כבר כמה שבועות שתושבי כרמית, שנמצאת תחת אחריות המועצה המקומית מיתר, נאלצים להסתדר ללא שירותים מינימליים של מכולת, לאחר שהתברר כי המועצה חתמה לבעלי המכולת על הסכם להקצאת קרקע - כשהיא לא בעלת הזכויות על אותו שטח.
המכולת פונתה, ובעליה מצפים שימצאו עבורה קרקע חלופית ביישוב. בינתיים, תושבים רבים בכרמית עדיין מתוסכלים מההתנהלות של המועצה בכל הנוגע להתפתחות היישוב.
2 צפייה בגלריה
מכולת ללא היתר
מכולת ללא היתר
המכולת בשטח החדש אליו פונתה
(פרטי)

"לא זרקו אותנו"

המכולת שפעלה בכרמית (שכונה במיתר ששווקה כיישוב ומאכלסת היום מעל 500 משפחות) שימשה את התושבים המקומיים כסידור נוח, נגיש וקרוב לבית לקניית מצרכים בסיסיים, במקום להניע את הרכב ולערוך את הקניות הרחק מהיישוב (המרכז המסחרי במיתר מרוחק כשבעה קילומטרים מהיציאה מכרמית).

קיראו גם:
אלא שהתברר מאוחר יותר כי הקרקע שהוקצתה לבעלי המכולת לא שייכת למועצת מיתר שחתמה על החוזה להקצאה, אלא לרשות מקרקעי ישראל, ובעלי המכולת פונו מהמקום. הסיפור הזה, שהגיע לבית המשפט, חושף שורה של טעויות ומינהל לא תקין לכאורה, שמעלה סימני שאלה, כשאחת מהן היא מדוע לא נבדק מי בעלי הזכויות בקרקע לפני שנחתם החוזה עם בעלי המכולת.
מועצת מיתר חתמה על הסכם להקצאת קרקע מול חברת "א.א. קבוצת האחים". על פי ההסכם ובהתאם לכך, ניהלה החברה בכרמית מכולת שהושקעו בה כספים רבים. אולם, להפתעת בעלי העסק, הם קיבלו התראה מרשות מקרקעי ישראל כי בכוונתה לפנותם. בתחילה סברו בעלי המכולת כי מדובר במתיחה או לכל הפחות בטעות, וזאת לאור ההסכם החתום עם המועצה בו הצהירה כי היא בעלת הזכויות. החברה פנתה לרשות המקומית בדרישה כי תבוטל ההתראה לאלתר. בתגובה לפנייה של בעלי המכולת באמצעות משרד עורכי הדין דוידוב מבאר־שבע, הודיעה המועצה והודתה כי היא איננה בעלת הזכויות בקרקע, וכי בכוונתה לפעול לפינוי המבנה.
"ככל ומרשתי תאלץ לסגור את העסק, יגרום הדבר להפסד כלכלי שעלותו מסתכמת במיליונים (לרבות עלויות הקמה, סחורה, רווחים) כאשר המועצה תידרש לשאת בנזקים", הזהירו בעלי המכולת באמצעות משרד עורכי הדין במכתב שנשלח למועצה.
בסופו של דבר, הקרקע פונתה והמכולת נסגרה. ל"ידיעות הנגב" נודע כי מבנה המכולת הועבר למתחם אחר ביישוב עם כוונה לפתוח אותה שם, אולם עשרות משפחות התנגדו להקמת המכולת במתחם זה, ובשלב זה המבנה שהיה אמור לשמש את המכולת נטוש ביישוב, כשברקע נעשים מאמצים לאתר שטח שעליו כן יוכלו בעלי העסק לפתוח מחדש את המכולת. בינתיים התושבים נאלצים לנסוע הרחק מהיישוב כדי לערוך קניות, ובעלי המכולת מצפים ממועצת מיתר שתמצא להם קרקע חלופית עליה יוכלו לפתוח מחדש את המכולת.
מחברת "א.א.קבוצת האחים" נמסר בתגובה לפניית "ידיעות הנגב": "המועצה מחפשת מקום בתחום השיפוט שלה. עשו טעות, המועצה הודתה, המועצה עומדת מאחורי הטעות שלה, לא זרקו אותנו לכלבים וימצאו מקום חדש".

מחפשים את המדליף

יו"ר האופוזיציה במיתר, חבר המועצה שמעון פרץ, מותח ביקורת קשה על התנהלות המועצה ובראשה שמעון מזוז בעניין סיפור המכולת ואומר: "כמו כל תושבי מיתר, גם אנחנו נחשפנו במקרה לעובדה שמזוז חתם בעצמו על הסכם ללא כל תוקף חוקי, שהקרקע שהוקצתה אינה בבעלות המועצה, ושההיתר ניתן בניגוד לחוק. בית המשפט העניק למזוז כמעט שנה למצוא פתרון, אך דבר לא קרה. חמור מכך, במקום לקדם פתרון חוקי, שוב מנסה מזוז לקדם 'הסכם' ללא מכרז, ללא הקצאת קרקע כדין".
עוד אומר פרץ: "מפעילי המכולת נפלו קורבן להתנהלות של מזוז וחבריו לקואליציה, וזכותם לתבוע את המועצה. מי שבאמת משלם את המחיר הם התושבים. מכולת בכרמית היא שירות חיוני, ואילו מזוז היה פועל בדרך המלך, בשקיפות ובהתאם להוראות החוק, כל זה לא היה קורה".

2 צפייה בגלריה
שמעון פרץ
שמעון פרץ
שמעון פרץ
(ראובן קפוצ'ינסקי)

יש לציין כי במיתר ובכרמית פשטו שמועות כי מי שפנה מלכתחילה לרשות מקרקעי ישראל והודיע להם כי נעשה שימוש על ידי המועצה בשטח אשר שייך לרמ"י הוא פרץ בעצמו, שנחשב לאופוזיציונר הבולט בשלב זה למועצה, אולם טענה זו הוכחשה בתוקף על ידי פרץ בעמוד הפייסבוק שלו. "אין לנו מושג מי מפיץ שמועות, אבל אנחנו בסיעת 'ביחד' מעולם לא פנינו לרשות מקרקעי ישראל - פשוט לא ידענו שמזוז עובר על החוק", כתב בין היתר.
המועצה המקומית מיתר סירבה להגיב לידיעה.

"זאת בדיחה"

מי שלבסוף משלם את המחיר מלבד בעל העסק שפרנסתו נפגעה הם תושבי כרמית. "היום נוצר מצב שאם אני נתקע בלי חלב בבית, אני צריך לנסוע למיתר או לתחנת דלק בצומת שוקת", אומר אחד מתושבי היישוב. "רבע שעה לכיוון אחד בשביל חלב. זאת בדיחה. תמיד טענו שהתנהלות של המועצה המקומית מיתר ביחס לכרמית היא כאילו מדובר בילד חורג. מאז אמנם חלפו כמה שנים, אבל בפועל שום דבר לא השתנה, מלבד דבר אחד - כרמית גדלה מאוד, אבל עדיין נותרה ללא שירותים בסיסיים ביותר. אם אנשים ישמעו כמה אנחנו משלמים פה ארנונה, הם יפלו מהכיסא. הגיע הזמן שנתחיל לשאול שאלות קשות על מה שאנחנו מקבלים בתמורה".
תושבים רבים בכרמית טוענים כי הדרך היחידה בה דברים ישתנו לטובה מבחינתם היא להריץ בבחירות הבאות למועצה, שיתקיימו בעוד כשנה, מועמד המתגורר ביישוב. "אנחנו צריכים מישהו בפרונט, שמלבד האינטרסים של מיתר ידאג גם לכרמית", אומר תושב ביישוב. "כבר לא גרות פה 100 משפחות שאפשר להבטיח להן הרים וגבעות ובסוף הכל נשאר על הנייר. יש לנו את הכוח לשנות, וזה יקרה רק אם ירוץ מישהו משלנו לראשות המועצה".