתמר קרואני, לי ספר, צילום: הרצל יוסף
איתמר קרואני דווקא מצייר תמונה מעט שונה מעמיתיו. "אצלנו", הוא מציין, "עלה היקף הקניות בהשוואה לשנה שעברה. מחיריהם של ספרי הלימוד ירדו ב־20-10 אחוז ואילו מחירי התיקים והספרים נשארו יציבים".
יש להיטים השנה? "תיקי חד קרן, עטי פיילוט, צבעי פסטל, מחברות איכותיות עם עטיפת פלסטיק ומותגים של 'נייקי' וציוד משרדי איכותי".
והמחירים? "סל ספרים לכיתות א'־ו' עולה 320-280 שקל. סל ספרים לכיתות ז'־ט' עולה 360-280 שקל. תיקים אורתופדיים עולים 250 שקל ותיקים רגילים - 200 שקל. המחירים יציבים לאורך השנה".
זול הופך ליקר ד"ר ירון להב, מומחה לכלכלת משפחה ולקבלת החלטות באוניברסיטת בן גוריון, ממליץ לשתף את הילדים בקניות ולכלכל את צעדי הרכישה.
ההוצאה הכספית על ציוד בית הספר היא משמעותית ומגיעה למאות שקלים לכל ילד ועדיף להתכונן להוצאה זו מראש כבר בתחילת השנה כדי להימנע מהפתעות. כך טוען ד"ר ירון להב, דוקטור לכלכלה, מרצה בכיר במחלקה למינהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון ומומחה לכלכלת משפחה ולקבלת החלטות.
"מדובר בקנייה מאוד בעייתית", אומר ד"ר להב ל"ידיעות הנגב", "כיוון שהיא מלווה בהמון חולשות שלנו כצרכנים, גם קניית דחף, רכישות של מוצרים שלא התכוונו לבצע, גם לחץ מצד הילדים וגם חוסר הבנה בכל הקשור למבחר, לאיכויות ולמחירים".
7 צפייה בגלריה
ד"ר ירון להב. צילום פרטי (גיליון 24.08.18)
ד"ר ירון להב. צילום פרטי (גיליון 24.08.18)
ד"ר ירון להב. צילום פרטי (גיליון 24.08.18)
אז מה עושים? "יש המון מה לעשות. ראשית, צריך לדעת מה קונים. אין תחליף לרשימה. הרשימה שבית הספר מספק להורים מכילה את הציוד הנדרש. לכן, כל מה שמתווסף לרשימה זו הוא בבחינת מותרות. זה לא אומר שאסור לקנות, אבל זה בהחלט לא חובה".
"שנית, רצוי לשוטט באינטרנט מבעוד מועד ולחפש טווחי מחירים למוצרים השונים, בדגש על המוצרים היקרים יותר, כמו ילקוט ומחברות חכמות. באופן זה אפשר לקבל מושג ראשוני לגבי התקציב הנדרש. הסכום שהגעתם אליו יוצר מעין עוגן פסיכולוגי שלא תרצו לחרוג ממנו, והמשמעות היא חסכון כספי משמעותי".
לדברי ד"ר להב, "עניין איכות הקניות הוא קריטי ובהחלט יתכן שזול הופך יקר. השוק מוצף בתחליפים זולים שאיכותם נמוכה, ואז ההוצאה כפולה. לכן, כדאי להעדיף חנויות ותיקות ואמינות על פני דוכנים זמניים".
"באופן אישי, את הרכישה השנתית ביצעתי בחנות של רשת ידועה. המוכרים ידעו לספק את המידע הנדרש והראו לי מספר אלטרנטיבות לבחירה. בנוסף, ניתן להחזיר או להחליף ללא בעיות מיוחדות".
עד כמה יש לשתף את הילדים בקניות? "עדיף לקחת איתנו את הילדים לקניות, אבל צריך להכין אותם לכך. ראשית, ילדי בית ספר צריכים כבר לדעת שגם בכלכלה יש גבולות ולא ניתן לקנות הכל. לא חייבים לשתף אותם במצבנו הכלכלי בפרטי פרטים, אבל אפשר להסביר שיש מגבלה של כסף".
"כדאי לקיים עם הילדים שיחה יום או יומיים לפני הקניות ולהסביר שלא ניתן לרכוש כל מה שרוצים ושהם יצטרכו לעשות ויתורים. צריך לשבת איתם עם הרשימה, להראות להם את המחירים שמצאתם באינטרנט ולגרום להם להבין את המחיר, לא רק את ההנאה שבקניות".
"מניסיוני", מציין ד"ר להב, "ילדים מסתגלים הכי מהר למציאות והם מפנימים כשמסבירים ומשתפים ולא 'מורחים' אותם. אבל לא פחות חשוב, צריך גם לתת להם תמריצים לשמור על התקציב בזמן הקניות. הטריק הכי ישן ויעיל הוא להחליט על תקציב ולהחזיר להם חלק מההפרש שבין התקציב והביצוע כדמי כיס. הסידור הזה יגרום לכם ההורים לשבת בצד ולראות איך הילדים שלכם הופכים לצרכנים הכי חסכניים ונבונים. מומלץ".