איך השירות שאתם מקבלים מהעירייה? איכות השירות לתושבים, אספקת ארוחות חמות בצהרונים ושאלת הזכאות להנחה בארנונה הם רק חלק מהנושאים שעולים בדו"ח של מבקר עיריית באר־שבע, אבי פוגל, לשנת 2021 שפורסם באחרונה. מדובר בדו"ח שברובו הוקדש למעקב אחר יישום ליקויים שהתגלו בדו"חות קודמים. יו"ר ועדת הביקורת, חבר המועצה משה ינאי, זימן דיון של חברי הוועדה לשבוע הבא, כדי לדון בממצאי המבקר. הנה חלק מהממצאים שעלו בדו"ח ותגובת העירייה לחלק מהליקויים.

4 צפייה בגלריה
עירית באר שבע
עירית באר שבע
עירית באר שבע
(שי שמואלי)

השירות באגף הגבייה: טעון שיפור

איכות השירות לתושבים היא בין המרכיבים המהותיים בהתנהלות שבין התושב לרשות. ההסכם הלא כתוב הוא כזה: התושבים ישלמו ארנונה ובתמורה יזכו לשירותים איכותיים ונגישים.
4 צפייה בגלריה
קבלת קהל עיריית באר שבע
קבלת קהל עיריית באר שבע
אגף הגבייה. דרושים משובים
(הרצל יוסף)
על פי הדו"ח שפורסם, עדיין נותרו ליקויים שיש לתקן. בין היתר נדרש אגף הגבייה לקדם סקרי שביעות רצון של התושבים המקבלים שירות גבייה טלפוני או פרונטאלי באמצעות תגובה למסרון שיועבר אליהם. "האגף מצוי בהליך מתמיד של הפקת לקחים לשיפור השירות", מציין המבקר, אך מאיץ בהמשך הטיפול לרווחת התושבים.
ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', הגיב לממצאי המבקר: "העירייה רואה חשיבות עליונה במתן שירות איכותי לתושבי העיר ומשקיעה מאמצים רבים לשיפור השירותים הניתנים על ידה. מדו"ח המעקב עולה כי העירייה פעלה לתיקון מרבית הליקויים, תוך שהביקורת ממליצה לבצע סקרי שביעות רצון באמצעות חברה חיצונית. אני מנחה את מנהל הכספים ומנהל אגף הגבייה, אגף משאבי אנוש ומנהלת המחלקה לשיפור השירות, לפעול להשלמת הליקויים ולשיפור מתמיד של השירות הניתן לתושבי העיר בנושא זה".
קראו גם:

ארוחות בצהרונים: אפשר להיות רגועים?

הצהרונים בחברת "כיוונים" הם מסגרות לימוד משלימות לילדים בגיל הגן ובית הספר היסודי הפועלות בשעות, ובימים בהם מערכת החינוך אינה פועלת. הילדים מקבלים ארוחת צהריים שהיא לעיתים הארוחה העיקרית שהם צורכים במהלך היום, ולכן ישנה חשיבות רבה לערכה התזונתי.

4 צפייה בגלריה
ארוחות חמות
ארוחות חמות
ארוחות חמות. הביקורת מתבצעת רק בשעות מסוימות
(שאטרסטוק)
פיקוח תזונתי ותברואתי מחמיר על ההזנה, חיוני להבטיח שהמזון באיכות גבוהה, בכמות ובהרכב מספקים. בדו"ח מבקר העירייה לשנת 2018 נכלל דו"ח על אספקת ארוחות חמות בצהרונים. הביקורת בחנה היבטים שונים בהפעלת מערך ההזנה בצהרונים וההתקשרות עם ספק המזון.
בדו"ח מעקב משנת 2020 צויין כי החברה פעלה לתיקון הליקויים. בחודש דצמבר 2021 הביקורת עדכנה את המעקב אחר תיקון הליקויים. מעיון בטבלת מעקב צוות לתיקון ליקויים עולה, כפי שנמסר מ"כיוונים" לביקורת, כי לא מתבצעות בדיקות ב"תחנה לבדיקת משנה" ברחוב המכונאי 7, מאחר שלא קיים יותר הליך זה.
כמו כן שונו שעות פעילות המחלקה הווטרינרית, והמשמעות היא שהמחלקה יכולה לבצע ביקורת ברכב הספק רק בשעות בהן המחלקה פועלת. עוד עולה כי חלו שינויים בכוח אדם במחלקה הווטרינרית וקיים עדיין מחסור בכוח אדם.
לנוכח ממצאי המעקב, מנהל אגף איכות הסביבה הבהיר כי במחלקה הווטרינרית חסר רופא וטרינר בתקן מאחר שהמועמדת שזכתה במכרז הסירה את מועמדותה. הביקורת מוצאת כי יש לסיים את בחינת הנושא ולפעול בכפוף לחוזר מנכ"ל.
ראש העירייה הגיב לממצאים: "עם קבלת דו"ח המעקב של המבקר, הועבר הנושא להתייחסות הגורמים המטפלים. חברת 'כיוונים' מסרה שיש לפעול בהתאם לחוזר מנכ"ל בנושא הפיקוח על מערך ההזנה על ידי הווטרינר העירוני. אני מנחה את מנהל אגף איכות הסביבה, הווטרינר ומנכ"ל חברת 'כיוונים', להמשיך לעקוב לבקר ולדאוג לאיכות ולטריות הארוחות החמות בצהרונים".

פסולת בניין: מגבשים תוכנית לטיפול

להשלכת פסולת בניין באופן לא חוקי בשטחים פתוחים, בצדי הדרכים, בערוצי נחלים ובשטחים מחוץ לערים, השפעות סביבתיות ובריאותיות חמורות. בדו"ח 2020 המליץ המבקר להכין תוכנית אב לטיפול בפסולת ושיקום השטחים הפתוחים בהם הושלכה פסולת בניין. עוד צוין כי המשרד להגנת הסביבה מקדם תיקון לחוק שמירת הניקיון בנושא פסולת בניין, אולם בשלב זה אין הסכמות של השלטון המקומי והמשרד להגנת הסביבה.

4 צפייה בגלריה
פסולת בנין
פסולת בנין
פסולת בניין שהושלכה ברחובות העיר
(הרצל יוסף)

בחודש ינואר 2022 הביקורת עדכנה את המעקב אחר תיקון הליקויים. מעיון בטבלת מעקב צוות תיקון ליקויים עולה כי לא בוצע שינוי בחוק. אגף איכות הסביבה מסר לביקורת כי מתקיים שולחן עגול בנושא עם רשויות באזור, על מנת לגבש תוכנית משותפת להתמודדות עם התופעה. המבקר מאיץ להשלים את תיקון הליקויים.
ראש העירייה הנחה את הגורמים האחראים לפעול "כדי לצמצם את התופעה ברחבי העיר זאת בסיוע קול קורא להקמת מערכים אזוריים לטיפול בפסולת בניין של המשרד להגנת הסביבה המאפשר כלים חדשים להתמודדות בתופעה".
נושא נוסף הנחשב למטרד סביבתי הוא מיקומם של מפעלי הבטון ברחוב יהושע הצורף. רחוב זה מהווה מבואה לאזור התעשייה והמסחר "עתירות ידע" הצמוד לשכונה ג'. בחלק מהרחוב ממוקמים בנייני משרדים ומלאכה. בכניסה מרחוב האורגים קיימים מפעלי בטון שאושרו לפני שנים רבות. היום, בסמוך להם, קיימים בנייני משרדים, מוסכים וחנויות לממכר מזון. על פי תוכנית בניין עיר (תב"ע), התכליות המותרות הן תעשייה, מלאכה, שירותים, אחסנה, שטחים לדרכי ציבור ומשרדים של מפעלים.
במשך שנים נעשו ניסיונות להעביר את מפעלי הבטון מהאזור בגלל תוכניות עתידיות שאינן תואמות את מיקום המפעלים. על פי ממצאי המבקר, לחברות מפעלי הבטון הנמצאים במקום, אושרו סטטוטורית מקומות חלופיים באזור התעשייה עמק שרה, כאשר לוחות הזמנים למעבר היו 48 חודשים מיום אישור העסקה ביולי 2012.
המפעל השלישי שנמצא במקום אינו מעוניין להתקדם עם המתווה בתנאי רשות מקרקעי ישראל ועדיין נמצא בהליך הסדרה. כן נעשים ניסיונות גם להעתיק את חוות הסוסים משם. ראש העירייה הנחה את מהנדסת העיר ומנכ"לית חברת "יעדים" להמשיך ולקדם את העתקת מפעלי הבטון וחוות הסוסים על מנת לאפשר פיתוח המרחב בהתאם לתוכנית העירונית.

הנחה בארנונה: מי זכאי ומי לא?

האם מקבל הנחה בארנונה אכן זכאי להנחה? על שאלה זו לא ניתנה תשובה בדו"ח המבקר, אולם ממנה עולים תהיות לגבי ההנחות והפטורים הניתנים. הביקורת הפיקה מהמערכת הממוחשבת קובץ הכולל נתונים על הנחות מארנונה לשנת 2021 ובחרה באופן אקראי כ־90 זכאים להנחות ופטורים הכוללים הנחות על פי דין, פטורים, הנחות מותנות והנחות וועדה.
בהתאם לכך, בחנה הביקורת האם ההנחות ניתנו על פי הקריטריונים המזכים בחוק וקיומם של אסמכתאות תומכות. מממצאי הבדיקה עולה כי "בחלק מהמקרים נסרקו צילומי תעודות בהם האישורים אינם ברורים או שצורפו מסמכים חלקיים, והביקורת לא יכלה לקבוע אם מקבל ההנחה אכן זכאי להנחה שניתנה לו".
מאגף הגבייה נמסר בתגובה לביקורת כי היא "נסמכת על נתונים רבים ממאגרי מידע שונים כדי לוודא תקינות נתונים ומסמכים שנמסרים על ידי מבקשי ההנחות. האגף מקושר למערכות שונות, ביניהן מערכת ארצית של נתוני אוכלוסין ממשרד הפנים. מיותר לציין, נמסר מהאגף לביקורת, כי "עובדי אגף הגבייה מונחים לצרף את כל האסמכתאות הרלוונטיות לקבלת ההנחות וכי מחלקת הבקרה בודקת את תקינות צירוף המסמכים הנדרשים ואף אוכפת אותם".
ראש העירייה הנחה להמשיך לפעול "לטיוב עבודת הצוותים ולהשלמת יישום כלל ההמלצות"